Nummer på moppen, vad betyder de? och Cylinderfråga

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

Nummer på moppen, vad betyder de? och Cylinderfråga

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har stirrat lite på moppen idag och hittat lite olika nummer.

Det är en Crescent 2013 med två/hand/växlad/fläktkyld/kickstartad Sachs på.

Monteringsnummer hittades under sadeln: 1303265

Motornummer: 3980094

Och så ett som satt på röret som sadeln sitter på: 212780 (ramnummer möjligtvis?)

Får man ut något kul av dessa?

Och så den andra frågan: jag har börjat kolla lite på att kanske skaffa en sådan däringa 3.5 hästars cylinder och har lite frågor runt det.

Har läst lite runt och det skrivs att 3.5:a är samma sak som en originalcylle med dragen plugg, stämmer det?

Jag hittar inget om topplock på de sidor jag kollat, ska man köra på det gamla bara? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->av ramnummret att döma är den troligtvis tillverkad 1962 :) en sådan härlig moppe tycker jag du ska köra original.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade tänkt att inte trimma någe men jag har kommit fram till att min kroppshydda inte riktigt är till för 0.8 häst :P

Farten e jag ok med, tror den toppar runt 40 eller så(måste skaffa en cykeldator eller helt snäckdrev) men jag vill kunna hålla farten i motvind och slippa sparka mig upp för småbackar.

Sen så ser den inte original ut.

Bild

Fästet för framkåpan var sprucket med hål i tanken som resultat, originalsadelstomen är sprucken och välrostad, motorkåporna saknas, originalstyret är skevt.

Som du ser är tanken nu i 2000 utförande då jag inte hade kunskap, utrustning eller förtjusning i skoterstuket nog att fixa fästet.

Hade den varit i bra skick så hade det blivit lite mera åt original men jag vill ha en bruksmoped så det får vara lite "Ratstuk". <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->faan va tuff den är..blir ju rent avis på dig, :) letar själv nåt liknande men för nöja mig med min ratbikeraket så länge tills tillfället dyker upp
joo du har ju rätt i det här med kroppshyddan, man måste ju få viktkompensera moppen lite grann 8) känner mig själv betydligt tyngre än när jag va 15.. slider_anon.gif gillar verkligen din lösning av stödupphängningen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shit vad frän. Har du slöjdat till en ny sadel själv?

Om du skulle vilja ha rätt tank med fäste för benskyddet/frontkåpan så kan vi byta. Jag har ett objekt med rätt tank men där benskydden försvunnit så jag kan lika gärna köra med en 2000-tank. <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, stödupphängningen är något extra.

Tror att den där prylen med lägen för stödet e helt slutkört och att fjäderbelastningen där i har rostat fast, ska plocka bort det nån dag å se ifall det går att återuppliva.

Som det e nu fastnar inte stödet i läge särskillt bra å ramlar ner när jag kör, går inte att ställa moppen på det :P

Angående viktkompensering så har jag kollat vad som e gjort på den, 5mm kolvjack, pluggen i insuget e borta, förgasaren uppborrad mot insuget å extra hål i luftburken.

Sen e jag inte helt säker på hur avgassystemet ser ut inuti, har fyllt det med ugnsrengöring å låtit stå samt dragit genom najjtråd å vispat lite men jag borde nog öppna å kolla nån dag.

EDIT

Pälle: Sadeln köpte min kära mor när hon var i Kambodja i vintras, kostade tydligen runt 150kr :)

Det jag gjort själv på sadeln är ett fäste i samma stil som originalet, en polare svetsade dit det.

Ska fixa en sak till å det e ett stöd baktill i sadelstomen så fjädringen i sadeln kan fungera som den ska.

Tack för erbjudandet men som jag skrev innan är jag inte jätte förtjust i skoterstuket, tanken som föjde med var ju en med fäste, hade gått å laga om jag haft viljan och ansträngt mig.


Är du sugen på lite delar att komplettera din med?

Jag har:
Bulig framkåpa
fotplattor
styrstome, styre, täckplåt, tuta

Har även skaffat nya växel/kopplings- och gas/bromshandtag och kommer snart att få originalen över.

(Inte för att det e fel på dem utan för att det e lite knepigt med kopplingsvajjern utan det svetsade fästet som finns i originalstyret, se bild)

Bild

Jag skulle gärna ha delar som ger mera styrka och/eller pengar.

Vet inte vad grejerna är värda men de e nog värda mer för någon som har tänkt använda dem än de är för mig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar