ta bort svänghjul

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

ta bort svänghjul

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skulle plocka bort svänghjulet på min flakis förut för o ta ur plattan. skulle byta kablar bland annat till dödaren. undrar nu om det ej skall gå o få ut svänghjulet utan att ta bort växelkåpan?? jag fick slipa lite på en gjutkant men bara lite gran hela varvet runt så kunde ja ta ut svänghjulet sen.Så frågan e om de ej skall gå o ta ut det utan att demontera växelkåpan. ville slippa ta loss växelmutter o allt. så ja slipade för o göra det enkelt om man beöver rota i tändningen! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det är genomtänkta Sachs, självklart måste du lossa växelkåpan för att kunna lossa svänghjul :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Nej det är genomtänkta Sachs, självklart måste du lossa växelkåpan för att kunna lossa svänghjul :roll:
tur att jag var mer genomtänkt då o överlistade de hela med ett slipstift o fick sedan loss hjulet. hehe bra i framtiden om man ska jobba med tändningen!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är verkligen genomtänkt att försvaga den redan klena växelkåpan genom att slipa av förstärkningsklackarna bara för lite slöhet :( <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Det är verkligen genomtänkt att försvaga den redan klena växelkåpan genom att slipa av förstärkningsklackarna bara för lite slöhet :(
slipat bort dem har ja inte gjort, putsade av lite så hjulet gick fritt ut bara man tar det spikrakt ut, skulle man behöva ge sig in där om man e ute på en tur så vill ja inte plocks isär halva motorn om något händer. men men alla tycker olika o gör på olika sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Det är verkligen genomtänkt att försvaga den redan klena växelkåpan genom att slipa av förstärkningsklackarna bara för lite slöhet :(
Går lika fort att ta av kåpan! <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:
tompa skrev:Det är verkligen genomtänkt att försvaga den redan klena växelkåpan genom att slipa av förstärkningsklackarna bara för lite slöhet :(
Går lika fort att ta av kåpan!
verkar som man mer eller mindre e idiotförklarad nu för hur jag gjort för o slippa ta av kåpan. men men alla har olika åsikter. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Conrad Engström skrev:
tompa skrev:Det är verkligen genomtänkt att försvaga den redan klena växelkåpan genom att slipa av förstärkningsklackarna bara för lite slöhet :(
Går lika fort att ta av kåpan!
verkar som man mer eller mindre e idiotförklarad nu för hur jag gjort för o slippa ta av kåpan. men men alla har olika åsikter.
alla gör vi olika. alla ÄR vi olika. Så gör som du vill, och vad du tycker är bäst. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja för fan, gör som du vill Niklas, när jag skulle dreva min cresent sachs så drevade jag på bak i stället för fram, för att det verkade så krångligt , och det gick bra :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Ja för fan, gör som du vill Niklas, när jag skulle dreva min cresent sachs så drevade jag på bak i stället för fram, för att det verkade så krångligt , och det gick bra :wink:
jo men med tanke på de kommentarerna man får så blir man ju inte direkt motiverad att uppdatera tråden med min flakmoped. jag får helt enkelt skruva i godan ro utan att skriva allt man gör!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland är det motgång och ibland är det medgång.
Inte så farliga kommentarer väl..... :?
Du har ju fått mycket kredit tidigare så en liten törn fäller väl inte en fura.
Keep on :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Samma här stånga på bara, en del är rappa i tungan, men en glimt i ögat saknas aldrig, sen finns det förstås dom som alltid är KUNGAR :wink: staff_gemini-1.gif :worship: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår Niklas att han rädes den där växelaxeln, av tidigare erfarenheter.
Förlåt mig Sachs kompis, om jag klampade på. :imsorry: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag förstår Niklas att han rädes den där växelaxeln, av tidigare erfarenheter.
Förlåt mig Sachs kompis, om jag klampade på. :imsorry:
ja sachs växelsystem e ingenting ja gillar att greja med. ellt e ju så kanon injusterat nu o växlarna funkar kloclrent. så dessa grejer vill ja inte röra förän de verkligen e haveri på det. lugnt conrad lite hallvgrining förut. blev drabbad av att meka gammal opel på jobbet, vilket ej e favoritsyssla när det bara krånglar. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar