Encarwiförknasare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det var choken det. Man kan väl säga att trotteln också gör chokespjällets funktion.
Lite knivigare tycker jag Encarvi förgasarens konstruktion på delgas är.
Vad är det som gör att bränslemängden genom spridarröret kan minskas när trotteln sänks och lufthastigheten över spridarmunstycket tvärtom ökas???
Ökas lufthastigheten över spridarröret borde det sugas med mer bensin istället för mindre. Därför har man ju vanligtvis en trottelnål som kan styra mängden bränsle genom spridarmunstycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Längst ner på trotteln finns ett urtag, en slits, som förbinder spridarröret med motorns insug. Insugskanalen mot luftfiltret är då helt stängd. Av undertrycket som blir i motorns insug sugs då nästan enbart bensin in i motorn som då kan starta av den feta blandningen. Givetvis måste man omedelbart vrida gasrullen så motorn får luft också annars storknar den nästan omgående.Amarace skrev:... förstår inte hur choken kan aktiveras för att trotteln går i botten. spridningsmunstycket borde ju då täppas i princip.
Det var choken det. Man kan väl säga att trotteln också gör chokespjällets funktion.
Lite knivigare tycker jag Encarvi förgasarens konstruktion på delgas är.
Vad är det som gör att bränslemängden genom spridarröret kan minskas när trotteln sänks och lufthastigheten över spridarmunstycket tvärtom ökas???
Ökas lufthastigheten över spridarröret borde det sugas med mer bensin istället för mindre. Därför har man ju vanligtvis en trottelnål som kan styra mängden bränsle genom spridarmunstycket. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ni kunniga som förklarade hur choken funkade.Efter en stunds justerande av gasvajern fungerade det faktiskt. 
Tomgångsjusteringen lämnar lite övrigt att önska då den ändrar sig lite efter hur man vrider på styret.Men vem f-n ska åka på tomgång.
<!-- </EdIndex> --></div>

Tomgångsjusteringen lämnar lite övrigt att önska då den ändrar sig lite efter hur man vrider på styret.Men vem f-n ska åka på tomgång.

- pangerva
- Forumsponsor
Kollat och klart 53mm precis som sagt av flera. <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Jag vill minnas att mina JLO med Bosch har 53 c/c men jag ska kolla i helgen.ilo55cc skrev:Då kan man använda stefaspolar?Spolarna är inte samma som Sachs och Puch, har då aldrig stött på BOsch till Ilo som haft det, är mindre diameter på svänghjulet. Dom jag sett har haft 52mm precis som Stefa.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Min 349 hade Noris på Ilon som satt på den när jag köpte den, hade även en med Noris för 24 år sedan. Sen om det var original vet jag inte. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Jag tror aldrig jag sett någon JLO med Noris magnet. Däremot hade Victoria MS50 och MS51 magneter från Noris.
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Noris köptes upp av Bosch. Jag har en tändplatta av varje och de är lika förutom märkningarna Noris vs Bosch. Båda med cc 53 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60