Encarwiförknasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ett chokespjäll med fjäder mm på Tradera nu.
Brattis har även ute spole med cc 53 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:... förstår inte hur choken kan aktiveras för att trotteln går i botten. spridningsmunstycket borde ju då täppas i princip.
Längst ner på trotteln finns ett urtag, en slits, som förbinder spridarröret med motorns insug. Insugskanalen mot luftfiltret är då helt stängd. Av undertrycket som blir i motorns insug sugs då nästan enbart bensin in i motorn som då kan starta av den feta blandningen. Givetvis måste man omedelbart vrida gasrullen så motorn får luft också annars storknar den nästan omgående.

Det var choken det. Man kan väl säga att trotteln också gör chokespjällets funktion.

Lite knivigare tycker jag Encarvi förgasarens konstruktion på delgas är.

Vad är det som gör att bränslemängden genom spridarröret kan minskas när trotteln sänks och lufthastigheten över spridarmunstycket tvärtom ökas???

Ökas lufthastigheten över spridarröret borde det sugas med mer bensin istället för mindre. Därför har man ju vanligtvis en trottelnål som kan styra mängden bränsle genom spridarmunstycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändspolen funkar fortfarande men ser ut att vara original från när moppen var ny,så jag är mest nyfiken på vad som passar.Ljusspolen däremot gör mig lite fundersam för ljuset slocknar helt på tomgång.Lyser dock hyggligt med lite varv. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ni kunniga som förklarade hur choken funkade.Efter en stunds justerande av gasvajern fungerade det faktiskt. :D
Tomgångsjusteringen lämnar lite övrigt att önska då den ändrar sig lite efter hur man vrider på styret.Men vem f-n ska åka på tomgång. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

pangerva skrev:
ilo55cc skrev:
Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.
Då kan man använda stefaspolar?
Jag vill minnas att mina JLO med Bosch har 53 c/c men jag ska kolla i helgen. :D
Kollat och klart 53mm precis som sagt av flera. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men va fasen minns jag så tokigt då :) Är ju så man skäms ju.

Va fasen var det då, Noris kanske som hade samma som Stefa? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror aldrig jag sett någon JLO med Noris magnet. Däremot hade Victoria MS50 och MS51 magneter från Noris. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:Jag tror aldrig jag sett någon JLO med Noris magnet. Däremot hade Victoria MS50 och MS51 magneter från Noris.
Min 349 hade Noris på Ilon som satt på den när jag köpte den, hade även en med Noris för 24 år sedan. Sen om det var original vet jag inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förmodligen jag som inte sett allt.... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Noris köptes upp av Bosch. Jag har en tändplatta av varje och de är lika förutom märkningarna Noris vs Bosch. Båda med cc 53 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hos Ettans finns denna. Tändspole 53mm

CC 53mm mellan hål. Passar div äldre mopeder.
Borde väl passa. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar