Cylinderbyte på Sachsonette

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Gert Karlsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 aug 2011, 23:00
Kontakt:

Cylinderbyte på Sachsonette

Inlägg av Gert Karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan
Min första fråga här på detta forum.
Jag har en Norsjö Partner med elstart och back men som är lite trött i backarna, jag har förstått att dessa ej går att vråltrimma men...

Min orginalcylinder har ju ett brett insug som går över till ett "normalt" hål mot förgasaren med en adapter, så min fråga är: Passar en vanlig fläktkyld 3,5 hk cylinder på dessa motorer med tillhörande förgasare eller finns det andra bättre alternativ? <!-- </EdIndex> --></div>
CFH
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 apr 2011, 23:00

ja

Inlägg av CFH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Det är en membrancylinder som sitter på din moped nu!
3,5:an passar rakt på, men det är nog bättre att du behåller nuvarande cylinder på! Den är superbra. Byt istället kolvringar och automatoljan!
Är det en 8,5 eller 12mm förgasare?
Har du en 8,5mm så sätt dit en 12mm....
Det är mitt råd, men du kommer säkert få bättre förslag än mitt! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borra din sylle till 41 mm och 12 mm förgasrae,
så mycke mer kan du inte göra åt den motorn, den kommer bara att övervarva då. <!-- </EdIndex> --></div>
Gert Karlsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 aug 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Gert Karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur kan det ha någon betydelse att byta förgasare utan göra något i övrigt, beror det på den här typen av cylinder eller? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror motorn är effektstrypt genom mindre förgasare. Byter man till 12 mm förgasare är motorn inte längre (lika)effektstrypt. <!-- </EdIndex> --></div>
CFH
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 apr 2011, 23:00

Inlägg av CFH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an har rätt!
Om det sitter på en 8,5mm förgasare så har motorn 1,5 hkr...
Om det sitter på en 12mm förgasare har du 2,5-2,8 hkr beroende på vart du läser om effekten på just den motorn du har..
Membrancylindern är en jäkla bra cylinder om man bara vill ha lite mer ork. Har en sådan på min moped (compakt) med en 12mm förgasare..
I backar jag fick växla ner i förut får jag nu bromsa i! <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men gör 2,8mm på förgasaren verkligen 1-1,3hk på en motor? (original är ju 9,2/9,25mm, inte 8,5 trots att beteckningen på förgasaren är 8,5)

Sen skiljer sig ju membrancylindern liiiite beroende på vad den suttit på, enligt uppgifterna från när dom typades så har Partner 2*11,1mm insug medans Shopper har 2*12,1, men det är samma motorbeteckning och 1,5hk. <!-- </EdIndex> --></div>
CFH
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 apr 2011, 23:00

Inlägg av CFH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan bara svara för vad som står i faktabladen jag läst och vad jag själv upplevt!
En förgasare med ett 9,2mm hål har en area på 66,4 kvadratmilimeter medans en 12mm förgasare har 113 kvadratmilimeter!
Så ja, det borde ha en stor betydelse så länge insuget på cylindern också är 12mm.
Annars är det på 11,1mm insug 96,7 kvadratmilimeter.
Och på 12,1mm 114,9 kvadratmilimeter.
1,5hk tror jag är med 8,5mm förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Men gör 2,8mm på förgasaren verkligen 1-1,3hk på en motor? (original är ju 9,2/9,25mm, inte 8,5 trots att beteckningen på förgasaren är 8,5)

Sen skiljer sig ju membrancylindern liiiite beroende på vad den suttit på, enligt uppgifterna från när dom typades så har Partner 2*11,1mm insug medans Shopper har 2*12,1, men det är samma motorbeteckning och 1,5hk.
sOM aMARANCE SKRIVER SÅ FINNS DET 2 OLIKA MEMBRAN TILL DESSA FÖRGASRE :oops: har inte måtten i huvet längre, sen vet jag att det expirmenterades flitigt med olika material i dessa messingshållare för att få dom att stänga/öpnna fördelaktigare <!-- </EdIndex> --></div>
CFH
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 apr 2011, 23:00

Inlägg av CFH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min cylinder och motor är iaf från en Norsjö Partner, men inte med back och elstart utan med magnapull.
Och den med en 12mm förgasare fungerar väldigt mycket bättre än med en trehalva, som denna tråd egentligen handlar om.
Men jag har fräscha kolvringar och fräsch olja.
Oavsett så har ju givetvis förgasare och insug betydelse. <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt ut membranet (plåtflärpen ) mot kolfiber
:D vill du ha mer tips så pma mig :D <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns 2 olika menmbran ett med 2 13mm hål och ett med ca 10mm hål <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar