Crescent Scoterette -64
- JanneHagnell
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår började jag öppna Flintan. Det misstänkta svänghjulet åkte av och skrapljudet som fanns innan försvann!
Så med lite tur var det där skon klämde (!) Då jag inte blir riktigt klok på var det kärvar så ska jag putsa av såväl spolarna som svänghjulsmagneterna och den inre kåpan. Sedan blir det nya brytarspetsar som passar i min trasiga Stefa-tändplatta och en ordentlig tändinställning. Därefter PROVSTART!
Om motorn funkar bra då får det nog vara med totalrivningen, det vore ju kul att få KÖRA lite som omväxling...
<!-- </EdIndex> --></div>

- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Putsade upp ytorna på svänghjulsmagneterna och spolarna igår och noterade att där fanns fåror som att något gått emot. Särskilt på ena ankardelen av belysningsspolen var det repigt och när jag monterat svänghjulet gick det väldigt tajt och så vips - STOPP!
Vred baklänges och plockade isär och nu var det ånyo repor. 
Min analys är att gapet varit så litet att så fort minsta skräp kommer emellan så låser alltihop. Funderar på att fila fästhålen lite ovala så jag får spolen lite mer in mot mitten och därmed större gap och förhoppningsvis inga mer problem (men ändå ström, hoppas jag..?).
Gjorde också en annan, obehaglig upptäckt: Drevet till kedjan saknar två kuggar!
Hur länge har det varit så här?? Nytt drev måste införskaffas...

Min analys är att gapet varit så litet att så fort minsta skräp kommer emellan så låser alltihop. Funderar på att fila fästhålen lite ovala så jag får spolen lite mer in mot mitten och därmed större gap och förhoppningsvis inga mer problem (men ändå ström, hoppas jag..?).

Gjorde också en annan, obehaglig upptäckt: Drevet till kedjan saknar två kuggar!

- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, den som det visste...

Hade ju tänkt plocka isär alltihop och då byta bägge ramlagren mm, men om jag kan få snurr på motorn lite snabbt och enkelt vete 17. Sätter jag igång och riva är risken att det blir ett långvårdsprojekt. Packboxen där är i alla fall bytt.

Hade ju tänkt plocka isär alltihop och då byta bägge ramlagren mm, men om jag kan få snurr på motorn lite snabbt och enkelt vete 17. Sätter jag igång och riva är risken att det blir ett långvårdsprojekt. Packboxen där är i alla fall bytt.

- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, inget glapp vad jag kan känna. Och nu har jag slipat ytterligare på ljusspolen så nå låter det inget heller!
Tändinställning nästa!
Skruvade loss det trasiga drevet och det satt LÖST
! På kåpan bakom var märken där kedjan slagit i så det var nog i sista stund som detta åtgärdades!

Skruvade loss det trasiga drevet och det satt LÖST

-
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag tryckte tillbaka så mycket det gick på spolen men den tog ju i lika förbaskat så det fick bli puts. Å prova. Å mer puts... Men nu ska den gå fri, i alla fall.
Ställde tändningen idag och det visade sig att jag nog haft lite väl mycket förtändning på den. Jim Lundberg på Classic Motor verkar på senare tid närmast ha varit synsk när det gäller vad jag behövt hjälp med och minsann om han inte för några nummer sedan ställde in tändningen på en moppe med stroboskoplampa! Nu är ju min motor inte igång än men stora delar av tändninställningsbeskrivningen gick ändå att applicera: Jag har tillverkat ett specialverktyg av en tändstiftsfot som jag borrat ur och svetsat fast en ring med stoppskruv på och i denna ring har jag stuckit i en stålstång. Nu kan jag inte bara mäta ut övre dödläge mm utan kan även låsa kolven i ett visst läge!
Så jag följde beskrivningen, satte ner stången ett par mm från öd, markerade det läget på svänghjulet (mot en markering på kåpan), vred motorn tills det tog stopp åt andra hållet och markerade, sedan var det bara att märka ut öd som varande mitt emellan dessa markeringar.
Med stången kunde jag sedan lätt mäta in 2,5mm före öd som förtändning. Istället för att koppla in en stroboskoplampa satte jag ett mätverktyg med summerfunktion över brytarspetsarna (obs att man måste koppla ur kondingen). Så länge den pep var de slutna och precis när de slutade pipa, där var tändpunkten! Visade sig då att de slutade pipa en stund före mitt 2,5mm-streck så det blev till att justera lite.
Drog lite i kicken och visst starkt och fin gnista! Så var det bara att skruva fast svänghjulet och..., nej vänta! Jag hade ju bytt brytarspetsar så jag måste ha lite nytt fett på klacken! Slut på fettet, jaja, bara att köpa nytt... HA!
Att vi lever i elektrotändningens era fick jag bittert erfara - INGEN i hela stan verkar ha sådant fett (några hade inte ens hört talas om det...
) 
Men tack vare Ludde så är nu i alla fall lite fett på väg och under den påtvingade pausen tänkte jag bygga en motorvagga så jag kan starta både Flintan och Sachsen utan tillhörande moppe.

