Renovering ILO piano, tusenfrågorstråden

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag har renoverat massor med Ilo. Brukar värma tills oljan ryker,....
Bra måttstock Conrad... :P

Ska göra precis som du säger. Jag tror på det!

Fick tag på ett gäng slagutdragare (minns inte rätta namnet just nu :oops: ) för lite sedan men det får bli sista utväg i så fall.

Här är lite speciellt för lagren är hoprostade och helt säkert fastkorroderade och även utvidgade av rosten i lagren. Lär sitta bergfast men jag ska försöka i alla fall.... <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Fick tag på ett gäng slagutdragare (minns inte rätta namnet just nu :oops: )
.
Glidhammare kanske du menar? :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, precis så brukar de kallas. Det var några stycken, bl.a. ett par något mindre som kan komma till användning. Det här är ett verktyg som jag aldrig tidigare haft. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag börjar nog med packboxarna då
har rivit kopplingasidan och drevet lossnade förvånandsvärt lätt
började tillverka en avdragare av div skrot jag hade i en låda
men insåg efter ett tag att det inte var så lätt att utföra detta på torpet

tog då min Estwing hammare med ganska så raka klor
en liten knäck och drevet var väck

nu återstår då frågan
hur får jag bort packboxen utan att riva resten av motorn ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går fortare att riva motorn än att krongla med tillverkning verktyg för att demontera p- boxarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det går fortare att riva motorn än att krongla med tillverkning verktyg för att demontera p- boxarna.
ok, har för mig att jag tidigare läst att det skall vara lätt att dra packboxen den vägen utan att riva maskinen
vore ju skönt om det gick så jag slapp riva skiten <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Japp, precis så brukar de kallas. Det var några stycken, bl.a. ett par något mindre som kan komma till användning. Det här är ett verktyg som jag aldrig tidigare haft.
Jag punkta fast adaptern på glidhammarn i lagret sen vara bara att slå ut det lätt och väldigt smidigt

när man ändå tar isär motorn så kan man lika gärna lägga på nån hundring och byta alla lager, dumt att vara snål på sånt, glöm inte att fetta in packboxarna på vevaxeln bara

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:
Conrad Engström skrev: ok, har för mig att jag tidigare läst att det skall vara lätt att dra packboxen den vägen utan att riva maskinen
vore ju skönt om det gick så jag slapp riva skiten
bumpar denna fråga eftersom det troligtvis hamnar packboxar i brevlådan i morgon <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det går och byta utan att klyva hela motorn men du får ju plocka isär så mycket så det bara är att dela blocket kvar, sen vet jag inte hur din Jlo motor är i skicket men om du har glapptlager och byter packbox så äre inte säkert att den hänger med länge då glappet i lagret töjer ut tätningen så då blir den likförbannat läckage där igen, dvs onödigt arbete.

Så byt lager(om du anser att dom är sletna) sen är det aldrig fel med att göra rent i vevhuset kan vara grisigt i en sådan gammal motor, och byta packningen blockhalvorna

glöm inte tömma i rätt olja sen med 2dl skare va. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så, då var motorn klyvd
hittade spännande småbitar av någon som gått sönder
någon som vet vad det är ??
se länk för bild
http://db.tt/ZGpNdIL

sedan under jag vad jag lämpligast tvättat rent blocken med ?
och hur mår lagrens av detta ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:så, då var motorn klyvd
hittade spännande småbitar av någon som gått sönder
någon som vet vad det är ??
se länk för bild
http://db.tt/ZGpNdIL

sedan under jag vad jag lämpligast tvättat rent blocken med ?
och hur mår lagrens av detta ?
Diesel är kanon att tvätta ur med och skadar inte leger. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Diesel är kanon att tvätta ur med och skadar inte leger.
Den "gamla" dieseln var inte bra att tvätta med för den löste olja och smuts dåligt. Kanske den nya dieseln är betydligt bättre för det ändamålet.

Fotogen/kristallolja/lacknafta/white spirit ansågs mindre hälsofarligt förr men är mer anses mer farligt nu och jag tror betydligt mer på det senare än det förra. Själv vill jag helst inte ha med det att göra men om jag är tvungen så är jag utomhus med äcklet. Helst ska det också blåsa lite.

Den "nya" dieseln kan kanske vara mindre hälsofarligt, jag vet inte men jag ska banne mig prova någon gång så tack för tipset! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm, diesel
precis vad jag inte har på torpet
t-sprit, avfettning och lacknafta finns
får väll åka och tanka en liter :) <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin går bra! Sedan silar man den och kör gräsklipparen på den. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr inte för min del. Dagens bensin innehåller det oktanhöjande farliga medlet bensen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensen

Aja baja farligt få på huden och andas in.

Conrad, jag tror du är en produkt av det industriella -50 och 60-talet då man såg till kemikaliers effektivtet långt före kropp och hälsa. Jag minns det rätt väl trots jag bara var barn då. Min far var dessutom målare och fick uppleva lösningsmedlen på alltför nära håll... :?

I dag är det betydligt bättre. Mer upplysning och varningar och det senaste är oljefärger lösta i vanligt vatten. Det är grejer det.... :P

Så sent som på sjuttiotalet gick det att köpa en tritvätt. Fullständigt livsfarliga och idag är de förbjudna men tyvärr finns undantagen åt näringslivet som ibland trycker på och vill ha dem i effektivitetens och konkurrensens heliga namn.

Det kräks och spottas idag överallt och hejvilt på "kommunistvänsterpacket" men vad det inte dom som på sjuttiotalet ryckte ut och sa ifrån när SJ sprutade banvallarna med det farliga bekämpningsmedlet Hormoslyr?

....Eller vad kanske MUF? .... Äsch... jag minns jag minns inte så noga.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar