Knilsknilsson's Volvo Amazon [[Fått tummen ur... 17/6!!!]]
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir galen på ratten som inte vill lossna nån som vet om rattstången är höger eller vänstergängad? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sen ratten i sig kan sitta som atan på splinesen, får man int eloss den genom att reka och dra i den samtidigt (i olika lägen klockvis) så får man göra en avdragare, ett plattjärn som du borrar två hål i vardera änden (du ser på ratten vad avståndet ska vara, är hål färdiga där), sen gängar du in skruvarna (tumgänga, har för mig det är 5/16" UNC) tills ratten släpper, böhövs rätt så kraftigt plattjärn.
Och se till att du har muttern pågängad, dels för att du inte ska få ratten i skallen då den släpper om du drar loss, och för att skydda rattstången om du använder avdragare. <!-- </EdIndex> --></div>
Du får inte loss muttern alltså? Den är gängad på vanligt vis, högergängad alltså, bara o ta i, du hade ju rattlås, sätt den i rattlås så går det bättre.knilsknilsson skrev:Blir galen på ratten som inte vill lossna nån som vet om rattstången är höger eller vänstergängad?
Sen ratten i sig kan sitta som atan på splinesen, får man int eloss den genom att reka och dra i den samtidigt (i olika lägen klockvis) så får man göra en avdragare, ett plattjärn som du borrar två hål i vardera änden (du ser på ratten vad avståndet ska vara, är hål färdiga där), sen gängar du in skruvarna (tumgänga, har för mig det är 5/16" UNC) tills ratten släpper, böhövs rätt så kraftigt plattjärn.
Och se till att du har muttern pågängad, dels för att du inte ska få ratten i skallen då den släpper om du drar loss, och för att skydda rattstången om du använder avdragare. <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->orsaken till att jag vill få loss ratten är att tutan inte funkar. jag har minus i kontakten i mitten på ratten men hur blir själva tut-ringen plus? där sladden kommer upp ur rattstången finns två kablar en som går igenom rattstången till tutorna som är minus. sedan ligger det en lös inuti rattstången som är lite uppskalad, är det den som ska göra si att tut-ringen blir plus eller för den är ju inte ansluten någonstans uttan ligger löst inut i stången. om det är så att den ska vara plus så är det något fel för det är den inte. och enligt kopplingschemat ska plus komma direkt från ljustutan på den vänstra spaken. det är därför jag vill ha löss ratten för att se var den är ansluten och om någon ät fel där.
Jag har uteslutit att problemet ligger där för om jag drar en sladd från + på batteriet direkt till mitten på rattkontakten tutar det. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har uteslutit att problemet ligger där för om jag drar en sladd från + på batteriet direkt till mitten på rattkontakten tutar det. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag inget elchema framför mig men ska inte tutan kopplas som på en moppe
+ till tutan hela tiden och -(jord)från rattstången . när man trycker in "tutknappen" så jordas kabeln som går inuti rattstången och den i sin tur sitter på tutan <!-- </EdIndex> --></div>
+ till tutan hela tiden och -(jord)från rattstången . när man trycker in "tutknappen" så jordas kabeln som går inuti rattstången och den i sin tur sitter på tutan <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo visst är det ett relä på vägen glömde bort att skriva det men det fungerar ju eftersom när jag direktkopplar så funkar tutorna och reläet tickar fint.
Läste någon stans att det ska sitta några slags kuddar i skumgummi under tut-ringen detta har inte jag? <!-- </EdIndex> --></div>
Läste någon stans att det ska sitta några slags kuddar i skumgummi under tut-ringen detta har inte jag? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det stämmer som ni andra skriver själva rattstången skall vara -
och kontakten i mitten på ratten ska vara + men någon stans är det fel för av nån anledning är rattstången + kan det vara så att kabeln som går genom rattstången är skadad och gör så att allt blir +
<!-- </EdIndex> --></div>
Det stämmer pälle på nått vis är den också kopplad med tutan.Pälle skrev:Min 67a hade tutan kopplat till ljustutan, gick bra det också. Försökte koppla om det när jag bytte tillbaka till originalratt men gav upp av nån anledning.
Det stämmer som ni andra skriver själva rattstången skall vara -
och kontakten i mitten på ratten ska vara + men någon stans är det fel för av nån anledning är rattstången + kan det vara så att kabeln som går genom rattstången är skadad och gör så att allt blir +


Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7