Körde under mina glada moppe-år runt på i rubriken nämnda compakt, den blev vid ett tillfälle stulen och jag fick riva ner hela skiten i molekyler, lacka om etc. Hade sedan tidigare problem med koppling som agerade som om jag åkte runt och släppte på kopplingen hela tiden. Försökte åtgärda, hade på verkstad flera ggr, ingen förändring. Köpte en annan motor av en som renoverar Sachs-motorer och lämnade min gamla i inbyte.
Hur som helst, nu har den stått i ett garage i nästan 8 år och jag har tagit en liten repa med den var ca. var 3-4 månad ungefär för att hålla igång den. Givetvis konserverat med olja i cylinderloppet under tiden.
Nu har jag börjar plugga på annan ort, och tänkte att moppen kunde komma till användning igen. Funkade fint en och en halv dag... Sedan uppstod följande trubbel

Hade kört ungefär en mil, maskinen var varm... Stannade vid övergångsställe och frikopplade, när jag sedan lade i växel igen och skulle puttra iväg hände ingenting. Man hör att växeln läggs i, men det är som om kopplingen ej går ihop. Lite svårt att beskriva, växeln är i men jag får ingen drivning på axeln.
Innan jag fraktade hit mopeden så slog jag i en helsyntetisk motorolja (Högkvalitetsolja från Castrol). Det har jag nu förstått att det är skit, skall omgående byta till rak mineralolja SAE 80. Men det är ju torr koppling i denna motor?
Innan jag river ner motorn i delar (har EXTREMT få verktyg här) så tänkte jag kolla med er, har ni några idéer eller aningar?
Tacksam för svar/Calle