Problem med Sachsmotor till Compakt 1248

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Apelsingummi

Problem med Sachsmotor till Compakt 1248

Inlägg av Apelsingummi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Körde under mina glada moppe-år runt på i rubriken nämnda compakt, den blev vid ett tillfälle stulen och jag fick riva ner hela skiten i molekyler, lacka om etc. Hade sedan tidigare problem med koppling som agerade som om jag åkte runt och släppte på kopplingen hela tiden. Försökte åtgärda, hade på verkstad flera ggr, ingen förändring. Köpte en annan motor av en som renoverar Sachs-motorer och lämnade min gamla i inbyte.

Hur som helst, nu har den stått i ett garage i nästan 8 år och jag har tagit en liten repa med den var ca. var 3-4 månad ungefär för att hålla igång den. Givetvis konserverat med olja i cylinderloppet under tiden.

Nu har jag börjar plugga på annan ort, och tänkte att moppen kunde komma till användning igen. Funkade fint en och en halv dag... Sedan uppstod följande trubbel :cry:

Hade kört ungefär en mil, maskinen var varm... Stannade vid övergångsställe och frikopplade, när jag sedan lade i växel igen och skulle puttra iväg hände ingenting. Man hör att växeln läggs i, men det är som om kopplingen ej går ihop. Lite svårt att beskriva, växeln är i men jag får ingen drivning på axeln.
Innan jag fraktade hit mopeden så slog jag i en helsyntetisk motorolja (Högkvalitetsolja från Castrol). Det har jag nu förstått att det är skit, skall omgående byta till rak mineralolja SAE 80. Men det är ju torr koppling i denna motor?
Innan jag river ner motorn i delar (har EXTREMT få verktyg här) så tänkte jag kolla med er, har ni några idéer eller aningar?

Tacksam för svar/Calle :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Apelsingummi

Inlägg av Apelsingummi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte om det är relevant (då det är en torr koppling), men under de år jag använde den i min ungdom körde jag på samma hypoidolja som farsan har till kardanen till sin Honda Gold Wing. Funkade fint som bara den =)

Kan även kanske vara bra att skriva att det alltså gäller en motor med 2vxl- handväxel.

Återigen, extremt tacksam för snabba svar. Lider av att se min stackars moped stå och gråta i köket... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ditt problem i början. Det är inte kopplingen som hugger. Det är lådan, som hugger. Växeln hoppar i och ur på någon hundradels sekund. Klassiskt fel på 2 vxl hand.

Angående det andra. Låter som kilen till drevet har gått av. Så axeln snurrar bara runt i drevet, och driver inte frammåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Apelsingummi

Inlägg av Apelsingummi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, bytte axlar, och den där gaffel-mojängen, justerade. Utan resultat...
Därav att jag skaffade en annan motor =)

Tyvärr är kilen intakt, hade varit underbart om det vore så enkelt.
Axeln rör sig med drevet och kedjan =/ <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vart finns du? kanske finns någon snäll medlem som kan hjälpa dig? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Apelsingummi

Inlägg av Apelsingummi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det vore ju en skänk från ovan, speciellt eftersom jag inte har mkt. verktyg här.

Jag befinner mig i Kalmar under veckorna och Karlskrona under helgerna.

Exakt vad är det för avdragare etc. jag behöver införskaffa för att säkert riva motorn? Och vart köper man dem lämpligen?

Mvh/Calle <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Apelsingummi skrev:Jo det vore ju en skänk från ovan, speciellt eftersom jag inte har mkt. verktyg här.

Jag befinner mig i Kalmar under veckorna och Karlskrona under helgerna.

Exakt vad är det för avdragare etc. jag behöver införskaffa för att säkert riva motorn? Och vart köper man dem lämpligen?

Mvh/Calle
vart finns mopeden då? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Apelsingummi

Inlägg av Apelsingummi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I Kalmar, men kan ju skruva av motorn och ta med mig under helgen =) <!-- </EdIndex> --></div>
Apelsingummi

Inlägg av Apelsingummi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar ha hittat felet. När jag kollade drev och spårkil osv. så gjorde jag det på utgående axel från motor till kedja.
Det visade sig (fattar inte hur det kunnat hända, måste varit felmonterat av han jag köpte motorn av) att just det (kil och drev) hade hänt på vevaxeln. kugghjul, mutter, bricka och kil låg i botten på högersidan av motorn :P

Tack för snabba svar och hjälp =) <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom ihåg då att vika upp brickan på en kant av muttern. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Apelsingummi skrev:I Kalmar, men kan ju skruva av motorn och ta med mig under helgen =)
Även jag finns i Kalmar åkandes en ljusblå 1248a. Inte för att jag är nån fena på att meka inuti Sachsarna (har aldrig ens öppnat en). Men har verktyg om du skulle behöva låna.

PMa, så tar vi och åker en sväng nån dag <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Apelsingummi

Inlägg av Apelsingummi »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självfallet vikte jag upp brickan runt muttern =) Men tack för tipset! =)
Motorjäkeln läckte olja som bara den förut. Så jag köpte en packningssats och klöv skiten. Slängde i packningar och monterade ihop den igen. Passade på att byta lameller också när jag ändå var igång, efter det att den börjat slira med den nya oljan.

Dock är inte eländet över, efter det att jag nu fick ihop motorn så startar inte skiten. Springer jag med den och ger maxgas så får jag till sist en smäll genom avgasröret, men inget mer. Har gnista och komp. Började fundera på om det är att jag monterat tändplattan i fel läge? Någon annan som har någon idé?

Nymans, fick låna en avdragare från Stig Nilssons cykel (riktigt schysst!) och köpte en annan avdragare på mekonomen, så det är lugnt just nu =) Men tack ändå =)
Kör gärna en sväng vid tillfälle! (När skiten funkar igen! =) )

Edit:

Fixade det mha. http://www.raketsport.com/tandinstallning.htm ! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar