<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en fundering kring krökgrovlek... på 70-80cc cyllar passande AM6 motorer så sitter det ju ett 28 mm rör i avg porten o dom cyllarna ger ju mycke mer effekt än en 60cc till sachs???? kan någon ge mig en förklaring till detta.
Mvh Fredde <!-- </EdIndex> --></div>
28/32 krök
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dels är moderna grejer mycket bättre, och dels är moderna grejer mycket bättre...
Nej, men tittar du på det moderna röret så är det smalt någon decimeter närmast cylindern, medan veteranrören håller samma diameter minst en halvmeter. Moderna rör är avstämda och jobbar bra med tryckvågor, veteranrör är huvudsakligen passiva och ska döda tryckvågor istället för att använda dom.
Sedan är diametern på trimprylarna till moderna moppar i vissa fall en kompromiss, originalmoppen har liten avgasrörsinfästning och matchande smalt rör, sedan görs många trimrör och cylindrar med identisk infästning även om en annan storlek skulle kunna ge mer effekt. <!-- </EdIndex> --></div>

Sedan är diametern på trimprylarna till moderna moppar i vissa fall en kompromiss, originalmoppen har liten avgasrörsinfästning och matchande smalt rör, sedan görs många trimrör och cylindrar med identisk infästning även om en annan storlek skulle kunna ge mer effekt. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: 28/32 krök
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

Nya sport Sachsen med mordern cylle har typ 26 mm på utloppsidan.
<!-- </EdIndex> --></div>
Nya sportiga cylindrar med avgas port/portars utlopp är klena i diametern för att hålla avgastemp och gashastiget uppe med aktivt avgassytem, vilket är positivt på effekten.Jag har förminskat utloppet på min 2 växlade Sachs vilket gjorde att jag nådde 100+ kilometer.Gamla 5och 7 halvor är långt från optimala där om det ska bli det lilla extra hugget i bitarnaMr F skrev:Har en fundering kring krökgrovlek... på 70-80cc cyllar passande AM6 motorer så sitter det ju ett 28 mm rör i avg porten o dom cyllarna ger ju mycke mer effekt än en 60cc till sachs???? kan någon ge mig en förklaring till detta.
Mvh Fredde

Nya sport Sachsen med mordern cylle har typ 26 mm på utloppsidan.

- SachsMekarn