Fastrostad kolv??
-
Fastrostad kolv??
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har under kvällen pillat med mitt nyförvärv. Har plockat av motorn, och ser att kolven rostat fast. Den sitter riktigt hårt har provat att slå på den samt hällt bensin för att lösa upp. Men ännu inget resultat..
Är diesel en bra lösning? Eller vad är det enklaste??
Mvh Jakob <!-- </EdIndex> --></div>
Är diesel en bra lösning? Eller vad är det enklaste??
Mvh Jakob <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jo hade planer på krypolja, ska gå ner och lägga i det ikväll. Fungerar det att värma cylindern eller finns riken att det slår sig? <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack skrev:En frisk chansning är nån sorts krypolja.
Dvs rostlösande jox.
Värme är alltid bra, då rör prylarna på sig och då kan det ev lossna.
Jo hade planer på krypolja, ska gå ner och lägga i det ikväll. Fungerar det att värma cylindern eller finns riken att det slår sig? <!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>
Grejerna brukar ju bli varma vid körning så... Jag tror inte det.jakobenkvist skrev:OutbackJack skrev:En frisk chansning är nån sorts krypolja.
Dvs rostlösande jox.
Jo hade planer på krypolja, ska gå ner och lägga i det ikväll. Fungerar det att värma cylindern eller finns riken att det slår sig?

-
<!-- </EdIndex> --></div>
Det har du rätt i fel tänkt av migRexxy skrev:Grejerna brukar ju bli varma vid körning så... Jag tror inte det.jakobenkvist skrev:OutbackJack skrev:En frisk chansning är nån sorts krypolja.
Dvs rostlösande jox.
Jo hade planer på krypolja, ska gå ner och lägga i det ikväll. Fungerar det att värma cylindern eller finns riken att det slår sig?

-
- Kontakt:
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag löste det på följande sätt på 1248an som numera tillhör min flickvän.
Sachs motor med andra ord.
Skruvade ur stiftet och sprejade ner WD40 i hålet tills det kom ut olja (inte bara skum utan när det kommer ut olja är det fullt). Detta gjordes en onsdagskväll.
På Torsdagskvällen gick jag ner och tog väck stiftet och fyllde upp fullt igen.
När jag kom ner på fredagen såg jag att det runnit olja ur avgasporten. Kolven hade rostat fast straxt innan TDC. Så när olja kom ut igenom avgasporten måste det ju betyda att den tagit sig in mellan cylindervägg och kolv. Av med toppen och fram med 1kg släggan. En krafthylsa på kolvtoppen så man inte riskerar att slå sönder någon kylfläns.
Sen är det bara att banka på för fulla muggar. 10min senare satt jag med en kass kolv i ena näven och en rostig cylinder i andra. Handlade ny kolv och handhonad cyllen (drog ett grovt slippapper genom cyllen för hand samtidigt som jag vred på den). Monterade ihop, upp ur källaren och sparkade till kicken. Döm om min förvåning när moppen hostade igång direkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skruvade ur stiftet och sprejade ner WD40 i hålet tills det kom ut olja (inte bara skum utan när det kommer ut olja är det fullt). Detta gjordes en onsdagskväll.
När jag kom ner på fredagen såg jag att det runnit olja ur avgasporten. Kolven hade rostat fast straxt innan TDC. Så när olja kom ut igenom avgasporten måste det ju betyda att den tagit sig in mellan cylindervägg och kolv. Av med toppen och fram med 1kg släggan. En krafthylsa på kolvtoppen så man inte riskerar att slå sönder någon kylfläns.
Sen är det bara att banka på för fulla muggar. 10min senare satt jag med en kass kolv i ena näven och en rostig cylinder i andra. Handlade ny kolv och handhonad cyllen (drog ett grovt slippapper genom cyllen för hand samtidigt som jag vred på den). Monterade ihop, upp ur källaren och sparkade till kicken. Döm om min förvåning när moppen hostade igång direkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
Mitt problem är att jag inte kan slå på rostlösare, kolven har precis passerat avgasporten så allt rinner ut
Men ska prova med värme! <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013 skrev:Jag löste det på följande sätt på 1248an som numera tillhör min flickvän.
Sen är det bara att banka på för fulla muggar. 10min senare satt jag med en kass kolv i ena näven och en rostig cylinder i andra. Handlade ny kolv och handhonad cyllen (drog ett grovt slippapper genom cyllen för hand samtidigt som jag vred på den). Monterade ihop, upp ur källaren och sparkade till kicken. Döm om min förvåning när moppen hostade igång direkt.
Mitt problem är att jag inte kan slå på rostlösare, kolven har precis passerat avgasporten så allt rinner ut

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade samma problem nyligen på motorn till min 1136:a,
kolven var i nedre vändläget så det gick inte att försöka knacka den neråt.
Tidigare hade jag öst på med rostlösare uppifrån utan att kolven ville lossna.
Skruvade bort cylindermuttrarna och öste i rostolja underifrån så att säga.
Dit med muttrarna igen och lät den stå ett par dagar.
Sedan tog jag en lednyckel och satte på svänghjulsmuttern och lyckades efter en stund få kolven att släppa.
/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
kolven var i nedre vändläget så det gick inte att försöka knacka den neråt.
Tidigare hade jag öst på med rostlösare uppifrån utan att kolven ville lossna.
Skruvade bort cylindermuttrarna och öste i rostolja underifrån så att säga.
Dit med muttrarna igen och lät den stå ett par dagar.
Sedan tog jag en lednyckel och satte på svänghjulsmuttern och lyckades efter en stund få kolven att släppa.
/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket rostlösare och värme samt en hylsa på svänghjulsmuttern brukar alltid hjälpa för mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport