Ok, kommer precis in från lite mekandes. nu sitter den ca:3 (som Conrad skrev)då startar den lätt.
Hur går ja vidare med finjustering? Den va lite slö i fullfart
Hmm slö i fullfart ?
Allt kanske inte är relaterat till tändningen
Tror det iom, att den går bättre med det gammla. Har inte gjort nått annat än bytt tändsystem.
Med det gamla tändsystemet va den rätt stark i fullfart med 14/28 drevning.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett helt annat tändsystem ändrar förgasarinställningarna. Så det är att börja justera den också. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp.
Tack för inf,
Skall bara ha tag på stroboskåp då... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp.
Markeringen på svänghjulet gör man den var somhelst, lr duger det med den lilla makering som syns på bilderna av svänghjulet?
Är det sen den röda kabeln man sätter stroben på? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rita var det passar. Klamman till stoboskåpet på tändkabeln tändhatten och stiftet monterat och motorn igång. <!-- </EdIndex> --></div>