Zündapp Sport Combinette 1962

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev: Nållager satt väl på de tyska motorerna med lite mer effekt. Kopplingskåpan på de svenska är ju förberedd för att trycka dit ett lager om man vill.

Är framgaffeln röd och patinerad kan det vara intressant.

Dubbelsadeln, är den verkligen svensk? PMa gärna en bild på den :D

Just det ja, min 62as gaffel har fästen för stag :!:
Motorn är vad jag vet "svensk", men är ju inte säker. Vevstaken är lite längre också för att kunna nyttja lagret.

Farmgaffeln är patinerad och röd, se bild längre ner. Sadeln är med på samma bild. (Tanken på mopeden på bilden är av nyare modell, resten av mopeden är från 61. Liten lykta, kattöga baklampa mm)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm, skicka gärna ett pm med pris. Har du kvar det rostiga styret? Vad sitter kvar på gaffeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3107
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev: Har försökt förstå vad som skiljer årsmodellerna och har kommit fram till följande;

<intressant läsning>
Jag tror att tidiga sextiotvåor har kvar fjärilsbakljuset men helt hundra är jag som sagt inte. Jag har det på min men den skärmen har om sanningen skall fram inte suttit där från början. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Styre köpes till denna moped, det ska vara lite tjockare där man nyper fast det med styröverfallet. Gärna patinerat skick. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har ett vanligt styre så lägg nåt i mellan bara så funkar det bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Om du har ett vanligt styre så lägg nåt i mellan bara så funkar det bra.
Provade det men det känns som att man drar sönder överfallet då men.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då hade du för tjockt mellanlägg. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
bjo skrev:Tja, roligt projekt!
Jag vet inte vilka årsmodeller det sitter på, men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan. Jag vet inte men jag tror bara det sitter de första åren, och de femväxlade. Kanske har fel?

Jag har en framgaffel och dubbelsadel över om du är intresserad. Dubbelsadeln fanns bara 61 och är röd/vit med aluminium underrede.

Stag till framskärmen kom la 62 också?
Nållager satt väl på de tyska motorerna med lite mer effekt. Kopplingskåpan på de svenska är ju förberedd för att trycka dit ett lager om man vill.

Är framgaffeln röd och patinerad kan det vara intressant.

Dubbelsadeln, är den verkligen svensk? PMa gärna en bild på den :D

Just det ja, min 62as gaffel har fästen för stag :!:
Ang dubbelsadel;

Träffade en man på DAK-marknaden i Falun som i ungdomen jobbade hos MotorKraft. Han berättade att där i början av 60-talet så stod de och plockade bort kortlimpor och monterade långlimpa istället. Tydligen fanns det kunder som ville ha långlimpa istället och då levererades de så från MotorKraft. Kortlimporna som plockades bort åkte i soporna, det blev visst en ansenlig mängd.

Han hade en del kul Zündappdelar som jag köpte, bl a en gammal pärm från Motorkraft :) . Köpte även ett sånt där S-märke (NOS) som man kan se sitta på nummerskyltshållaren som sitter på bakskärmen på tidiga SportCombinetter, ni vet den där vita grunkan. Enl MotorKraftmannen så satte de INTE dit S-märkena utan de kom dit i efterhand. Mycket märkligt kan tyckas då S-märket till formen är anpassat just till hållaren på skärmen :roll: Känns långsökt att S-märket med den formen skulle varit nån stor eftermarknadspryl...

Hursomhaver, fick tag på den eftersökta växelpedalen för facila 200 spänn så nu är alla svåra delar funna. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde jag hade fått tag i allt men en komplett banankick saknades. Lyckades ropa hem en sån på Ebay häromdagen så snart ska jag smälla ihop en gammal patinerad motor för att matcha resten 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar