28/32 krök

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mr F

28/32 krök

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en fundering kring krökgrovlek... på 70-80cc cyllar passande AM6 motorer så sitter det ju ett 28 mm rör i avg porten o dom cyllarna ger ju mycke mer effekt än en 60cc till sachs???? kan någon ge mig en förklaring till detta.
Mvh Fredde <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->28mm sachskrök på am6? de går aldrig, så fort man svetsa en liten extra böj
för att dra om röret vart de en enorm strypning. egen erfaranhet av detta. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dels är moderna grejer mycket bättre, och dels är moderna grejer mycket bättre... :roll: Nej, men tittar du på det moderna röret så är det smalt någon decimeter närmast cylindern, medan veteranrören håller samma diameter minst en halvmeter. Moderna rör är avstämda och jobbar bra med tryckvågor, veteranrör är huvudsakligen passiva och ska döda tryckvågor istället för att använda dom.

Sedan är diametern på trimprylarna till moderna moppar i vissa fall en kompromiss, originalmoppen har liten avgasrörsinfästning och matchande smalt rör, sedan görs många trimrör och cylindrar med identisk infästning även om en annan storlek skulle kunna ge mer effekt. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr F

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm... om jag nu skulle montera en blåsa från en modern moppe på min sachs va tror ni då jag ska ha för krök diameter den första dm? <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Re: 28/32 krök

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mr F skrev:Har en fundering kring krökgrovlek... på 70-80cc cyllar passande AM6 motorer så sitter det ju ett 28 mm rör i avg porten o dom cyllarna ger ju mycke mer effekt än en 60cc till sachs???? kan någon ge mig en förklaring till detta.
Mvh Fredde
Nya sportiga cylindrar med avgas port/portars utlopp är klena i diametern för att hålla avgastemp och gashastiget uppe med aktivt avgassytem, vilket är positivt på effekten.Jag har förminskat utloppet på min 2 växlade Sachs vilket gjorde att jag nådde 100+ kilometer.Gamla 5och 7 halvor är långt från optimala där om det ska bli det lilla extra hugget i bitarna :evil: :twisted:
Nya sport Sachsen med mordern cylle har typ 26 mm på utloppsidan.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men den pipan är inte byggd för en Sachs, så det känns lite bortkastat. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Men den pipan är inte byggd för en Sachs, så det känns lite bortkastat. :roll:
Nej !Den är byggd för den cylindern som sitter på en sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar