Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->O YES, HE IS BACK! Och this time tänker han inte ta någon shit från en gammal Flinta! 8)
Har under en tid laddat för att plocka bort Flintan för inspektion och samtidigt umgåtts med tanken på att tills vidare dra dit en annan motor, gärna en med lite bättre rykte än HVA:s... :roll:
Så idag ramlade jag på en annons på en vettigt prissatt Sachsrova och slog till! :D Visserligen lär det bli en del anpassningsarbete, eftersom Sachsen är handväxlad och fartvindskyld men det får ta sin lilla tid. Tanken är att när jag väl får snurr på Flintan igen byta tillbaka (orginal är ju alltid orginal) och använda Sachsen på någon annan lämplig ram.
Motorn jag nappade på ska enligt säljaren ha legat och samlat damm sedan 70-talet och knappt varit körd. Den gick runt snällt och såg fräsch ut utanpå och har stark gnista. Men några frågor till er allvetande på forumet:
Hur ligger växellägena på denna med handjagad, 2-vxl låda, alltså lägena på armen som går in i lådan?
Kan jag sätta i samma stift som jag kört i Flintan? Det verkar vara något universal som säljs som att det passar alla gamla moppar.
Det går ut tre kablar från magneten, svart gul och grå, vart ska de gå?
Vilka (svenska) moppar satt denna motor i (den är gjord 1962)?
:D
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag är inte riktigt med i matchen har inte orkat läsa hela historien runt denna moppe men..tänker du allvarligt talat montera dit en fartvindskyld sachs på en tryckkokare? <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

motor

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hade samma tanke med att byta till en vanlig sachsmotor
på min skotorett så jag mätte och det är ju inte mycket som stämmer, du får flytta hela motorn en bra bit bakåt om du skall få den under kåpan och sen sitter avgas lite annorlunda på sachsen så frågan är om det är lönt med tanke på att du får bygga och svetsa om det mesta.... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja å jag tänkte närmast på hur varm blir inte den instängd under sadeln utan fläktkylning snacka om tryckkokning.. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det funkar förstås inte att bara klämma dit den. Funderar på hur jag ska göra med kylningen men plockar man bort vänsterkåpan antar jag att svänghjulet sitter där? Då går det ju att sätta fläkthjul på det och bocka till en kåpa som sträcker sig upp över cyllen. För att den ska bli bättre än Flintakåpan tänkte jag göra en inluftsanslutning upp mot gälarna (nyare Scoteretter har ju löst inluften genom extra gälar).
Hur den hamnar i förhållande till allt annat under kåpan återstår ju att se, jag kollade bara att drivningen sitter till vänster, annars hade det ju varit kört. Men för priset tyckte jag det var värt chansningen, det värsta som kan hända är ju att jag får sälja den eller använda den till något annat.
Avgas får också bli hemmabygge, det kan knappast bli fulare än det som sitter på nu... :roll:
Sedan är det kruxet med handväxel också, enklast blir kanske att skaffa ett handväxelhandtag och konvertera (lugn, jag lämnar pedalen kvar).
Men först ska jag byta olja, sätta i stift göra rent allt och PROVSTARTA! :D
En fråga om transmissionsoljan: Hittar bara avtappnings- och påfyllningspluggarna, ingen nivåplugg. Hur mycket olja ska man ha i? <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja jag kan ju tänka mig att värmeproblemen finns kvar på nån nivä men
blir en sachs utan massa kåpor ock liknande så varm att den stannar?
jag vet ej men om man inte provar nåt så lär man sig ju inget!
saxonettmotorn har ju en ganska stor fläkt, den kanske passar direkt på?
grejen med att byta motor är ju att det inte syns utifrån, så det ser ju bara trasigt ut att köra utan sidkåpor, jag tror att du måste flytta sachsmotorn så långt bak att det blir problem med bakramen, skulle kanske
va lika bra att bygga en ny bakram och lägga undan orginaldelarna!
växelproblemet är ju inget konstigt, ett handtag och en vajer borde väl funka!

hm jag måste mäta lite mer på min tror jag!

Bild
inte mycket plats för avgas här inte,
snyggast skulle väl vara om det ser orginal ut från utsidan..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, växelöverföringen är nog det minsta problemet. Vi får se... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I fredags enrollerades fruns brorson att hjälpa till med demonteringen av Flintamotorn. Det hela gick smärtfritt, förutom att ALLA kåpor på vänstersidan, plus fläkthjulet, fick demonteras för att få av kedjan. Den stora överraskningen kom när vi skulle skruva tillbaka fläkten lite löst för att den inte skulle komma bort: Motorn gick runt! :shock: :D
Vi vred lite försiktigt och ett skrapande ljud hördes ibland inifrån svänghjulet så har jag tur som en tokig är det bara något i tändapparaten som lossat och kilat sig mot svänghjulet... :D :D
Så nu blir det kanske inte transplantation i alla fall... :roll:
Får se när jag öppnat Flintan. Men i så fall måste ju Sachsmotorn monteras in något... Hmmm... :wink: :D
Bild

bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vi får väl hoppas på det du har ju inte haft det största flytet :cry:
med den där moppen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pausbild i väntan på motorjobben... :)
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevlig mekarhörna du har Janne! Skönt att höra att du inte gett upp hoppet om Skoteretten!

Om allt går vägen är jag själv ägare till dylik knasmoppe i morgon. Vet inte om jag ska skratta eller gråta :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pälle, Kommer den från Hörnefors? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Trevlig mekarhörna du har Janne! Skönt att höra att du inte gett upp hoppet om Skoteretten!

Om allt går vägen är jag själv ägare till dylik knasmoppe i morgon. Vet inte om jag ska skratta eller gråta :?
Tackar! :D Ja, det börjar bli lite fason på utrymmena nu.

Skratta du, det är alltid bäst! staff_gemini-1.gif
Men kolla att ALL kylning funkar innan du provstartar annars hamnar du snabbt i svarta motorhålet... :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajamän, den kom från Hörnefors. Har nyss kört en sväng till postlådan och tillbaka. Ful som stryk men startade på en gång med lite startgas, förre ägaren provkörde en sväng i vintras och sen har den stått. Mycket plåtslammer och jox men visst gick den. Skruvade lite på munstycket och vips hade den ork på tvåan också. :D Och inte nog med det, den hade tomgång också.

Säg den lycka som varar för evigt....

Första åtgärd blir att skruva fast allt löst och göra lite service..och kolla kyldetaljerna.

Kommer snart en köpesannons, det saknas ju en del prylar.

Får väl starta en egen tråd om denna, ska inte nöta på din i onödan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ju fler Scoterette-trådar desto bättre! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar