Uploaded with ImageShack.us
Kolla bilden.
Jag TROR det ska fungera så att när man bromsar så centrerar excentern så att båda backarna tar lika mycket i trumman, sen ska excentern röra sig så pass trögt att den stannar kvar i det läget när man släpper bromsen och på så vis hålla backarna fria från trumman.
Mitt gummi är puts-väck (haha) så excentern rör sig så lätt att när man släpper bromsen så faller backarna ner och ligger lätt an trumman så den blir varm som fan och sen vill låsa hjulet när man rullar bakåt.
Min första lösning fungerade inte så igår blev det version 2 av det.
Jag borrade helt enkelt bort niten som den andra pilen pekar på, gängade upp hålet med en m6 och skruvade in en skruv från insidan av skölden som stack ut ca 1 cm. Sen satte jag en låsmutter på utsidan av skölden lite löst så excentern kan röra sig fritt. Hängde dit hjulet på moppen, bromsade och såg att excentern centrerade och höll tryck på bromsen medans jag drog åt låsmuttern.
Det verkar fungera bra, bromsen tar bra, backarna ligger inte på när man släpper bromsen. Stannade flera ggr på väg till jobbet idag och såg att navet inte blev varmt eller att det rullade trögt åt något håll.
byter man backar är det ju bara att göra om proceduren så man vet att båda backarna tar.
rätt eller fel, vet inte men det funkar

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>