Cylinderbyte på Sachsonette
-
- Kontakt:
Cylinderbyte på Sachsonette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan
Min första fråga här på detta forum.
Jag har en Norsjö Partner med elstart och back men som är lite trött i backarna, jag har förstått att dessa ej går att vråltrimma men...
Min orginalcylinder har ju ett brett insug som går över till ett "normalt" hål mot förgasaren med en adapter, så min fråga är: Passar en vanlig fläktkyld 3,5 hk cylinder på dessa motorer med tillhörande förgasare eller finns det andra bättre alternativ? <!-- </EdIndex> --></div>
Min första fråga här på detta forum.
Jag har en Norsjö Partner med elstart och back men som är lite trött i backarna, jag har förstått att dessa ej går att vråltrimma men...
Min orginalcylinder har ju ett brett insug som går över till ett "normalt" hål mot förgasaren med en adapter, så min fråga är: Passar en vanlig fläktkyld 3,5 hk cylinder på dessa motorer med tillhörande förgasare eller finns det andra bättre alternativ? <!-- </EdIndex> --></div>
ja
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Det är en membrancylinder som sitter på din moped nu!
3,5:an passar rakt på, men det är nog bättre att du behåller nuvarande cylinder på! Den är superbra. Byt istället kolvringar och automatoljan!
Är det en 8,5 eller 12mm förgasare?
Har du en 8,5mm så sätt dit en 12mm....
Det är mitt råd, men du kommer säkert få bättre förslag än mitt!
<!-- </EdIndex> --></div>
Det är en membrancylinder som sitter på din moped nu!
3,5:an passar rakt på, men det är nog bättre att du behåller nuvarande cylinder på! Den är superbra. Byt istället kolvringar och automatoljan!
Är det en 8,5 eller 12mm förgasare?
Har du en 8,5mm så sätt dit en 12mm....
Det är mitt råd, men du kommer säkert få bättre förslag än mitt!

-
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an har rätt!
Om det sitter på en 8,5mm förgasare så har motorn 1,5 hkr...
Om det sitter på en 12mm förgasare har du 2,5-2,8 hkr beroende på vart du läser om effekten på just den motorn du har..
Membrancylindern är en jäkla bra cylinder om man bara vill ha lite mer ork. Har en sådan på min moped (compakt) med en 12mm förgasare..
I backar jag fick växla ner i förut får jag nu bromsa i! <!-- </EdIndex> --></div>
Om det sitter på en 8,5mm förgasare så har motorn 1,5 hkr...
Om det sitter på en 12mm förgasare har du 2,5-2,8 hkr beroende på vart du läser om effekten på just den motorn du har..
Membrancylindern är en jäkla bra cylinder om man bara vill ha lite mer ork. Har en sådan på min moped (compakt) med en 12mm förgasare..
I backar jag fick växla ner i förut får jag nu bromsa i! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men gör 2,8mm på förgasaren verkligen 1-1,3hk på en motor? (original är ju 9,2/9,25mm, inte 8,5 trots att beteckningen på förgasaren är 8,5)
Sen skiljer sig ju membrancylindern liiiite beroende på vad den suttit på, enligt uppgifterna från när dom typades så har Partner 2*11,1mm insug medans Shopper har 2*12,1, men det är samma motorbeteckning och 1,5hk. <!-- </EdIndex> --></div>
Sen skiljer sig ju membrancylindern liiiite beroende på vad den suttit på, enligt uppgifterna från när dom typades så har Partner 2*11,1mm insug medans Shopper har 2*12,1, men det är samma motorbeteckning och 1,5hk. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan bara svara för vad som står i faktabladen jag läst och vad jag själv upplevt!
En förgasare med ett 9,2mm hål har en area på 66,4 kvadratmilimeter medans en 12mm förgasare har 113 kvadratmilimeter!
Så ja, det borde ha en stor betydelse så länge insuget på cylindern också är 12mm.
Annars är det på 11,1mm insug 96,7 kvadratmilimeter.
Och på 12,1mm 114,9 kvadratmilimeter.
1,5hk tror jag är med 8,5mm förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>
En förgasare med ett 9,2mm hål har en area på 66,4 kvadratmilimeter medans en 12mm förgasare har 113 kvadratmilimeter!
Så ja, det borde ha en stor betydelse så länge insuget på cylindern också är 12mm.
Annars är det på 11,1mm insug 96,7 kvadratmilimeter.
Och på 12,1mm 114,9 kvadratmilimeter.
1,5hk tror jag är med 8,5mm förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
har inte måtten i huvet längre, sen vet jag att det expirmenterades flitigt med olika material i dessa messingshållare för att få dom att stänga/öpnna fördelaktigare <!-- </EdIndex> --></div>
sOM aMARANCE SKRIVER SÅ FINNS DET 2 OLIKA MEMBRAN TILL DESSA FÖRGASREAmarace skrev:Men gör 2,8mm på förgasaren verkligen 1-1,3hk på en motor? (original är ju 9,2/9,25mm, inte 8,5 trots att beteckningen på förgasaren är 8,5)
Sen skiljer sig ju membrancylindern liiiite beroende på vad den suttit på, enligt uppgifterna från när dom typades så har Partner 2*11,1mm insug medans Shopper har 2*12,1, men det är samma motorbeteckning och 1,5hk.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min cylinder och motor är iaf från en Norsjö Partner, men inte med back och elstart utan med magnapull.
Och den med en 12mm förgasare fungerar väldigt mycket bättre än med en trehalva, som denna tråd egentligen handlar om.
Men jag har fräscha kolvringar och fräsch olja.
Oavsett så har ju givetvis förgasare och insug betydelse. <!-- </EdIndex> --></div>
Och den med en 12mm förgasare fungerar väldigt mycket bättre än med en trehalva, som denna tråd egentligen handlar om.
Men jag har fräscha kolvringar och fräsch olja.
Oavsett så har ju givetvis förgasare och insug betydelse. <!-- </EdIndex> --></div>