Renovering ILO piano, tusenfrågorstråden

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Renovering ILO piano, tusenfrågorstråden

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall ge mig i kast och renoverna min ILO
moppen har bara rullat ett par mil i min ägo och den behöver vård snarast

hur seriös behöver man vara under en renovering
denna moppe skall bara rulla lite på torpet

det akuta nu är att byta packboxar, ev så kan det även vara motorblockpackningen som är pajj då den suger upp olja och blåser vitrök

så vad sägs, "måste" jag även byta lager och schimsa in maskinen ?

20 år sedan jag mekade moppe så jag är väll inte helt sugen på att införskaffa specialverktyg och liknande igen, vette fåglarna vart alla mina gamla prylar tagit vägen <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är klart att du kan pilla loss kopplingskåpan och dra loss remhjulet på vevaxeln och bara byta packboxen/arna på vevaxeln, men river du knotan så är det inga problem och bara dumsnålt att inte byta allt samtidigt såvida inte allt är som nytt i motorn, shimsa motorn på en JLO?
DET FINNS INGA SHIMS I EN HÖGKVALITETSMOTOR SOM JLO!

Svartsjö <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Svartsjö skrev: DET FINNS INGA SHIMS I EN HÖGKVALITETSMOTOR SOM JLO!
tack, det gör mig glad
då är det bara att byta lager och packboxar då
vart får jag tag på en lageturdragare ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lager, lager, det verkar finnas en uppsjö med lager
vad skall man ha?
okapslade, enkel eller dubbel, billiga TPI eller dyrare SKF ?

och vart köper man dom lämpligast
behöver ju då hitta någon helst som har alla lagertyper och packboxar jag behöver <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska ha vanliga okapslade lager, och det behöver inte vara nån superkvalitet, men det är ju alltid bättre o satsa på kalitet på en gång o kanske slippa göra om det inom en nära framtid.
(och på vevaxeln duger det också med vanliga lager med normal tolerans om man inte ska köra väldigt trimmat)

Har själv biltema lager på en Ilo, fungerar utmärkt (kapslade som jag petade bort kapslingen på), men det var en fuskrenovering där jag bara bytte lagren, så jag ska ju upp med den igen nån gång och då blir det Skf. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm försöker hitta någon som har allt jag behöver så jag slipper en massa onödiga praktkostnader
hittar ingen som har allt, stuper på packbox 16x22x6 eller 6202 lager

har listat upp detta, rätta mig gärna om jag har fel

Lager
1st 6201
1st 6003
3st 6202
1st 6302

Packboxar
3st 15x26x7
2st 16x22x6 <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:Hmm försöker hitta någon som har allt jag behöver så jag slipper en massa onödiga praktkostnader
hittar ingen som har allt, stuper på packbox 16x22x6 eller 6202 lager

har listat upp detta, rätta mig gärna om jag har fel

Lager
1st 6201
1st 6003
3st 6202
1st 6302

Packboxar
3st 15x26x7
2st 16x22x6
Jag tror bara du behöver byta packboxarna på vevaxeln
och kanske ramlagren men jag skulle nog börja med packboxarna och låta det andra vara

packboxarna på veven går nog att byta utan att dela motorn

jag kan inte tänka mig att nåt av lagren i lådan är slut
däremot kan det vara läge att kolla bussningen till kolvbulten <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->P-box 16x22x4 finns att köpa. Den passar fint! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du ett Momentum nära dig så har dom nog allt du söker. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.kullager.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Momentum hade inte P-box 16x22x6 när jag skulle köpa.
Däremot hade de 16x22x4 och det går alldeles utmärkt att använda. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du känner om ramlagrerna är dåliga, annars bara byt packboxarna till veven.

Lagrerna i växellådan tar aldrig slut :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Lagrerna i växellådan tar aldrig slut :)
Jo, min JLO Piano har varit vattenfylld.... :( Varenda lager är kass...

Vet inte riktigt än hur jag ska få bort det lilla lagret till mellanaxeln som bara går att nå från ett håll.

Värma, skaka och banka på motorhalvan så lagret hoppar upp eller??? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa fast ett hjälpverktyg, i lagret. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Svetsa fast ett hjälpverktyg, i lagret. :shock:
Jag har renoverat massor med Ilo. Brukar värma tills oljan ryker, sdan är det bara att slå halvan med kraft mot en plankstump i skruvstycke. OBS att man skall slå mot ändträ, inte mot sidoträ. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar