<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->helt rätt Svartsjö och Amarace
om inte Sachskopplingen är en våtkoppling är väl ingen oljebadskoppling våt.
alla våtkopplingar som jag skruvat med sitter ju bara en bit ner i oljan och dom är helt klart våta.
men vad sjuttsingen vet jag ? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs mopedkopplingen återfinns i Sachs 98:orna som var fettsmorda i transmission och v-låda.
Där borde väl kopplingen kallas "torr"?
Jag har för mig somliga gamla engelska motorcyklar hade ett mindre oljebad innanför transkåpan för att smörja rullkedjan men kopplingen där måste väl ändå betraktas som "torr" då oljan inte når lamellerna förutom kanske en lätt oljedimma vid körning?
På mopeder tror jag dock kopplingen betraktas som "våt" eftersom olja hela tiden vispar runt i växellåda och kopplingshus. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom många tycker som jag kanske det även är förklarat varför kopplingen slirar för en del, hade vanlig bilmotorolja i en hoj jag hade med resultat slir. Bytte till dito mc anpassad olja inget slir. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:Sachs mopedkopplingen återfinns i Sachs 98:orna som var fettsmorda i transmission och v-låda.
Där borde väl kopplingen kallas "torr"?
Den enda Sachs 98 som jag haft (o)turen att titta i hade klassiska lameller med genomgående korkbitar istället för de vanliga "moppelamellerna" med någon limmad friktionsbeläggning av oidentifierbart material.
För övrigt har jag för mig att den skulle ha fett inne i lådan, men olja ute vid kopplingen. En "hals" på kopplingskorgens baksida stack in i blocket mellan lager, på den hallsen fanns en ursvarvad "spiral" som jag antar är avsedd för att transportera ut oljan som kommer dit så den inte rinner in i lådan. Vore det fett på båda sidor behövs väl knappast några såna finesser. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De flesta kopplingar hade korkbitar i olika storlek och form innan det oljebeständiga fibermaterialet kom. Kork ger bra friktion och är ganska slitstarkt trots det är mjukt. Jag minns kork ofta användes som skosulor särskilt på tofflor och vissa lågklackade damskor.
Jag skrev så för jag minns fettnipplarna på kopplingskåpan på vissa 98:or och minnet av gammalt kletigt konsistensfett som också luktade när man lossat transmissionskåpan på någon gammal 98:a... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med växelhusolja till utombordare, den emulgerar vatten.
Uthuset där mopparna står är värmeisolerat och är bostad, med normal ventilation.
Om det är fukt i huset borde det rosta på flera ställen, än kopplingsplåtarna.
Jag menar inte att alla kopplingplåtar rostar över en vinter , men det händer.
Jag har funderat om det är elakt material i lamellen som inte järnplåten tål.
Klegget i botten på en Sachs är ju lamellslamm och där oxiderar det i magnesiumen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad, det är kanske ditt val av olja som gör att stållamellerna rostar, om oljan emulgerar sig med vattnet som du uttrycker det så står vatten/fukt kvar i oljan mot stållamellerna, det är kanske bättre med en olja som "fäller" ut vattnet och att det samlas i botten av motorn, jag har inget vetenskapligt belägg för mitt påstående utan det är bara en teori. <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Conrad Engström skrev:Jag kör med växelhusolja till utombordare, den emulgerar vatten.
Uthuset där mopparna står är värmeisolerat och är bostad, med normal ventilation.
Om det är fukt i huset borde det rosta på flera ställen, än kopplingsplåtarna.
Jag menar inte att alla kopplingplåtar rostar över en vinter , men det händer.
Jag har funderat om det är elakt material i lamellen som inte järnplåten tål.
Klegget i botten på en Sachs är ju lamellslamm och där oxiderar det i magnesiumen.
Intressant som vanligt Conrad!
Jag föreställer mig fiberlamellen som ett poröst material som suger fukt likt sockerbiten ovan den rykande kaffekoppen....
Tyvärr kunde jag inte lossa S-luckan på Raketen i kväll. Precis när jag skulle gå ut och fixa började regnandet (hellvettespissandet) igen som i stort sett vareviga dag den här sommaren..... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja oljan emulgrea vatten även i en utombordare. Där kan oljan vara vit av vatten, men då borde dreven rosta. ( jag har jobbat med utombordare ) <!-- </EdIndex> --></div>