<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn kluven och det enda lager jag har hunnit få är ipressat. Bränslekranen har också renoverats med kärlek, omtanke och neoprengummi
Passar på att fråga: Hur fanken får man ut ett lager som är ipressat i en "kopp" utan möjlighet att komma åt bakifrån? Se bilder.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Jag håller på att renovera en sån där motor. (Novolette -52)Min plan var först att göra en avdragare liknande den man använder till glidbussningen på mellanaxel på sachs. Men la ner det projektet och värmde i stället med gasol. Värmde och knackade på baksidan och lagret trillade ur.
Funkade fint.
Nackdelen med den där motormodellen är att alla lager i motorn hänger i hop med vevhuset... Fick vi surt erfara efter att hällt på 2% apen. Här krävs det nog lite mer olja för att alla lager ska få sitt. Lossade även flisor från kolven och hela motorn full i bitar.
Här har du en bild på en avdragarmodell som funkar vid sådana där knixiga grejer. <!-- </EdIndex> --></div>
Mattis skrev:Hej. Jag håller på att renovera en sån där motor. (Novolette -52)Min plan var först att göra en avdragare liknande den man använder till glidbussningen på mellanaxel på sachs. Men la ner det projektet och värmde i stället med gasol. Värmde och knackade på baksidan och lagret trillade ur.
Funkade fint.
Nackdelen med den där motormodellen är att alla lager i motorn hänger i hop med vevhuset... Fick vi surt erfara efter att hällt på 2% apen. Här krävs det nog lite mer olja för att alla lager ska få sitt. Lossade även flisor från kolven och hela motorn full i bitar.
Här har du en bild på en avdragarmodell som funkar vid sådana där knixiga grejer.
Testade värme redan igår, det fungerar inte Den där avdragaren verkar väldigt behändig... *funderar på någon som kan svarva* <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa fast en bit mitt på lagret som passar i en draghammare.
Gassvetsen och en stadig träbit att smälla mot, lagret neråt förståss <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huvudmunstycket har inte med låg å mellanvarv å göra, utan det är
lågfartsmunstycke/trottel/trottelnål som reglerar det. Om det finns nån
trottelnål på din fugge så pröva å höj den ett hack om du tror att den
går snålt. <!-- </EdIndex> --></div>
Hasse skrev:Huvudmunstycket har inte med låg å mellanvarv å göra, utan det är
lågfartsmunstycke/trottel/trottelnål som reglerar det. Om det finns nån
trottelnål på din fugge så pröva å höj den ett hack om du tror att den
går snålt.
Hade det funnits trottelnål, eller ens en tomgångsskruv på min vackra Pallas F 8/9 så hade jag varit överlycklig, men lågfartsblandningen regleras av ett mässingsrör med hål på olika ställen i olika storlekar som trotteln löper runtomkring. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för o lossa lager som man inte kommer åt baksidan på,
ta miggen o lägg ett par strängar så man får en kant
vänder på kåpan o knackar mot bänken om inte lagret
lossar då så har du nu en kant som draghammarn får ett tag på <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är också Biltema Grand Prix genomfört, med den äran
Mopeden fungerade i princip oklanderligt, förutom att jag bytte till ett något större huvudmunstycke i början av loppet. Den befanns också vara överraskande råstark, speciellt med tanke på att undertecknad är en riktig karl, som anser att allt under 120 kg är lite flickaktigt <!-- </EdIndex> --></div>