ny skoterett

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Jaha då sitter det alltså "ökenfläkt" på vår H-vetesmoped. Den har inga varmgångsproblem fast vi har den äldre modellen utan extra gälar. Gick ner och fotade lite när bakdelen nu var avmonterad, den här tråden blir bildtätast på forumet :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
PUH! Har jag fattat alltihop fel nu? Alltså, jag har den här typen av cylinderkåpa och som jag fått det förklarat är det standard på de tidiga (min är -64). Sedan kom an kåpa som ser ut som samm men avsågad på högersidan och sist en som knappt är något alls, mao nästan frilagda flänsar och det har jag fått höra ska vara ökenfläkten som dessutom monterades på de senare och BORDE vara bättre. Men finns det egentligen belägg? Jag menar, vad kan det vara för vits att ha frilagda kylflänsar på en moppe med stor kåpa? De fläktkylda Flintorna monterades bla på flakorna också och där kan jag förstå en sådan konstruktion, där finns det ju faktiskt fartvind... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

hm

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej igen, när jag kollar min cylinderkåpa på insidan så sitter det en liten vägg eller liknande på insidan på den sidan där det ser ut som det saknas en bit så jag tror ju inte att man förlorar nån kylluft liksom, men samtidigt så är det väl så att om man har ordning på tädning osv så borde den ju inte bli jättevarm då felaktig tändning skapar värme, sen blir den ju varmare om man kör trimmat? (vilken min ser ut att vara)
så om man ställer tändning okej, ser till att få luften till förgasaren från sidan, tar bort trimmet så borde den funka okej!! tror man men allt skall ju j.....s så vem vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PUH! Har jag fattat alltihop fel nu? Alltså, jag har den här typen av cylinderkåpa och som jag fått det förklarat är det standard på de tidiga (min är -64). Sedan kom an kåpa som ser ut som samm men avsågad på högersidan och sist en som knappt är något alls, mao nästan frilagda flänsar och det har jag fått höra ska vara ökenfläkten som dessutom monterades på de senare och BORDE vara bättre. Men finns det egentligen belägg? Jag menar, vad kan det vara för vits att ha frilagda kylflänsar på en moppe med stor kåpa? De fläktkylda Flintorna monterades bla på flakorna också och där kan jag förstå en sådan konstruktion, där finns det ju faktiskt fartvind... :shock:[/quote]

Det som i första hand skiljer ökenfläkten från den tidigare modellen är bredden på cylinderkåpans vänstersida, samt motorkåpan under denna. Om du jämför bilderna tidigare i tråden så ser du tydligt att kåporna är olika stora på vänster sida. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, då är jag med! :D
Men finns ökenfläkten, alltså med den breda basen, bara som stor kåpa över själva cylindern? Alltså de två kåpvarianterna som bara täcker delar av cyllen har bägge den smala anslutningen mot svänghjulet?
En ökenfläkt vore inte fel att slänga på då... Om man lyckas hitta någon...:roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med stort intresse läser jag om era Skoteretter, blir oerhört sugen på en själv eftersom jag hade en sådan när jag var 13 som min första moped, nu snackar vi om 22 år gamla minnen :D

Den jag hade var en tidig modell med padda och inga gälar. Jag ordnade bort pluggen på den och körde rätt hårt med den, den varvade ju som ett tok. Blev lite buskörning i några år innan den såldes vidare.

Jag blir väldigt förvånade när jag läser om era värmeproblem, med tanke på hur min kördes borde jag ha drabbats av samma problem ni upplever.

Kan det bero på att den jag hade var helt orörd när jag köpte den (tantkörd). Kan det ha suttit kvar nån originalmonterad pryl som främjade kylningen men som försvunnit på era? En långsökt tanke bara...

En annan teori kan vara att det inte är några lättviktare som pyser runt på dagens skoteretter, de kanske blir överhettade av tunga gamlinga som oss. De kanske är skapta för små tanter och 13-åringar. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:OK, då är jag med! :D
Men finns ökenfläkten, alltså med den breda basen, bara som stor kåpa över själva cylindern? Alltså de två kåpvarianterna som bara täcker delar av cyllen har bägge den smala anslutningen mot svänghjulet?
En ökenfläkt vore inte fel att slänga på då... Om man lyckas hitta någon...:roll:
Jag vet inte hur det är med den saken... Har en del fläktkåpor till flinta liggande, ska gå igenom dom vid tillfälle och se om jag kan ge nån mer info. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Med stort intresse läser jag om era Skoteretter, blir oerhört sugen på en själv eftersom jag hade en sådan när jag var 13 som min första moped, nu snackar vi om 22 år gamla minnen :D

Den jag hade var en tidig modell med padda och inga gälar. Jag ordnade bort pluggen på den och körde rätt hårt med den, den varvade ju som ett tok. Blev lite buskörning i några år innan den såldes vidare.

Jag blir väldigt förvånade när jag läser om era värmeproblem, med tanke på hur min kördes borde jag ha drabbats av samma problem ni upplever.

Kan det bero på att den jag hade var helt orörd när jag köpte den (tantkörd). Kan det ha suttit kvar nån originalmonterad pryl som främjade kylningen men som försvunnit på era? En långsökt tanke bara...

En annan teori kan vara att det inte är några lättviktare som pyser runt på dagens skoteretter, de kanske blir överhettade av tunga gamlinga som oss. De kanske är skapta för små tanter och 13-åringar. :lol:
Ja, jag har just inlett en ny diet så när jag väl får snurr på Flintan igen så ska det väl inte vara några problem... :wink:
Min Scoterette var ganska duktigt misshandlad när jag köpte den och dessutom "befriad" från både svänghjulsfläkten och orginalluftburken så tror 17 att den överhettade! :evil:
Sedan är ju alla motorer individer, en del bara startar och går, andra är det hopplöst att få fason på. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

måste ju säga det att konstigare moppe får man nog leta efter <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, efter att Piaggio fått jackpott med sin Vespa ville ju många haka på och ibland gick det nog lite väl fort (konstruktionsarbetet, alltså... :wink: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hank skrev:Jag har aldrig lyckats få min Skoterett att gå bra någon längre stund. Funkar helt perfekt när man ger sig iväg, men efter sisådär 7 kilometers körning går den plötsligt som en kratta.

Brukar bli symptom kängurubensin. Först kommer några sekunder av tydlig effektminskning, sedan börjar mopeden hoppa fram som om man hade tryckt på dödaren en gång i sekunden. Hopp, hopp, hopp, host, host, host.

Ibland kan man hålla igång motorn genom att öppna det ställbara munstycket typ 45 grader (när motorn går som den ska är det finlir på munstycket som gäller, sisådär 1-2 grader gör enorm skillnad).

Ibland stannar den ändå och är sedan mycket svårstartad en stund.
Ja. Så var det. Så är det kanske fortfarande.

Jag ville bara delge er en händelse som inträffade nyligen när jag var ute och provkörde mitt nya 16-kuggars framdrev.

Dottern satt bakpå när vi gav oss iväg. Vi hade som vanligt kört en stund när moppen började jävlas. Det blev stopp och den här gången var den stört OMÖJLIG att få igång.

Gnista fanns, men tydligen inget bränsle. Dottern fick sitta i gräset medan pappa kickade, skruvade på munstycket, sprang och svor.
Till slut börjar man ju ändå fundera. Inte kan det väl vara soppatorsk? Slog över kranen till reserv, men utan framgång.

Jag hade rätt nyligen tankat. Det verkade extremt osannolikt att bensinen skulle vara helt slut. Men ändå...
Lyfte sadeln, skruvade av locket och noterade ett ljudligt SWOOSCH-PLONK från tanken. Aha... Där fanns alltså ett kraftigt undertryck. Soppan hade gått ut men ingen luft kommit in.

Det tog en stund att hitta tillbaka till rätt inställning på munstycket men sedan gick mopeden klanderfritt och jag kunde frakta hem mig själv och dottern.

Långt tidigare hade jag haft funderingar i den här riktningen, men tyckte mig då kunna konstatera att ventilationshålet fungerade OK.
Så var det alltså inte.
Nu har jag borrat ett 1,5 mm hål rakt igenom tanklocket så nu borde luften komma in som den ska.

Sedan dess har det inte blivit tillfälle till fler långturer. Men kanske har mina problem inte alls varit värmerelaterade.
Jag återkommer med fler rapporter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du gett upp Peter? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej jo det är nog så, tiden finns inte till sånt s...t

jag skall hålla mig till sachsmopeder då vet man ju vad man gör

är väldigt glad för compacten jag byggde, liten snabb moppe som går som ett skott

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Compacten blev riktigt "najs".
Har du funderat på att göra dig av med Skoteretten? Den är rätt fin ändå... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej jodå det är tillomed så att jag sålde den på blocket i går mefipallina_yahoo.gif så den har fått nytt hem redan, städade ut allt hva när dom hämtade den, tog en sväng med min monarscoot i stället och bara njöt


stackars nya ägaren :cry:

---------------------------------------------------------------------------------------nej men det var ett bra objekt för rätt person hoppas dom är nöjda, <!-- </EdIndex> --></div>
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själv var jag ute och vrålåkte en ganska lång sväng i dag. Gick som ena klocka. Mycket tyder alltså på att det har tankluftningen som jävlats. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar