Då har även jag en Crescent!
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Va orginaltoppen oval undertill å inte rund som dom brukar vara i "förbränningskammaren"? (heter de så?)
Edit: hur funkar de att köra en fläktkyld cylinder som luftkyld? inget bra eller
med tanke på att den låg med till 2 luftkylda motorer, de behöver ju inte vara så att den suttit på men ändå roligt att få veta
Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Oki så en orginaltopp till luftkyld cylinder samt en 3,5:a då? hur vet man om de e en 3,5:a osv? för urpluggad orginal är de inte den ser ganska speciell ut i insuget tycker jag å där har de inte kunnat sitta nån plugg.Johan Lat skrev:Ja nu är ju inte jag någon Sachs expert precis men det är väl en orginaltopp till en lyftkyld stora cylindern och en 3,5:a(eller urpluggad orginal) till en fläktkyld Sachs.
Va orginaltoppen oval undertill å inte rund som dom brukar vara i "förbränningskammaren"? (heter de så?)
Edit: hur funkar de att köra en fläktkyld cylinder som luftkyld? inget bra eller

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
-
http://www.ettansmopeder.se/sprang11.html <!-- </EdIndex> --></div>Amstaff_Loco skrev:Är de någon vänlig själ som har Sachs verkstadshandbok för 50/2 KS motorn inskanad på datorn?? jag har ju hittat för de 3 petade osv, men de kanske inte finns nån för 2 petad med kick?
Mvh Mathias
Har inte vettet att sluta med moppar.
Kedjan linjerar inte om det är ett nav från en tre växlad, drevet kommer för långt åt vänster om du står bakom.
Jag tror svingen är lite bredare på en tre växlad. <!-- </EdIndex> --></div>
Det navet är till en tre växlad, dom två växlade har mindre utbyggnad.Amstaff_Loco skrev:Tack skall du ha! Lasse!
Jag skall gå å kika på navet,
Någon som vet va de kan vara för en cylinder å topp? toppen ser riktigt skum ut undertill, en djupare urfräsning samt att urfräsningen är oval, stiftet sitter ju även snett in om ni förstår va jag menarhahaha vilket geni man e när man skall förklara nått
Så här ser de ut,
Kedjan linjerar inte om det är ett nav från en tre växlad, drevet kommer för långt åt vänster om du står bakom.
Jag tror svingen är lite bredare på en tre växlad. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Svingen är lite bredare på 3 vxl. <!-- </EdIndex> --></div>flora skrev: Det navet är till en tre växlad, dom två växlade har mindre utbyggnad.
Jag tror svingen är lite bredare på en tre växlad.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oki så då kanske inte nån av de 2 handväxlade 2-vxl motorerna som medföljde har suttit på denna utan de kanske e en 1252 med en 3 petad motor som skulle sitta där igentligen? eller så e de ett redigt hopkok av alla möjliga compacter helt enkelt 
summa sumarum så funker inte de navet som sitter på nu med nån
av mina 2-växlade motorer om jag förstår de rätt..
Sen undrar jag också hur hög den höga sadeln skall vara i skillnad till den lägre? för va jag förstått så satt den låga sadeln på de tidigare modellerna å den högre sattes på när de 3-växlade motorerna börjades monteras? <!-- </EdIndex> --></div>

Sen undrar jag också hur hög den höga sadeln skall vara i skillnad till den lägre? för va jag förstått så satt den låga sadeln på de tidigare modellerna å den högre sattes på när de 3-växlade motorerna börjades monteras? <!-- </EdIndex> --></div>
-
du borde kunna ha någon av dina motorer på den. ja harde en 1252 o körde den med 2-vxl handväxel motor utan några som helst problem <!-- </EdIndex> --></div>Amstaff_Loco skrev:Oki så då kanske inte nån av de 2 handväxlade 2-vxl motorerna som medföljde har suttit på denna utan de kanske e en 1252 med en 3 petad motor som skulle sitta där igentligen? eller så e de ett redigt hopkok av alla möjliga compacter helt enkelt
Sen undrar jag också hur hög den höga sadeln skall vara i skillnad till den lägre? för va jag förstått så satt den låga sadeln på de tidigare modellerna å den högre sattes på när de 3-växlade motorerna börjades monteras?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<!-- </EdIndex> --></div>
Dock kan det vara lite trångt att trycka dit ett 1252 bakhjul på en 1248 , men det gårRexxy skrev:Funkar fint att köra med 3 pet i 1248 och 2 pet i 1252. Kedjan går lite snett, men det fungerar utan problem.
Körde själv med EKF 4 pet i en 1248.

-
men vore ju ändå skoj att veta va de e man har.
Mopeden skall ändå göras om en del, håller på att sammla på mig lite rolig fakta, delar å insperation för att göra nått kul av den! <!-- </EdIndex> --></div>
Så du menar att de troligen är en 1252:a med tanke på bakhjulet? Vilket I-landsproblemS_Compakt skrev:Dock kan det vara lite trångt att trycka dit ett 1252 bakhjul på en 1248 , men det gårRexxy skrev:Funkar fint att köra med 3 pet i 1248 och 2 pet i 1252. Kedjan går lite snett, men det fungerar utan problem.
Körde själv med EKF 4 pet i en 1248.

Mopeden skall ändå göras om en del, håller på att sammla på mig lite rolig fakta, delar å insperation för att göra nått kul av den! <!-- </EdIndex> --></div>
snurrigt det blev <!-- </EdIndex> --></div>
Ja , det kanske är en 1248 som dom har "bänt" ut för att få plats med ett 1252 hjulAmstaff_Loco skrev:Så du menar att de troligen är en 1252:a med tanke på bakhjulet? Vilket I-landsproblemS_Compakt skrev:Dock kan det vara lite trångt att trycka dit ett 1252 bakhjul på en 1248 , men det gårRexxy skrev:Funkar fint att köra med 3 pet i 1248 och 2 pet i 1252. Kedjan går lite snett, men det fungerar utan problem.
Körde själv med EKF 4 pet i en 1248.men vore ju ändå skoj att veta va de e man har.
Mopeden skall ändå göras om en del, håller på att sammla på mig lite rolig fakta, delar å insperation för att göra nått kul av den!

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det mesta går att blanda mellan modellerna och årsmodellerna här är en bild på min troliga 1248 ram allt annat friskt blandat.
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag började jag kika på motorerna, saknades lite delar ur den ena så jag tänkte att jag sätter ihop en komplett, tänkte ju självklart börja bygga på motorn som va nästintill färdig, endast kicken som inte ville fjädra tillbaka, men när jag öppna upp motorn så ser jag att de ligger massa korn samt 2 "korvar" med kemiskmetall inuti motorn å skumpar runt.
Ja då hitta jag ett hål i blocket, så de blir att sätta ihop den andra motorn som ser rätt så fräch ut.
Såg på venarna att den ena är från 67 och den jag tänkte bygga på e från 70. De spelar ingen roll va? för delarna skall väl vara samma ändå om jag förstått de rätt.
Och om nån har en hel svänghjulskåpa till en 2-växlad sachs så är jag mycket intresserad då båda 2 va riktigt riskiga.

Va gillar ni min "bultmall"
ingen dålig grej man kom på där

Såg på venarna att den ena är från 67 och den jag tänkte bygga på e från 70. De spelar ingen roll va? för delarna skall väl vara samma ändå om jag förstått de rätt.
Och om nån har en hel svänghjulskåpa till en 2-växlad sachs så är jag mycket intresserad då båda 2 va riktigt riskiga.

Va gillar ni min "bultmall"

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall rengöra alla delar innan jag monterar ihop den, fick ett tips om citronsyra blandat med vatten, någon som har provat de?
Båda svänghjulsblocken är ju "trasiga" alltså den biten som är under kugghjulet är väck, någon som även har ett helt sådan block eller skall man köra ändå?
Båda svänghjulsblocken är ju "trasiga" alltså den biten som är under kugghjulet är väck, någon som även har ett helt sådan block eller skall man köra ändå?