Bästa elektroniska tändningen 6V?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Bästa elektroniska tändningen 6V?

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag funderar på att byta till 6 voltsystem på min EKF. Anledningen är att jag vill ha kvar blinkerssystemet på GLX-en. Någon som har bra tips på bästa systemet? PVL, Kokusan? Det ska som ni förstår ha ljusspole. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kokusan med 6V regulator!

Om du sen vill uppgradera till 12V, behöver du bara byta till en 12V regulator. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Rexy! Jag är bara i tänkarstadiet ännu... Kanske kör jag med 12 volt ändå, separerar kretsarna och laddar batteriet ibland. Jag behöver 12 volt till hastighet/varvräknaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle lagt mina slantar på 12voltskonvertering fullt ut om man ändå ska köpa Kokusan.

Dom har en utgång för att ladda batteri så det är enkelt trixa ihop så du får ha kvar blinkerserna. Bara byta ut lampor och relä mot 12V.

Med 12V och dom 85W du får ur kokusan kan man dessutom slänga in en H4lampa i lykthuset. Så får man riktigt trevligt ljus frammåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett par moppar med H4 fram, fungerar utmärkt och ljust blir det. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det måste väl gå att ha två regulatorer , en på 6V till blinkersen och en på 12V till resten <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte det går, enligt hörsägen reglerar den mot jord. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så gott som alla regulatorer till små hojgeneratorer arbetar genom att kortsluta generatorn en lagom stor del av tiden för att få rätt genomsnittsspänning - enkelt förklarat, om generatorn försöker ge 24V men regulatorn kortsluter den så det blir 0V 75% av tiden blir det 6V i genomsnitt, och simpla prylar som 6V glödlampor fungerar lika bra av 24V en fjärdedel av tiden som 6V hela tiden.
(Eftersom växelspänning med sinusvåg varierar mellan 0 och 144% av spänningens effektivvärde är det lite mer avancerat än så när det gäller antal procent av tiden, men nu börjar det nog gå in på områden som få veteranmopedister orkar bry sig om att lära sig.)

Därmed går det inte blanda olika regulatorer till samma generatorspole, den som är avsedd för lägst spänning kommer sköta sitt jobb och en annan för högre spänning skulle aldrig ha något att göra.

Däremot går det ha en annan typ av regulator för att få ut t.ex. 6V från någorlunda stabil 12V likström, t.ex. för laddning av ett 6V batteri för blinkers.
Personligen tycker jag att det är att gå över ån efter vatten, väck med allt 6V skräp och konvertera alltihop till 12V. 12V blinkersrelä finns det gott om, t.o.m. biltema säljer väl ett avsett för moppe/MC nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. Konkreta och bra svar. Tack! :D Då behåller jag det gamla Motoplatsystemet så länge. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:mutt:

Du struntade alltså i svaren . <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt... Jag är i tänkarstadiet :? Å jag är ordet beslutsvånda personifierad. Köpte ju mätaren som vill ha tolv volt och systemet är på tolv i motorn idag. Så jag får väl anpassa resten efter det. Jag vill bara inte bygga om för mycket. Vill ha kvar patinering och så mycket originaldetaljer som möjligt men ändå anpassa den till lite mer motor.. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya delar brukar gå montera på dolda platser. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min F50 så sitter batteriet i verktygsfacket och resten av elprylarna till Kokusan systemet under sadeln.
Det går att gömma mycket därunder :P
Jag saknar inte det gamla 6V systemet direkt............... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Skriv svar