<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ponras skrev:I morse (efter 19 timmar) tappade jag ur kalkbortet ur tanken. Kunde då konstatera att det var nästan plåtrent där det tidigare varit tokrostigt!
Spolade ur med varmvatten. Packade ihop barn och tank för fortsatt färd till föräldrarna och Schwalben.
Sköljde tanken igen, nu fanns det redan spår av ytrost i tanken. Torkade med varmluftpicka. Skruvade dit soppakran och monterade tanken. Fyllde upp med soppa och körde en sväng...
Rosten som fanns försvann i stor sett helt. Återstår att se om den kommer tillbaka med besked eller om soppan kan hålla den stången....
Tog ett par bilder, men att fota ner i en tank med mobiltelefon är inte så lätt.
Avslutar med att tacka för alla tips!
Jag tror det kommer att funka bra i år. Frågan är hur det funkar efter vintern ?
Jag har gjort samma sak på en Autopedtank som du nu har gjort och efter 2-3 år (trots väl fyld tank i varmgarage) så var tanken så rostig inuti att det inte längre kom ut en droppe soppa. Bara att börja om från början igen...
Det var då jag köpte "Gas Tank Sealer" och sedan var det aldrig några problem. (Kolla tråden
http://raketsport.forumup.se/about2272-raketsport.html)
Troligen har bensintanken någon form av rostskyddande behandling från fabrik och den har väl till stor del försvunnit med åren. Och den lilla som finns kvar försvinner troligen när man skakar runt grus/muttrar och sedan fräter bort rosten med syra. Sedan är tanken ren och helt oskyddad mot rost. Tyvärr.....
Det verkar bara som tankar från 50-60-talet som har rost problem. Verkar som om rostskyddet blev mycket bättre på 70-talet.
Tyvärr ingen rolig läsning för dig men det är vad jag tror.....
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>