Intressant. Har du mer information? <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Första Flintorna som kom gick för fort... det skiljer på tiderna i kanalerna.
trimljuddämpare till flinta
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 12 aug 2010, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Originalcylindern på min motor var trimmad och utbytt till en annan när jag köpte mopeden. Stryphylsan är även löstagbar, får ta och mäta hastigheten ostrypt någon dag.
Conrad, vad har ni gjort för att få upp flintorna i 85 och hålla mer än 5 minuter?
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Jag vet inte hur stort originaldrevet är men mellan 13-15 är ju vad som finns att köpa. Bakdrevet är originalstorlek för stockholmare, 34 kuggar tror jag. Kan ju va så att jag har än äldre cylinder dåHusqvarna1963 skrev:Intressant. Vad är original storlek? Är det inte 14? Och hur många kugg i bakdrev du har? Om bakdrev är 37 kugg, motorn måste varva upp till 7500 rpm att nå 45 km/h. Och det är mycketraggaruffe skrev:Jag lovar, den är helt otrimmad, 14 drev om man nu räknar det som trim.

Conrad, vad har ni gjort för att få upp flintorna i 85 och hålla mer än 5 minuter?
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 18 jun 2011, 23:00
- Kontakt:
Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har hört att om man planar toppen ett par mm så måste man ställa om tändningen.
Är det någon relevans i detta påstående?
Har även läst att om man höjer avgasporten för mycket på flintamotorer så går dessa mycket illa.
Hur mycket är det rekomenderat att höja avgasporten utan att förstöra cylindern? <!-- </EdIndex> --></div>
Hej trimgurus!Conrad Engström skrev:Första Flintorna som kom gick för fort. HVA ligan i Torshälla har kollat cylindrar och det skiljer på tiderna i kanalerna.
Gabbarna där åker 85 med trepet HVA
Har hört att om man planar toppen ett par mm så måste man ställa om tändningen.
Är det någon relevans i detta påstående?
Har även läst att om man höjer avgasporten för mycket på flintamotorer så går dessa mycket illa.
Hur mycket är det rekomenderat att höja avgasporten utan att förstöra cylindern? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har erfarenhet att 1-3 mm gör bra. <!-- </EdIndex> --></div>zilversurfer skrev: Har även läst att om man höjer avgasporten för mycket på flintamotorer så går dessa mycket illa.
Hur mycket är det rekomenderat att höja avgasporten utan att förstöra cylindern?
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 12 aug 2010, 23:00
Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Är det någon som vet durationerna för insug, avgas och spol för flintan? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har för mej att avgasporten är ca 10 millimeter hög, sista steget i trimguiden är att fila upp höjden till 14,5 millimeter med maxeffekten vid 7500 rpm.Husqvarna1963 skrev:Jag har erfarenhet att 1 mm gör bra. Jag har också läst att inte mera än 2 mm är rekommenderat. Också jag har läst att höjden måste vara max. 14 mm. Men vem vet att hur mycket är original höjden av avgasporten på flinta?zilversurfer skrev: Har även läst att om man höjer avgasporten för mycket på flintamotorer så går dessa mycket illa.
Hur mycket är det rekomenderat att höja avgasporten utan att förstöra cylindern?
Är det någon som vet durationerna för insug, avgas och spol för flintan? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag tycker också att idealistisk höjd av insugningsporten är 13-14mm. Om kolven täcker insugningsporten i ovre dödpunkt, filas kolvskörtet 1-3 mm så att den oppnas helt.
Med dessa åtgärder effekten och varvtal har ökat klart men fortfarande motorn har ganska bra vridmoment på låga varvtal. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag minnas att min flinta cylinder avgasporten är nu 12mm hög, och den fungerar bra. Så tycker jag att det är säkert att fila 1-2 mm avgasporten uppåt, om den är bara 10 mm som original.raggaruffe skrev:
Jag har för mej att avgasporten är ca 10 millimeter hög, sista steget i trimguiden är att fila upp höjden till 14,5 millimeter med maxeffekten vid 7500 rpm.
Jag tycker också att idealistisk höjd av insugningsporten är 13-14mm. Om kolven täcker insugningsporten i ovre dödpunkt, filas kolvskörtet 1-3 mm så att den oppnas helt.
Med dessa åtgärder effekten och varvtal har ökat klart men fortfarande motorn har ganska bra vridmoment på låga varvtal. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 18 jun 2011, 23:00
- Kontakt:
Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur är det med tändningen, behövs den ställas om vid planslipning av topplock? <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för alla bra tips beträffande flinta cylindern.Husqvarna1963 skrev:Jag minnas att min flinta cylinder avgasporten är nu 12mm hög, och den fungerar bra. Så tycker jag att det är säkert att fila 1-2 mm avgasporten uppåt, om den är bara 10 mm som original.raggaruffe skrev:
Jag har för mej att avgasporten är ca 10 millimeter hög, sista steget i trimguiden är att fila upp höjden till 14,5 millimeter med maxeffekten vid 7500 rpm.
Jag tycker också att idealistisk höjd av insugningsporten är 13-14mm. Om kolven täcker insugningsporten i ovre dödpunkt, filas kolvskörtet 1-3 mm så att den oppnas helt.
Med dessa åtgärder effekten och varvtal har ökat klart men fortfarande motorn har ganska bra vridmoment på låga varvtal.
Hur är det med tändningen, behövs den ställas om vid planslipning av topplock? <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Att maxhöjden är 14mm är strunt. När man får in hela tummen utan problem är det lagomHusqvarna1963 skrev:Jag har erfarenhet att 1 mm gör bra. Jag har också läst att inte mera än 2 mm är rekommenderat. Också jag har läst att höjden måste vara max. 14 mm. Men vem vet att hur mycket är original höjden av avgasporten på flinta?zilversurfer skrev: Har även läst att om man höjer avgasporten för mycket på flintamotorer så går dessa mycket illa.
Hur mycket är det rekomenderat att höja avgasporten utan att förstöra cylindern?

- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Re: Jamarcoldämpare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Intressanta uträkningar, hur räknar du ? och framför allt, vad har du för diameter på hjulenHusqvarna1963 skrev:Jag undrar att varför din moppe är inte snabbare, eftersom min moppe med flinta-motorn nästan på samma sätt trimmad ( se http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=7278&mforum=raketsport ) gör 55 km/h och har drev fram 15 kugg och bak 32 kugg.zilversurfer skrev:
Jag räknad följande:
drev 14/37 @ 5000 rpm = 30 km/h. (original)
--> 15/32 @ 7400 rpm = 55 km/h.
15/24 @ 5550 rpm = 55 km/h.
15/24 @ 7400 rpm = 73 km/h
Så min moppe varvar 7400 rpm på max. hastighet men din bara 5550 rpm. Varför så litet? Avgasrör kraftigt nerstrypt? Kröken också måste förkortas till 40-45 cm (ca. 55 cm som original). Kanske också höja avgasporten 1-2mm att få mera varv?

-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 12 aug 2010, 23:00
Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nu blev jag ju nyfiken, e det du som fått upp flintan i 85 knyck?
<!-- </EdIndex> --></div>
Vad kör du med för portning dåVegge skrev:Att maxhöjden är 14mm är strunt. När man får in hela tummen utan problem är det lagomHusqvarna1963 skrev:Jag har erfarenhet att 1 mm gör bra. Jag har också läst att inte mera än 2 mm är rekommenderat. Också jag har läst att höjden måste vara max. 14 mm. Men vem vet att hur mycket är original höjden av avgasporten på flinta?zilversurfer skrev: Har även läst att om man höjer avgasporten för mycket på flintamotorer så går dessa mycket illa.
Hur mycket är det rekomenderat att höja avgasporten utan att förstöra cylindern?


Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Man delar ju inte gärna med sig av tider man lagt ner tid på att prova ut, men om jag säger såhär, det går inte att höja avgasporten mer.
Sen som Conrad skrev så skiljer det på porttider i orginalcylindrar. Vi har inte hittat nån märkning för att urskilja vilka som har vilka tider. Utan att det verkar som att man får mäta varje cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
På sätt och vis, det är inte min moppe. Men det är jag som gjort cylindern.raggaruffe skrev:Vad kör du med för portning dåVegge skrev:Att maxhöjden är 14mm är strunt. När man får in hela tummen utan problem är det lagomHusqvarna1963 skrev:Jag har erfarenhet att 1 mm gör bra. Jag har också läst att inte mera än 2 mm är rekommenderat. Också jag har läst att höjden måste vara max. 14 mm. Men vem vet att hur mycket är original höjden av avgasporten på flinta?zilversurfer skrev: Har även läst att om man höjer avgasporten för mycket på flintamotorer så går dessa mycket illa.
Hur mycket är det rekomenderat att höja avgasporten utan att förstöra cylindern?Nu blev jag ju nyfiken, e det du som fått upp flintan i 85 knyck?
Man delar ju inte gärna med sig av tider man lagt ner tid på att prova ut, men om jag säger såhär, det går inte att höja avgasporten mer.

Sen som Conrad skrev så skiljer det på porttider i orginalcylindrar. Vi har inte hittat nån märkning för att urskilja vilka som har vilka tider. Utan att det verkar som att man får mäta varje cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag vet att det möjligt att höja avgasporten till 16-18mm, även 20 mm. Det ger mera varv och maximum effekt. Men smatigidt vridmoment sjunker allt mer på låga varvtal. Och sådan motor är svår att köra, speciellt om växellåda har bara två växlar. Så om vi trimmar 2-växlad flinta, jag tycker det är en bra kompromiss att höjä avgasporten inte mera än till ca. 14mm. <!-- </EdIndex> --></div>Vegge skrev: Att maxhöjden är 14mm är strunt.
Re: Tändning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Flintan som gör 85, gör 60 på 2an, då är den ändå duktigt rapp iväg på 1an. Så även om den skulle vara 2 växlad skulle den inte vara speciellt svårkörd. <!-- </EdIndex> --></div>
Det beror på vad man gör i övrigt med den. Man kan ju kompensera sjunkande vrid på botten med annat.Husqvarna1963 skrev:Jag vet att det möjligt att höja avgasporten till 16-18mm, även 20 mm. Det ger mera varv och maximum effekt. Men smatigidt vridmoment sjunker allt mer på låga varvtal. Och sådan motor är svår att köra, speciellt om växellåda har bara två växlar. Så om vi trimmar 2-växlad flinta, jag tycker det är en bra kompromiss att höjä avgasporten inte mera än till ca. 14mm.Vegge skrev: Att maxhöjden är 14mm är strunt.
Flintan som gör 85, gör 60 på 2an, då är den ändå duktigt rapp iväg på 1an. Så även om den skulle vara 2 växlad skulle den inte vara speciellt svårkörd. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
Re: Jamarcoldämpare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om drev är 14/37, total utväxlingsförhållande är 7,55 x 37 /14 = 20,0 (I=20,0).
Exempel: När motor varvar 5000 per minut , hjulen tar 250 (5000/20=250) varv per minut och moppe går 250 x 1,92m = 0,48km/min. Det är 0,48 x 60 = 29 km/h. <!-- </EdIndex> --></div>
I min moppe hjuldiameter är ca. 61 cm, så omkretsmått är ca. 1,92 m (61cm x 3,14=192 cm). Utväxlingsförhållande på växellådans 2-växel är 7,55.Lasse väss skrev:Intressanta uträkningar, hur räknar du ? och framför allt, vad har du för diameter på hjulenJag räknade följande:
drev 14/37 @ 5000 rpm = 30 km/h. (original)
--> 15/32 @ 7400 rpm = 55 km/h.
15/24 @ 5550 rpm = 55 km/h.
15/24 @ 7400 rpm = 73 km/h
Så min moppe varvar 7400 rpm på max. hastighet men din bara 5550 rpm. Varför så litet? Avgasrör kraftigt nerstrypt? Kröken också måste förkortas till 40-45 cm (ca. 55 cm som original). Kanske också höja avgasporten 1-2mm att få mera varv?
Om drev är 14/37, total utväxlingsförhållande är 7,55 x 37 /14 = 20,0 (I=20,0).
Exempel: När motor varvar 5000 per minut , hjulen tar 250 (5000/20=250) varv per minut och moppe går 250 x 1,92m = 0,48km/min. Det är 0,48 x 60 = 29 km/h. <!-- </EdIndex> --></div>