Renovering ILO piano, tusenfrågorstråden
Renovering ILO piano, tusenfrågorstråden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall ge mig i kast och renoverna min ILO
moppen har bara rullat ett par mil i min ägo och den behöver vård snarast
hur seriös behöver man vara under en renovering
denna moppe skall bara rulla lite på torpet
det akuta nu är att byta packboxar, ev så kan det även vara motorblockpackningen som är pajj då den suger upp olja och blåser vitrök
så vad sägs, "måste" jag även byta lager och schimsa in maskinen ?
20 år sedan jag mekade moppe så jag är väll inte helt sugen på att införskaffa specialverktyg och liknande igen, vette fåglarna vart alla mina gamla prylar tagit vägen <!-- </EdIndex> --></div>
moppen har bara rullat ett par mil i min ägo och den behöver vård snarast
hur seriös behöver man vara under en renovering
denna moppe skall bara rulla lite på torpet
det akuta nu är att byta packboxar, ev så kan det även vara motorblockpackningen som är pajj då den suger upp olja och blåser vitrök
så vad sägs, "måste" jag även byta lager och schimsa in maskinen ?
20 år sedan jag mekade moppe så jag är väll inte helt sugen på att införskaffa specialverktyg och liknande igen, vette fåglarna vart alla mina gamla prylar tagit vägen <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är klart att du kan pilla loss kopplingskåpan och dra loss remhjulet på vevaxeln och bara byta packboxen/arna på vevaxeln, men river du knotan så är det inga problem och bara dumsnålt att inte byta allt samtidigt såvida inte allt är som nytt i motorn, shimsa motorn på en JLO?
DET FINNS INGA SHIMS I EN HÖGKVALITETSMOTOR SOM JLO!
Svartsjö <!-- </EdIndex> --></div>
DET FINNS INGA SHIMS I EN HÖGKVALITETSMOTOR SOM JLO!
Svartsjö <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
då är det bara att byta lager och packboxar då
vart får jag tag på en lageturdragare ? <!-- </EdIndex> --></div>
tack, det gör mig gladSvartsjö skrev: DET FINNS INGA SHIMS I EN HÖGKVALITETSMOTOR SOM JLO!
då är det bara att byta lager och packboxar då
vart får jag tag på en lageturdragare ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lager, lager, det verkar finnas en uppsjö med lager
vad skall man ha?
okapslade, enkel eller dubbel, billiga TPI eller dyrare SKF ?
och vart köper man dom lämpligast
behöver ju då hitta någon helst som har alla lagertyper och packboxar jag behöver <!-- </EdIndex> --></div>
vad skall man ha?
okapslade, enkel eller dubbel, billiga TPI eller dyrare SKF ?
och vart köper man dom lämpligast
behöver ju då hitta någon helst som har alla lagertyper och packboxar jag behöver <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska ha vanliga okapslade lager, och det behöver inte vara nån superkvalitet, men det är ju alltid bättre o satsa på kalitet på en gång o kanske slippa göra om det inom en nära framtid.
(och på vevaxeln duger det också med vanliga lager med normal tolerans om man inte ska köra väldigt trimmat)
Har själv biltema lager på en Ilo, fungerar utmärkt (kapslade som jag petade bort kapslingen på), men det var en fuskrenovering där jag bara bytte lagren, så jag ska ju upp med den igen nån gång och då blir det Skf. <!-- </EdIndex> --></div>
(och på vevaxeln duger det också med vanliga lager med normal tolerans om man inte ska köra väldigt trimmat)
Har själv biltema lager på en Ilo, fungerar utmärkt (kapslade som jag petade bort kapslingen på), men det var en fuskrenovering där jag bara bytte lagren, så jag ska ju upp med den igen nån gång och då blir det Skf. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm försöker hitta någon som har allt jag behöver så jag slipper en massa onödiga praktkostnader
hittar ingen som har allt, stuper på packbox 16x22x6 eller 6202 lager
har listat upp detta, rätta mig gärna om jag har fel
Lager
1st 6201
1st 6003
3st 6202
1st 6302
Packboxar
3st 15x26x7
2st 16x22x6 <!-- </EdIndex> --></div>
hittar ingen som har allt, stuper på packbox 16x22x6 eller 6202 lager
har listat upp detta, rätta mig gärna om jag har fel
Lager
1st 6201
1st 6003
3st 6202
1st 6302
Packboxar
3st 15x26x7
2st 16x22x6 <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
och kanske ramlagren men jag skulle nog börja med packboxarna och låta det andra vara
packboxarna på veven går nog att byta utan att dela motorn
jag kan inte tänka mig att nåt av lagren i lådan är slut
däremot kan det vara läge att kolla bussningen till kolvbulten <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tror bara du behöver byta packboxarna på vevaxelndisktant skrev:Hmm försöker hitta någon som har allt jag behöver så jag slipper en massa onödiga praktkostnader
hittar ingen som har allt, stuper på packbox 16x22x6 eller 6202 lager
har listat upp detta, rätta mig gärna om jag har fel
Lager
1st 6201
1st 6003
3st 6202
1st 6302
Packboxar
3st 15x26x7
2st 16x22x6
och kanske ramlagren men jag skulle nog börja med packboxarna och låta det andra vara
packboxarna på veven går nog att byta utan att dela motorn
jag kan inte tänka mig att nåt av lagren i lådan är slut
däremot kan det vara läge att kolla bussningen till kolvbulten <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du ett Momentum nära dig så har dom nog allt du söker. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.kullager.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Varenda lager är kass...
Vet inte riktigt än hur jag ska få bort det lilla lagret till mellanaxeln som bara går att nå från ett håll.
Värma, skaka och banka på motorhalvan så lagret hoppar upp eller??? <!-- </EdIndex> --></div>
Jo, min JLO Piano har varit vattenfylld....ilogurra skrev:Lagrerna i växellådan tar aldrig slut

Vet inte riktigt än hur jag ska få bort det lilla lagret till mellanaxeln som bara går att nå från ett håll.
Värma, skaka och banka på motorhalvan så lagret hoppar upp eller??? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har renoverat massor med Ilo. Brukar värma tills oljan ryker, sdan är det bara att slå halvan med kraft mot en plankstump i skruvstycke. OBS att man skall slå mot ändträ, inte mot sidoträ. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Svetsa fast ett hjälpverktyg, i lagret.