Knilsknilsson's Volvo Amazon [[Fått tummen ur... 17/6!!!]]

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Benke

amazon

Inlägg av Benke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag vet fanns inte B18 med insprutning.Bara B20 som kom först
till P1800. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en tjusig Amazon Nillson thumb_up Kolla in bilden på min båtmotor B20`n så ser du Strombergare i dubbel upplaga :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevlig Amazon :lol: Min första ammiz var en vit 67a med brun inredning. Har blivit några sedan dess och min nuvarande och förmodligen sista är en 63a som gått 13500 mil.

Kan rekommendera amazonklubbens forum om du behöver hjälp med något. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir galen på ratten som inte vill lossna nån som vet om rattstången är höger eller vänstergängad? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Blir galen på ratten som inte vill lossna nån som vet om rattstången är höger eller vänstergängad?
Du får inte loss muttern alltså? Den är gängad på vanligt vis, högergängad alltså, bara o ta i, du hade ju rattlås, sätt den i rattlås så går det bättre.
Sen ratten i sig kan sitta som atan på splinesen, får man int eloss den genom att reka och dra i den samtidigt (i olika lägen klockvis) så får man göra en avdragare, ett plattjärn som du borrar två hål i vardera änden (du ser på ratten vad avståndet ska vara, är hål färdiga där), sen gängar du in skruvarna (tumgänga, har för mig det är 5/16" UNC) tills ratten släpper, böhövs rätt så kraftigt plattjärn.

Och se till att du har muttern pågängad, dels för att du inte ska få ratten i skallen då den släpper om du drar loss, och för att skydda rattstången om du använder avdragare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->orsaken till att jag vill få loss ratten är att tutan inte funkar. jag har minus i kontakten i mitten på ratten men hur blir själva tut-ringen plus? där sladden kommer upp ur rattstången finns två kablar en som går igenom rattstången till tutorna som är minus. sedan ligger det en lös inuti rattstången som är lite uppskalad, är det den som ska göra si att tut-ringen blir plus eller för den är ju inte ansluten någonstans uttan ligger löst inut i stången. om det är så att den ska vara plus så är det något fel för det är den inte. och enligt kopplingschemat ska plus komma direkt från ljustutan på den vänstra spaken. det är därför jag vill ha löss ratten för att se var den är ansluten och om någon ät fel där.

Jag har uteslutit att problemet ligger där för om jag drar en sladd från + på batteriet direkt till mitten på rattkontakten tutar det. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag inget elchema framför mig men ska inte tutan kopplas som på en moppe
+ till tutan hela tiden och -(jord)från rattstången . när man trycker in "tutknappen" så jordas kabeln som går inuti rattstången och den i sin tur sitter på tutan <!-- </EdIndex> --></div>
Perka

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det bör väl sitta ett relä på vägen?????? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gamla bilar brukar inte ha relän där det inte behövs. Och knappt ens där det behövs. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja har en instruktionsbok till amazon nånstans tror ja om vi inte lämna tillbaka den sen brorsan hade sin...

kanske kan scanna in nått kul från den.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo visst är det ett relä på vägen glömde bort att skriva det men det fungerar ju eftersom när jag direktkopplar så funkar tutorna och reläet tickar fint.

Läste någon stans att det ska sitta några slags kuddar i skumgummi under tut-ringen detta har inte jag? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min 67a hade tutan kopplat till ljustutan, gick bra det också. Försökte koppla om det när jag bytte tillbaka till originalratt men gav upp av nån anledning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Min 67a hade tutan kopplat till ljustutan, gick bra det också. Försökte koppla om det när jag bytte tillbaka till originalratt men gav upp av nån anledning.
Det stämmer pälle på nått vis är den också kopplad med tutan.

Det stämmer som ni andra skriver själva rattstången skall vara -
och kontakten i mitten på ratten ska vara + men någon stans är det fel för av nån anledning är rattstången + kan det vara så att kabeln som går genom rattstången är skadad och gör så att allt blir + :?: :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
Perka

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kabeln som är + i rattstången är backspänning via spolen i relät!
+ går in i relä spolen och går igenom till andra änden som går upp till rattstången! När du sen jordar den = - så drar relät och då tutar det.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan hända att hela rattstången behöver jordas
den sitter väl med gummi emellan så det sa nog sitta en jordkabel nånstans

Förresten hade inte du verkstadshandbok där finns väl elchema <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar