Ilo problem 2
Ilo problem 2
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu till nästa problem.
Jag har ju bestämt mig för att dela motorn för att byta packboxar och packningar för att se till att motorn är helt fit for fight för en bra stund framöver och inför kommande trimning när den är ihop och startar.
Har haft bort allt innanför kopplingkåpan utom det tandade hjulet som sitter på vevaxeln. Det vill helt enkelt inte komma loss.
Jag har värmt på det. Jag har kylt vevaxeln. Jag har dragit i det med en tvåarmad avdragare. Jag har knackat på det med plastklubba.
Det har troligen suttit där sedan motorn var ny någonstans 1958-59.
Hur fan har ni andra gjort när ni skall få loss det?
Har nog hållt på i 2-3h och försökt fåbort det där hjulet.
Det sitter ju på vevaxeln som är konisk och troligen har en lite kil med. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har ju bestämt mig för att dela motorn för att byta packboxar och packningar för att se till att motorn är helt fit for fight för en bra stund framöver och inför kommande trimning när den är ihop och startar.
Har haft bort allt innanför kopplingkåpan utom det tandade hjulet som sitter på vevaxeln. Det vill helt enkelt inte komma loss.
Jag har värmt på det. Jag har kylt vevaxeln. Jag har dragit i det med en tvåarmad avdragare. Jag har knackat på det med plastklubba.
Det har troligen suttit där sedan motorn var ny någonstans 1958-59.
Hur fan har ni andra gjort när ni skall få loss det?
Har nog hållt på i 2-3h och försökt fåbort det där hjulet.
Det sitter ju på vevaxeln som är konisk och troligen har en lite kil med. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns en risk att du drar sönder det med en 2 eller 3 armad avdragare
det är gjutet i ett väldigt skört material och du bör tillverka en avdragare
dom tidiga hjulen ( innan 57 tror jag ? ) kunde lossna lätt så man gjöt in ett stålnav i dom, och dessa kan sitta utav helvete
Själv så tog jag min Estwinghammare med ganska så raka klor och "knäckte" till lite lätt och vipps så lossnade den
men lika lätt brukar det inte vara för andra
värma till 100-200 grader och en specialtillverkad avdragare brukar vara receptet <!-- </EdIndex> --></div>
det är gjutet i ett väldigt skört material och du bör tillverka en avdragare
dom tidiga hjulen ( innan 57 tror jag ? ) kunde lossna lätt så man gjöt in ett stålnav i dom, och dessa kan sitta utav helvete
Själv så tog jag min Estwinghammare med ganska så raka klor och "knäckte" till lite lätt och vipps så lossnade den

men lika lätt brukar det inte vara för andra
värma till 100-200 grader och en specialtillverkad avdragare brukar vara receptet <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tips på avdragare från www.classicmotor.se och Jim Lundberg

Ett annat tips är "Den stora tvåtaktsboken"
Jag fick själv ett ex i födelsedagspresent, mycket trevlig bok
där ex. ovanstående tipps finns med
och andra saker rund Ilo motorn och en hel drös med andra maskiner
http://classicmotor.jetshop.se/ <!-- </EdIndex> --></div>

Ett annat tips är "Den stora tvåtaktsboken"
Jag fick själv ett ex i födelsedagspresent, mycket trevlig bok
där ex. ovanstående tipps finns med
och andra saker rund Ilo motorn och en hel drös med andra maskiner
http://classicmotor.jetshop.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde enkelt gå att göra en ännu bättre avdragare i två halvor som är runtomgripande på tandrullen. Halvorna kan sedan hållas samman med ett par slangklämmor.
Halvorna kan också vara likadana i bägge ändar och med en kraftig bricka med mutter och skruv innanför den ena änden och som trycker mot vevaxeländen. <!-- </EdIndex> --></div>
Halvorna kan också vara likadana i bägge ändar och med en kraftig bricka med mutter och skruv innanför den ena änden och som trycker mot vevaxeländen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och kniper det riktigt ordentligt så skruvar du isär allt så bara vevaxeln med tandrulle är kvar, då klappar du till med en smäll på axeln så lossnar den (blockhalvan blir alltså som ett mothåll som håller kvar tandrullen). Ha muttern kvar när du gör det så du inte tappar vevaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Köpte mig en sån här på biltema som jag hoppas skall funka.
Kanske får fila och modda lite men det får det va värt isf.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Spindelledsavdragare/ <!-- </EdIndex> --></div>
Vilka mått ät det på avdragaren? Har inte hunnit mätt än men skall senare.disktant skrev:Det finns en risk att du drar sönder det med en 2 eller 3 armad avdragare
det är gjutet i ett väldigt skört material och du bör tillverka en avdragare
dom tidiga hjulen ( innan 57 tror jag ? ) kunde lossna lätt så man gjöt in ett stålnav i dom, och dessa kan sitta utav helvete
Själv så tog jag min Estwinghammare med ganska så raka klor och "knäckte" till lite lätt och vipps så lossnade den
men lika lätt brukar det inte vara för andra
värma till 100-200 grader och en specialtillverkad avdragare brukar vara receptet
Köpte mig en sån här på biltema som jag hoppas skall funka.
Kanske får fila och modda lite men det får det va värt isf.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Spindelledsavdragare/ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inga mått i huvet, men jag tror inte att det kommer att fungera med den du köpt
även om du filar den så tror jag den kommer att bli för liten
en bild till
<!-- </EdIndex> --></div>
även om du filar den så tror jag den kommer att bli för liten
en bild till

Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se