<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har stirrat lite på moppen idag och hittat lite olika nummer.
Det är en Crescent 2013 med två/hand/växlad/fläktkyld/kickstartad Sachs på.
Monteringsnummer hittades under sadeln: 1303265
Motornummer: 3980094
Och så ett som satt på röret som sadeln sitter på: 212780 (ramnummer möjligtvis?)
Får man ut något kul av dessa?
Och så den andra frågan: jag har börjat kolla lite på att kanske skaffa en sådan däringa 3.5 hästars cylinder och har lite frågor runt det.
Har läst lite runt och det skrivs att 3.5:a är samma sak som en originalcylle med dragen plugg, stämmer det?
Jag hittar inget om topplock på de sidor jag kollat, ska man köra på det gamla bara? <!-- </EdIndex> --></div>
Nummer på moppen, vad betyder de? och Cylinderfråga
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->av ramnummret att döma är den troligtvis tillverkad 1962
en sådan härlig moppe tycker jag du ska köra original....
<!-- </EdIndex> --></div>


fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade tänkt att inte trimma någe men jag har kommit fram till att min kroppshydda inte riktigt är till för 0.8 häst 
Farten e jag ok med, tror den toppar runt 40 eller så(måste skaffa en cykeldator eller helt snäckdrev) men jag vill kunna hålla farten i motvind och slippa sparka mig upp för småbackar.
Sen så ser den inte original ut.

Fästet för framkåpan var sprucket med hål i tanken som resultat, originalsadelstomen är sprucken och välrostad, motorkåporna saknas, originalstyret är skevt.
Som du ser är tanken nu i 2000 utförande då jag inte hade kunskap, utrustning eller förtjusning i skoterstuket nog att fixa fästet.
Hade den varit i bra skick så hade det blivit lite mera åt original men jag vill ha en bruksmoped så det får vara lite "Ratstuk". <!-- </EdIndex> --></div>

Farten e jag ok med, tror den toppar runt 40 eller så(måste skaffa en cykeldator eller helt snäckdrev) men jag vill kunna hålla farten i motvind och slippa sparka mig upp för småbackar.
Sen så ser den inte original ut.

Fästet för framkåpan var sprucket med hål i tanken som resultat, originalsadelstomen är sprucken och välrostad, motorkåporna saknas, originalstyret är skevt.
Som du ser är tanken nu i 2000 utförande då jag inte hade kunskap, utrustning eller förtjusning i skoterstuket nog att fixa fästet.
Hade den varit i bra skick så hade det blivit lite mera åt original men jag vill ha en bruksmoped så det får vara lite "Ratstuk". <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->faan va tuff den är..blir ju rent avis på dig,
letar själv nåt liknande men för nöja mig med min ratbikeraket så länge tills tillfället dyker upp
joo du har ju rätt i det här med kroppshyddan, man måste ju få viktkompensera moppen lite grann
känner mig själv betydligt tyngre än när jag va 15..
gillar verkligen din lösning av stödupphängningen
<!-- </EdIndex> --></div>

joo du har ju rätt i det här med kroppshyddan, man måste ju få viktkompensera moppen lite grann



fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shit vad frän. Har du slöjdat till en ny sadel själv?
Om du skulle vilja ha rätt tank med fäste för benskyddet/frontkåpan så kan vi byta. Jag har ett objekt med rätt tank men där benskydden försvunnit så jag kan lika gärna köra med en 2000-tank. <!-- </EdIndex> --></div>
Om du skulle vilja ha rätt tank med fäste för benskyddet/frontkåpan så kan vi byta. Jag har ett objekt med rätt tank men där benskydden försvunnit så jag kan lika gärna köra med en 2000-tank. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, stödupphängningen är något extra.
Tror att den där prylen med lägen för stödet e helt slutkört och att fjäderbelastningen där i har rostat fast, ska plocka bort det nån dag å se ifall det går att återuppliva.
Som det e nu fastnar inte stödet i läge särskillt bra å ramlar ner när jag kör, går inte att ställa moppen på det
Angående viktkompensering så har jag kollat vad som e gjort på den, 5mm kolvjack, pluggen i insuget e borta, förgasaren uppborrad mot insuget å extra hål i luftburken.
Sen e jag inte helt säker på hur avgassystemet ser ut inuti, har fyllt det med ugnsrengöring å låtit stå samt dragit genom najjtråd å vispat lite men jag borde nog öppna å kolla nån dag.
EDIT
Pälle: Sadeln köpte min kära mor när hon var i Kambodja i vintras, kostade tydligen runt 150kr
Det jag gjort själv på sadeln är ett fäste i samma stil som originalet, en polare svetsade dit det.
Ska fixa en sak till å det e ett stöd baktill i sadelstomen så fjädringen i sadeln kan fungera som den ska.
Tack för erbjudandet men som jag skrev innan är jag inte jätte förtjust i skoterstuket, tanken som föjde med var ju en med fäste, hade gått å laga om jag haft viljan och ansträngt mig.
Är du sugen på lite delar att komplettera din med?
Jag har:
Bulig framkåpa
fotplattor
styrstome, styre, täckplåt, tuta
Har även skaffat nya växel/kopplings- och gas/bromshandtag och kommer snart att få originalen över.
(Inte för att det e fel på dem utan för att det e lite knepigt med kopplingsvajjern utan det svetsade fästet som finns i originalstyret, se bild)

Jag skulle gärna ha delar som ger mera styrka och/eller pengar.
Vet inte vad grejerna är värda men de e nog värda mer för någon som har tänkt använda dem än de är för mig
<!-- </EdIndex> --></div>
Tror att den där prylen med lägen för stödet e helt slutkört och att fjäderbelastningen där i har rostat fast, ska plocka bort det nån dag å se ifall det går att återuppliva.
Som det e nu fastnar inte stödet i läge särskillt bra å ramlar ner när jag kör, går inte att ställa moppen på det

Angående viktkompensering så har jag kollat vad som e gjort på den, 5mm kolvjack, pluggen i insuget e borta, förgasaren uppborrad mot insuget å extra hål i luftburken.
Sen e jag inte helt säker på hur avgassystemet ser ut inuti, har fyllt det med ugnsrengöring å låtit stå samt dragit genom najjtråd å vispat lite men jag borde nog öppna å kolla nån dag.
EDIT
Pälle: Sadeln köpte min kära mor när hon var i Kambodja i vintras, kostade tydligen runt 150kr

Det jag gjort själv på sadeln är ett fäste i samma stil som originalet, en polare svetsade dit det.
Ska fixa en sak till å det e ett stöd baktill i sadelstomen så fjädringen i sadeln kan fungera som den ska.
Tack för erbjudandet men som jag skrev innan är jag inte jätte förtjust i skoterstuket, tanken som föjde med var ju en med fäste, hade gått å laga om jag haft viljan och ansträngt mig.
Är du sugen på lite delar att komplettera din med?
Jag har:
Bulig framkåpa
fotplattor
styrstome, styre, täckplåt, tuta
Har även skaffat nya växel/kopplings- och gas/bromshandtag och kommer snart att få originalen över.
(Inte för att det e fel på dem utan för att det e lite knepigt med kopplingsvajjern utan det svetsade fästet som finns i originalstyret, se bild)

Jag skulle gärna ha delar som ger mera styrka och/eller pengar.
Vet inte vad grejerna är värda men de e nog värda mer för någon som har tänkt använda dem än de är för mig
