Centrum/Monark M55 -56 - Nu med bilder och på hjul!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Teedee
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2008, 23:00
Ort: Säter

Inlägg av Teedee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn kluven och det enda lager jag har hunnit få är ipressat. Bränslekranen har också renoverats med kärlek, omtanke och neoprengummi :)

Passar på att fråga: Hur fanken får man ut ett lager som är ipressat i en "kopp" utan möjlighet att komma åt bakifrån? Se bilder.
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Teedee
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2008, 23:00
Ort: Säter

Re: Ett steg framåt och två steg bakåt..

Inlägg av Teedee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
majesty skrev:Snabba på nu jag är redan klar med min och är redo för en tur :)
Bild
Klockrent, Islay here we come! <!-- </EdIndex> --></div>
Mattis
Forumsponsor
Inlägg: 180
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Backen / Åsensbruk

Inlägg av Mattis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Jag håller på att renovera en sån där motor. (Novolette -52)Min plan var först att göra en avdragare liknande den man använder till glidbussningen på mellanaxel på sachs. Men la ner det projektet och värmde i stället med gasol. Värmde och knackade på baksidan och lagret trillade ur.
Funkade fint.
Nackdelen med den där motormodellen är att alla lager i motorn hänger i hop med vevhuset... Fick vi surt erfara efter att hällt på 2% apen. Här krävs det nog lite mer olja för att alla lager ska få sitt. Lossade även flisor från kolven och hela motorn full i bitar.
Här har du en bild på en avdragarmodell som funkar vid sådana där knixiga grejer.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Teedee
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2008, 23:00
Ort: Säter

Inlägg av Teedee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattis skrev:Hej. Jag håller på att renovera en sån där motor. (Novolette -52)Min plan var först att göra en avdragare liknande den man använder till glidbussningen på mellanaxel på sachs. Men la ner det projektet och värmde i stället med gasol. Värmde och knackade på baksidan och lagret trillade ur.
Funkade fint.
Nackdelen med den där motormodellen är att alla lager i motorn hänger i hop med vevhuset... Fick vi surt erfara efter att hällt på 2% apen. Här krävs det nog lite mer olja för att alla lager ska få sitt. Lossade även flisor från kolven och hela motorn full i bitar.
Här har du en bild på en avdragarmodell som funkar vid sådana där knixiga grejer.
Bild
Testade värme redan igår, det fungerar inte :( Den där avdragaren verkar väldigt behändig... *funderar på någon som kan svarva* <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa fast en bit mitt på lagret som passar i en draghammare.
Gassvetsen och en stadig träbit att smälla mot, lagret neråt förståss <!-- </EdIndex> --></div>
Teedee
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2008, 23:00
Ort: Säter

Inlägg av Teedee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är den ihopskruvad och provkörd, har både lyse och tuta och den går nog ungefär som den ska :)

Jag tror att den går snålt på lägre varv och låga trottelöppningar men ett byte av huvudmunstycke medförde bara att den fyrtaktade våldsamt. Idéer? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huvudmunstycket har inte med låg å mellanvarv å göra, utan det är
lågfartsmunstycke/trottel/trottelnål som reglerar det. Om det finns nån
trottelnål på din fugge så pröva å höj den ett hack om du tror att den
går snålt. <!-- </EdIndex> --></div>
Teedee
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2008, 23:00
Ort: Säter

Inlägg av Teedee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Huvudmunstycket har inte med låg å mellanvarv å göra, utan det är
lågfartsmunstycke/trottel/trottelnål som reglerar det. Om det finns nån
trottelnål på din fugge så pröva å höj den ett hack om du tror att den
går snålt.
Hade det funnits trottelnål, eller ens en tomgångsskruv på min vackra Pallas F 8/9 så hade jag varit överlycklig, men lågfartsblandningen regleras av ett mässingsrör med hål på olika ställen i olika storlekar som trotteln löper runtomkring. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Priva justera höjden på munstycket med fiberbrickor. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för o lossa lager som man inte kommer åt baksidan på,
ta miggen o lägg ett par strängar så man får en kant
vänder på kåpan o knackar mot bänken om inte lagret
lossar då så har du nu en kant som draghammarn får ett tag på :) <!-- </EdIndex> --></div>
Teedee
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2008, 23:00
Ort: Säter

Inlägg av Teedee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är också Biltema Grand Prix genomfört, med den äran :)

Mopeden fungerade i princip oklanderligt, förutom att jag bytte till ett något större huvudmunstycke i början av loppet. Den befanns också vara överraskande råstark, speciellt med tanke på att undertecknad är en riktig karl, som anser att allt under 120 kg är lite flickaktigt :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att den funkade fint!
Var i Sverige kör man "Biltema Grand Prix", känner igen det. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
majesty
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 aug 2008, 23:00
Ort: Säter

Inlägg av majesty »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det körs i Borlänge, samma stad som mellstaträffen :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar