Ilo problem 2

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Häggen
Inlägg: 86
Blev medlem: 17 jul 2011, 23:00
Ort: Härryda utanför Göteborg

Ilo problem 2

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu till nästa problem.
Jag har ju bestämt mig för att dela motorn för att byta packboxar och packningar för att se till att motorn är helt fit for fight för en bra stund framöver och inför kommande trimning när den är ihop och startar.
Har haft bort allt innanför kopplingkåpan utom det tandade hjulet som sitter på vevaxeln. Det vill helt enkelt inte komma loss.
Jag har värmt på det. Jag har kylt vevaxeln. Jag har dragit i det med en tvåarmad avdragare. Jag har knackat på det med plastklubba.
Det har troligen suttit där sedan motorn var ny någonstans 1958-59.
Hur fan har ni andra gjort när ni skall få loss det?
Har nog hållt på i 2-3h och försökt fåbort det där hjulet.
Det sitter ju på vevaxeln som är konisk och troligen har en lite kil med. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen kil men på kona. <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen
Inlägg: 86
Blev medlem: 17 jul 2011, 23:00
Ort: Härryda utanför Göteborg

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Ingen kil men på kona.
Men hur i helvete får jag av det där satans förbannade skithjulet innan jag slår sönder något?

Sorry för svordomarna men för lite somn och tälamod rimmar inte hos mig. :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns en risk att du drar sönder det med en 2 eller 3 armad avdragare
det är gjutet i ett väldigt skört material och du bör tillverka en avdragare

dom tidiga hjulen ( innan 57 tror jag ? ) kunde lossna lätt så man gjöt in ett stålnav i dom, och dessa kan sitta utav helvete

Själv så tog jag min Estwinghammare med ganska så raka klor och "knäckte" till lite lätt och vipps så lossnade den :D

men lika lätt brukar det inte vara för andra
värma till 100-200 grader och en specialtillverkad avdragare brukar vara receptet <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tips på avdragare från www.classicmotor.se och Jim Lundberg

Bild

Ett annat tips är "Den stora tvåtaktsboken"
Jag fick själv ett ex i födelsedagspresent, mycket trevlig bok
där ex. ovanstående tipps finns med
och andra saker rund Ilo motorn och en hel drös med andra maskiner

http://classicmotor.jetshop.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Häggen
Inlägg: 86
Blev medlem: 17 jul 2011, 23:00
Ort: Härryda utanför Göteborg

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja min har ett ingjutet stålnav.
Jasså det är alltså till att leka med svetsen nu då.....
Jaja äre så så.... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde enkelt gå att göra en ännu bättre avdragare i två halvor som är runtomgripande på tandrullen. Halvorna kan sedan hållas samman med ett par slangklämmor.

Halvorna kan också vara likadana i bägge ändar och med en kraftig bricka med mutter och skruv innanför den ena änden och som trycker mot vevaxeländen. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och kniper det riktigt ordentligt så skruvar du isär allt så bara vevaxeln med tandrulle är kvar, då klappar du till med en smäll på axeln så lossnar den (blockhalvan blir alltså som ett mothåll som håller kvar tandrullen). Ha muttern kvar när du gör det så du inte tappar vevaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter det hårt är det risk att stuka axeländen. Om du tänker slå, försök få dit två muttrar och någon millimeter till tandrullen. Försök sedan slå mitt på muttern så inte det böjs åt sidan. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är därför man ska slå ett distinkt bestämt slag, om man mesar när man slår då kommer man att "nita" axeländen. Använd gärna en kopparhammare eller mässinghamare med lite tyngd i.

Men det är som sagt en sista utväg att göra så. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använde kopparhammare och krökte den gängade änden.... :oops:

... men jag fixar det senare. Jag skulle få ut vevaxeln från halvorna och den satt hårt, hårt fast eftersom lagren helt rostat ihop (regnat in genom tändstifthålet). <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen
Inlägg: 86
Blev medlem: 17 jul 2011, 23:00
Ort: Härryda utanför Göteborg

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska försöka bygga mig en sån där avdragare med. Skall bara få tag på grannen och hans svets.

Jag har med krökt änden lite. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen
Inlägg: 86
Blev medlem: 17 jul 2011, 23:00
Ort: Härryda utanför Göteborg

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
disktant skrev:Det finns en risk att du drar sönder det med en 2 eller 3 armad avdragare
det är gjutet i ett väldigt skört material och du bör tillverka en avdragare

dom tidiga hjulen ( innan 57 tror jag ? ) kunde lossna lätt så man gjöt in ett stålnav i dom, och dessa kan sitta utav helvete

Själv så tog jag min Estwinghammare med ganska så raka klor och "knäckte" till lite lätt och vipps så lossnade den :D

men lika lätt brukar det inte vara för andra
värma till 100-200 grader och en specialtillverkad avdragare brukar vara receptet
Vilka mått ät det på avdragaren? Har inte hunnit mätt än men skall senare.

Köpte mig en sån här på biltema som jag hoppas skall funka.
Kanske får fila och modda lite men det får det va värt isf.
Bild
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Spindelledsavdragare/ <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inga mått i huvet, men jag tror inte att det kommer att fungera med den du köpt
även om du filar den så tror jag den kommer att bli för liten

en bild till
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Häggen
Inlägg: 86
Blev medlem: 17 jul 2011, 23:00
Ort: Härryda utanför Göteborg

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aj fan.
Ja jag får kolla på det sen då. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar