Fastrostad kolv??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jakobenkvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 sep 2011, 23:00
Ort: Varberg

Fastrostad kolv??

Inlägg av jakobenkvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har under kvällen pillat med mitt nyförvärv. Har plockat av motorn, och ser att kolven rostat fast. Den sitter riktigt hårt har provat att slå på den samt hällt bensin för att lösa upp. Men ännu inget resultat..

Är diesel en bra lösning? Eller vad är det enklaste??

Mvh Jakob <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En frisk chansning är nån sorts krypolja.
Dvs rostlösande jox.
Värme är alltid bra, då rör prylarna på sig och då kan det ev lossna. <!-- </EdIndex> --></div>
jakobenkvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 sep 2011, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av jakobenkvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
OutbackJack skrev:En frisk chansning är nån sorts krypolja.
Dvs rostlösande jox.
Värme är alltid bra, då rör prylarna på sig och då kan det ev lossna.

Jo hade planer på krypolja, ska gå ner och lägga i det ikväll. Fungerar det att värma cylindern eller finns riken att det slår sig? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jakobenkvist skrev:
OutbackJack skrev:En frisk chansning är nån sorts krypolja.
Dvs rostlösande jox.
Värme är alltid bra, då rör prylarna på sig och då kan det ev lossna.

Jo hade planer på krypolja, ska gå ner och lägga i det ikväll. Fungerar det att värma cylindern eller finns riken att det slår sig?
Grejerna brukar ju bli varma vid körning så... Jag tror inte det. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
jakobenkvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 sep 2011, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av jakobenkvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
jakobenkvist skrev:
OutbackJack skrev:En frisk chansning är nån sorts krypolja.
Dvs rostlösande jox.
Värme är alltid bra, då rör prylarna på sig och då kan det ev lossna.

Jo hade planer på krypolja, ska gå ner och lägga i det ikväll. Fungerar det att värma cylindern eller finns riken att det slår sig?
Grejerna brukar ju bli varma vid körning så... Jag tror inte det. :roll:
Det har du rätt i fel tänkt av mig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kapa ett tändstift och dra i en fettnippel, sen drar du i fett och dieselblandning
ner i cylindern en gnutta för varje dag så kanske de säger plopp efter en tid.

mins inte vem det var som sa det? <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag satt en avdragare över cylindern och klämde på kolvtoppen fick kassera kolven men den släppte <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Inlägg: 708
Blev medlem: 04 jun 2009, 23:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Diesel brukar lösa upp fastrostade kolvar. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag löste det på följande sätt på 1248an som numera tillhör min flickvän.
Sachs motor med andra ord.

Skruvade ur stiftet och sprejade ner WD40 i hålet tills det kom ut olja (inte bara skum utan när det kommer ut olja är det fullt). Detta gjordes en onsdagskväll.

På Torsdagskvällen gick jag ner och tog väck stiftet och fyllde upp fullt igen.

När jag kom ner på fredagen såg jag att det runnit olja ur avgasporten. Kolven hade rostat fast straxt innan TDC. Så när olja kom ut igenom avgasporten måste det ju betyda att den tagit sig in mellan cylindervägg och kolv. Av med toppen och fram med 1kg släggan. En krafthylsa på kolvtoppen så man inte riskerar att slå sönder någon kylfläns.

Sen är det bara att banka på för fulla muggar. 10min senare satt jag med en kass kolv i ena näven och en rostig cylinder i andra. Handlade ny kolv och handhonad cyllen (drog ett grovt slippapper genom cyllen för hand samtidigt som jag vred på den). Monterade ihop, upp ur källaren och sparkade till kicken. Döm om min förvåning när moppen hostade igång direkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
jakobenkvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 sep 2011, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av jakobenkvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:Jag löste det på följande sätt på 1248an som numera tillhör min flickvän.
Sachs motor med andra ord.

Skruvade ur stiftet och sprejade ner WD40 i hålet tills det kom ut olja (inte bara skum utan när det kommer ut olja är det fullt). Detta gjordes en onsdagskväll.

På Torsdagskvällen gick jag ner och tog väck stiftet och fyllde upp fullt igen.

När jag kom ner på fredagen såg jag att det runnit olja ur avgasporten. Kolven hade rostat fast straxt innan TDC. Så när olja kom ut igenom avgasporten måste det ju betyda att den tagit sig in mellan cylindervägg och kolv. Av med toppen och fram med 1kg släggan. En krafthylsa på kolvtoppen så man inte riskerar att slå sönder någon kylfläns.

Sen är det bara att banka på för fulla muggar. 10min senare satt jag med en kass kolv i ena näven och en rostig cylinder i andra. Handlade ny kolv och handhonad cyllen (drog ett grovt slippapper genom cyllen för hand samtidigt som jag vred på den). Monterade ihop, upp ur källaren och sparkade till kicken. Döm om min förvåning när moppen hostade igång direkt.

Mitt problem är att jag inte kan slå på rostlösare, kolven har precis passerat avgasporten så allt rinner ut :( Men ska prova med värme! <!-- </EdIndex> --></div>
518-23
Inlägg: 131
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:00
Ort: Växjö

Inlägg av 518-23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade samma problem nyligen på motorn till min 1136:a,
kolven var i nedre vändläget så det gick inte att försöka knacka den neråt.
Tidigare hade jag öst på med rostlösare uppifrån utan att kolven ville lossna.
Skruvade bort cylindermuttrarna och öste i rostolja underifrån så att säga.
Dit med muttrarna igen och lät den stå ett par dagar.
Sedan tog jag en lednyckel och satte på svänghjulsmuttern och lyckades efter en stund få kolven att släppa.

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket rostlösare och värme samt en hylsa på svänghjulsmuttern brukar alltid hjälpa för mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tog hylsa nummer 23, en hammar, och slog... slog och slog... sen släppte den och hela cylinderlopper såg skit fint ut... men motorn i sig var bara skit av, alu hade återgått till pulverform... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar