Vart går gränsen?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vad jag kan förstå så är den inte det enligt MHRF, men jag ser det så att om modellen finns i tillverkning före 1980 så är även de som kom efter också veteraner. Compacten tillverkades till 1983, men tillverkades sedan 70-talet (1252'an)
Helt rätt, en moppe som tillverkats före 1980 flyter med som veteran fast den är tillverkad -81.
det har vart väldiga diskussioner om just moppe året 1980 och många förslag om att ändra till 1985, men som kompromiss så blev den här varianten med ursprungstillverkning senast -80 så flyter samma modell med som veteranmoppe.
Men inget som inte har nåt men, blanda nu inte ihop detta med veteranbilar, för där gäller ett helt annat reglemente, för att få kallas veteranbil ska den va tillverkad före 1904 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Honda MB50 kom 1979, så den är också en Veteran då. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Rick

Inlägg av Rick »

Rexxy skrev:Honda MB50 kom 1979, så den är också en Veteran då. :roll:
Och Yamaha DT50MX började tillverkas -78... Fast den kom till Sverige först -83. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->at mopeden ska vara typad före 1980 har väl blivit ett begrepp. var det det så kallade "ligistreglementet" som först satte det på papper? men faktum är att c:a -80 - -81 så mer eller mindre försvann intresset bland 15-åringar för moppe. om det var den då så populära videon med tillhörande hyrfilmer som konkurerade ut moppen ska jag låta vara osagt. men nåt gjorde att moppens populäritet tvärdök. så 1980 är en naturlig åldersgräns.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cycklar med bockstyre konkurerade ut mopparna. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

erlan skrev:at mopeden ska vara typad före 1980 har väl blivit ett begrepp. var det det så kallade "ligistreglementet" som först satte det på papper? men faktum är att c:a -80 - -81 så mer eller mindre försvann intresset bland 15-åringar för moppe. om det var den då så populära videon med tillhörande hyrfilmer som konkurerade ut moppen ska jag låta vara osagt. men nåt gjorde att moppens populäritet tvärdök. så 1980 är en naturlig åldersgräns.

erlan
Där jag växte upp var det extremt moppetätt under hela 80 talet där Yamaha Fs1 dominerade fullständigt (troligtvis genom en lokal handlare i ett backigt och utdraget samhälle) <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket år kom hjälmtvånget för moppe? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var väl 1978 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

Raketsport skrev:Det var väl 1978
Jo 1 sept 1978 <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Skriv svar