<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:bjo skrev:Tja, roligt projekt!
Jag vet inte vilka årsmodeller det sitter på, men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan. Jag vet inte men jag tror bara det sitter de första åren, och de femväxlade. Kanske har fel?
Jag har en framgaffel och dubbelsadel över om du är intresserad. Dubbelsadeln fanns bara 61 och är röd/vit med aluminium underrede.
Stag till framskärmen kom la 62 också?
Nållager satt väl på de tyska motorerna med lite mer effekt. Kopplingskåpan på de svenska är ju förberedd för att trycka dit ett lager om man vill.
Är framgaffeln röd och patinerad kan det vara intressant.
Dubbelsadeln, är den verkligen svensk? PMa gärna en bild på den
Just det ja, min 62as gaffel har fästen för stag

Ang dubbelsadel;
Träffade en man på DAK-marknaden i Falun som i ungdomen jobbade hos MotorKraft. Han berättade att där i början av 60-talet så stod de och plockade bort kortlimpor och monterade långlimpa istället. Tydligen fanns det kunder som ville ha långlimpa istället och då levererades de så från MotorKraft. Kortlimporna som plockades bort åkte i soporna, det blev visst en ansenlig mängd.
Han hade en del kul Zündappdelar som jag köpte, bl a en gammal pärm från Motorkraft

. Köpte även ett sånt där S-märke (NOS) som man kan se sitta på nummerskyltshållaren som sitter på bakskärmen på tidiga SportCombinetter, ni vet den där vita grunkan. Enl MotorKraftmannen så satte de INTE dit S-märkena utan de kom dit i efterhand. Mycket märkligt kan tyckas då S-märket till formen är anpassat just till hållaren på skärmen

Känns långsökt att S-märket med den formen skulle varit nån stor eftermarknadspryl...
Hursomhaver, fick tag på den eftersökta växelpedalen för facila 200 spänn så nu är alla svåra delar funna. <!-- </EdIndex> --></div>