Bästa elektroniska tändningen 6V?
Bästa elektroniska tändningen 6V?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag funderar på att byta till 6 voltsystem på min EKF. Anledningen är att jag vill ha kvar blinkerssystemet på GLX-en. Någon som har bra tips på bästa systemet? PVL, Kokusan? Det ska som ni förstår ha ljusspole. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Rexy! Jag är bara i tänkarstadiet ännu... Kanske kör jag med 12 volt ändå, separerar kretsarna och laddar batteriet ibland. Jag behöver 12 volt till hastighet/varvräknaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle lagt mina slantar på 12voltskonvertering fullt ut om man ändå ska köpa Kokusan.
Dom har en utgång för att ladda batteri så det är enkelt trixa ihop så du får ha kvar blinkerserna. Bara byta ut lampor och relä mot 12V.
Med 12V och dom 85W du får ur kokusan kan man dessutom slänga in en H4lampa i lykthuset. Så får man riktigt trevligt ljus frammåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Dom har en utgång för att ladda batteri så det är enkelt trixa ihop så du får ha kvar blinkerserna. Bara byta ut lampor och relä mot 12V.
Med 12V och dom 85W du får ur kokusan kan man dessutom slänga in en H4lampa i lykthuset. Så får man riktigt trevligt ljus frammåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så gott som alla regulatorer till små hojgeneratorer arbetar genom att kortsluta generatorn en lagom stor del av tiden för att få rätt genomsnittsspänning - enkelt förklarat, om generatorn försöker ge 24V men regulatorn kortsluter den så det blir 0V 75% av tiden blir det 6V i genomsnitt, och simpla prylar som 6V glödlampor fungerar lika bra av 24V en fjärdedel av tiden som 6V hela tiden.
(Eftersom växelspänning med sinusvåg varierar mellan 0 och 144% av spänningens effektivvärde är det lite mer avancerat än så när det gäller antal procent av tiden, men nu börjar det nog gå in på områden som få veteranmopedister orkar bry sig om att lära sig.)
Därmed går det inte blanda olika regulatorer till samma generatorspole, den som är avsedd för lägst spänning kommer sköta sitt jobb och en annan för högre spänning skulle aldrig ha något att göra.
Däremot går det ha en annan typ av regulator för att få ut t.ex. 6V från någorlunda stabil 12V likström, t.ex. för laddning av ett 6V batteri för blinkers.
Personligen tycker jag att det är att gå över ån efter vatten, väck med allt 6V skräp och konvertera alltihop till 12V. 12V blinkersrelä finns det gott om, t.o.m. biltema säljer väl ett avsett för moppe/MC nu. <!-- </EdIndex> --></div>
(Eftersom växelspänning med sinusvåg varierar mellan 0 och 144% av spänningens effektivvärde är det lite mer avancerat än så när det gäller antal procent av tiden, men nu börjar det nog gå in på områden som få veteranmopedister orkar bry sig om att lära sig.)
Därmed går det inte blanda olika regulatorer till samma generatorspole, den som är avsedd för lägst spänning kommer sköta sitt jobb och en annan för högre spänning skulle aldrig ha något att göra.
Däremot går det ha en annan typ av regulator för att få ut t.ex. 6V från någorlunda stabil 12V likström, t.ex. för laddning av ett 6V batteri för blinkers.
Personligen tycker jag att det är att gå över ån efter vatten, väck med allt 6V skräp och konvertera alltihop till 12V. 12V blinkersrelä finns det gott om, t.o.m. biltema säljer väl ett avsett för moppe/MC nu. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt... Jag är i tänkarstadiet
Å jag är ordet beslutsvånda personifierad. Köpte ju mätaren som vill ha tolv volt och systemet är på tolv i motorn idag. Så jag får väl anpassa resten efter det. Jag vill bara inte bygga om för mycket. Vill ha kvar patinering och så mycket originaldetaljer som möjligt men ändå anpassa den till lite mer motor.. <!-- </EdIndex> --></div>

Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min F50 så sitter batteriet i verktygsfacket och resten av elprylarna till Kokusan systemet under sadeln.
Det går att gömma mycket därunder
Jag saknar inte det gamla 6V systemet direkt............... <!-- </EdIndex> --></div>
Det går att gömma mycket därunder

Jag saknar inte det gamla 6V systemet direkt............... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)