Ställde tändningen idag och det visade sig att jag nog haft lite väl mycket förtändning på den. Jim Lundberg på Classic Motor verkar på senare tid närmast ha varit synsk när det gäller vad jag behövt hjälp med och minsann om han inte för några nummer sedan ställde in tändningen på en moppe med stroboskoplampa! Nu är ju min motor inte igång än men stora delar av tändninställningsbeskrivningen gick ändå att applicera: Jag har tillverkat ett specialverktyg av en tändstiftsfot som jag borrat ur och svetsat fast en ring med stoppskruv på och i denna ring har jag stuckit i en stålstång. Nu kan jag inte bara mäta ut övre dödläge mm utan kan även låsa kolven i ett visst läge!

Med stången kunde jag sedan lätt mäta in 2,5mm före öd som förtändning. Istället för att koppla in en stroboskoplampa satte jag ett mätverktyg med summerfunktion över brytarspetsarna (obs att man måste koppla ur kondingen). Så länge den pep var de slutna och precis när de slutade pipa, där var tändpunkten! Visade sig då att de slutade pipa en stund före mitt 2,5mm-streck så det blev till att justera lite.
Drog lite i kicken och visst starkt och fin gnista! Så var det bara att skruva fast svänghjulet och..., nej vänta! Jag hade ju bytt brytarspetsar så jag måste ha lite nytt fett på klacken! Slut på fettet, jaja, bara att köpa nytt... HA!

Men tack vare Ludde så är nu i alla fall lite fett på väg och under den påtvingade pausen tänkte jag bygga en motorvagga så jag kan starta både Flintan och Sachsen utan tillhörande moppe.

- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag kom fettet (tack, Ludde!) på plats på brytarklacken och svänghjulet monterades definitivt. Det nya drevet hade kommit så det åkte också på. 15 taggar istället för 14, så ska väl maskinen inte behöva varva ihjäl sig, tänkte jag.
Eftersom drevet sitter med vikbricka monterade jag drevet så brickan skulle kunna vikas runt den avfasningen i halsen som är för detta - trodde jag...
När jag tittade igen på det gamla drevet har den halsen samma avfasning men drevet var vänt med halsen inåt och på den plana baksidan finns en fördjupning som brickan ska ner i. Någon sådan finns inte på mitt nya drev, därav min miss (?). Frågan är bara hur jag gör nu? Om jag inte vänder drevet blir det väl för tight, även om det ser ut som om kedjan borde gå fri? Men om jag vänder det måste jag ju göra något som vikbrickan kan förankras i. För jag vågar INTE förlita mig bara på Loctite...
Nåja, jag kunde i alla fall inte hålla mig utan testade att spruta lite startgas i förgasaren och dra i kicken och BRAAAP!! visst tände den!
Eftersom drevet sitter med vikbricka monterade jag drevet så brickan skulle kunna vikas runt den avfasningen i halsen som är för detta - trodde jag...

Nåja, jag kunde i alla fall inte hålla mig utan testade att spruta lite startgas i förgasaren och dra i kicken och BRAAAP!! visst tände den!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag minns rätt nu så ska drevet sitta som du beskriver - halsen inåt. Därmed förstår jag inte riktigt vad vikbrickan är bra för. På min moped sitter den bara uppvikt längs en av kanterna på muttern. Låsningseffekten verkar rätt tveksam.
Men man ska inte fundera för mycket. Själv drog jag bara åt muttern sådär lite halvhyfsat hårt. Utan loctite. Det verkar funka tillräckligt bra. Har kört åtskilliga mil nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Men man ska inte fundera för mycket. Själv drog jag bara åt muttern sådär lite halvhyfsat hårt. Utan loctite. Det verkar funka tillräckligt bra. Har kört åtskilliga mil nu. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Själv har jag nu 16 kuggar sedan en vän hjälpt mig att tillverka ett sådant av navet från ett Flinta-drev och ytterkransen från ett Puch Maxi-drev (sådana får man för 38 kr hos Alvar).
Skoteretten (trimmad) blev klart behagligare med 16 kugg. <!-- </EdIndex> --></div>
Nä, man behöver inte betala 300 spänn för ett 15 kuggars Flinta-drev. Det finns att köpa lite varstans. Tex på alvars.se för 150 kr.Pälle skrev:Åhå, är det ett sånt där 300-kronors drev? Har sett såna på Tradera. Berätta gärna sen vilken effekt drevningen fick.
Själv har jag nu 16 kuggar sedan en vän hjälpt mig att tillverka ett sådant av navet från ett Flinta-drev och ytterkransen från ett Puch Maxi-drev (sådana får man för 38 kr hos Alvar).
Skoteretten (trimmad) blev klart behagligare med 16 kugg. <!-- </EdIndex> --></div>