Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET, TRADERA och EBAY

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, den Crescent mopeden såg väldigt bra ut. Jag har haft en sådan för länge sedan i ungefär samma skick. Motorn på den gick lugnt och fint. Kan ha varit 1972 då jag började tröttna lite på mopederna. :oops:

Man hittade en moped billigt någonstans, ofta någon äldre gubbe, gjorde moppen iordning, hade den ett slag och sedan sålde, ofta med förtjänst och sedan var det dags att hitta ett nytt objekt... Riktigt hur minns jag inte, det var ialla fall inte annonser, snarare tips, eller att man såg moppen och sökte upp ägaren eller nå't sån't. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja en sån Crescent 1136 vill jag ha, i just den färgsättningen.

Det var precis en sån jag hade som 15-årsmoped (hade moppar innan såklart men denna blev just första moppen som man fick köra lagligt).

Fick 1000kr i födelsedagspresent av Mormor, ringde genast en herre i byn och frågade vad han skulle ha för den, visste sedan sommaren att den fanns (hans fader hade köpt den ny, sen hade den stått sedan han dog). 700kr så var den min, jag sparkade dit och köpte den och "cyklade" hem den, hade ju stått 10-15 år så jag iddes inte provstarta på plats.
Väl hemma så ägnades natten åt service, och på morgonen körde jag för fullt :)
Den var helt original med alla kåpor o liknande. Efter 3 månader hade jag testat det mesta i trimväg, så då fick den en Puch motor från en Racing, trimmad, gick bra som fasen. Sen for motorfästet på den så då blev det en Zundappmotor ett tag för att sedan återigen få Sachs, då en 3-växlad med tysk 5,5hk.
Då blev den lackad mattsvart, och kåpor hade man ju tappat, så till sist byttes själva ramen bort mot Transportmonarpeden jag fortfarande har.

På 8 månader hade jag förstört den totalt, hade runt 4 olika Sachs motorer, en puch och en Zundapp, framgaffeln byggdes om o.s.v.

Detta var 1988....

Då jag bytte bort den här så köptes en Zundapp KS50 Supersport -77, 1000kr (för övrigt dyraste moppe jag köpt då), våren efter köptes en likadan fast Sport för 400kr, bra skick.

Nu svammlade jag iväg, men minnen väcks ibland :)

Edit, känner förresten igen det där med att köpa ett objekt, fixa o sen sälja. Då fanns det moppar här o där som man fick billigt, och just Ilo var bra, för ingen ville ha dom så dom fick man ju till skänks nästan :) Levde bra på just mopeder på den tiden. Men Denna 1136 o senare Zundappen var huvudmopparna. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Amarace, det var en trevlig liten berättelse...

700 kr för Crescenten... ja, i början av sjuttiotalet var det nog 150-200 för en sådan trampstartad som man fick fixa till lite. Oftast hade de ju bara stått länge så bensinen härsknat och lite annat fix man fick göra, smörjning osv.

Det där med JLO känner jag igen. De stod inte särskilt högt i kurs, i alla fall inte tvåväxlat för sån'a fanns hur många som helst.... Fläktkylda och särskilt treväxlat var mer sällsynt och åtråvärt men inga jättelika priser ändå.

Tvåväxlat JLO är rätt bra idag också, det finns fortfarande mycket kvar och det håller nere priserna.

Rotade lite i en låda i går kväll och hittade en NOS packningssats JLO Piano. Den blir bra nu. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monark med Automat Flintamotor i originalskick ( stummis )
se http://www.blocket.se/sodermanland/Zundapp_Kompis___78___Monark_Automat___64_37400656.htm?ca=15&w=3

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den kompisen klarar jag mej bra utan men Monarken skulle jag vilja ha....

Trampstartad och helt i original sånt gillar jag, den är värd pengarna tycker jag.

Det var bra du länkade annonsen den bilden sparar jag absolut! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frän eller kanske inte.... :? Jo lite frän är den allt :lol:
http://www.blocket.se/skaraborg/Chopper_49cc_ars08_37422033.htm?ca=16&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo pangerva, frän :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vettigt objekt till vettigt pris.
http://www.blocket.se/stockholm/Sachs_compakt_37435522.htm?ca=6&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåt som får Suzukiälskarna att dregla :o
Gammal Suzuki
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det här orginalplåtar :?:

http://www.tradera.com/skyddsplatar-moped-veteran-monark-ilo-auktion_100707_143938379
BildBild

jag tycker dom ser för "platta" ut , som om nån plåtslagare skulle ha knackat till ett par
utan att ha orginaiet som mall <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Originalplåtar är detta - det ser man ju braxen... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Är det här orginalplåtar :?:

http://www.tradera.com/skyddsplatar-moped-veteran-monark-ilo-auktion_100707_143938379
BildBild

jag tycker dom ser för "platta" ut , som om nån plåtslagare skulle ha knackat till ett par
utan att ha orginaiet som mall
jag håller med. Dom ska ju vara mer runda och mjuka. sen ska dom väl ha lite färg på sig också eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En del är plana och på en del kan det vara bula på ena sidan. Jag tror att någon även hade gälar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Conrad Engström skrev:En del är plana och på en del kan det vara bula på ena sidan. Jag tror att någon även hade gälar.
Vad är det då som gör att en del är platta en del är runda och har gälar? <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

NRoos skrev:
Conrad Engström skrev:En del är plana och på en del kan det vara bula på ena sidan. Jag tror att någon även hade gälar.
Vad är det då som gör att en del är platta en del är runda och har gälar?
Måste bero på vilken plåtslagare som knackat dom.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar