<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, minns lite till...
gtv har för mig det stod för GT Veloce vad det nu betyder???
På den tiden var en sådan här
min bil

:
http://212.112.179.24/images_full/08/0851207150.jpg
Det är nog inte för mycket sagt att den här bilen var en föregångare till dagens bilar. Eller vad sägs om framhjuldrift, motorn på tvären, kuggremsdriven enkel överliggande kamaxel, individuell hjulupphängning runt om. Fiat 128:an hade mycket bra väghållning och den var otrolig på vintern. Det måste vara mycket snö om man skulle fastna och inte komma loss. Tänk på att den här bilen kom ut på marknaden redan 1969 och långt före VW Golf som annars var så välkänd.
Bilen på bilden är en 73:a för det ser jag på grillen. Min var en 71:a och även jag hade extraljus fram och ett till förresten... Jag gillade den bilen skarpt och på den tiden orkade jag hålla på och jobba också. Jag hade den bilen i tjugoett år och den hade gått 28000 mil när jag skrotade den. 0.8 liter milen var standard bensinförbrukning och det var ofta med släpvagn. Aldrig något fel på själva motorn. Den gick som en klocka hela tiden. Kopplingslamellen fick jag byta två gånger och även en större och ett par mindre löpande rostlagningar. Även en kula till släpvagnskopplingen slet jag ned och fick byta. Eftersom jag har pippi på att smörja alla bultar och skruvar blev bilen som ett Meccano till slut. Det fanns inget som inte enkelt gick att lossa.
Även vackra sagor har sitt slut och när framhjulsupphängningen hade rostat sönder så höger framhjul åkte bakåt och skrapade mot i hjulhuset när man bromsade lagade jag det provisoriskt med skruv och plattjärnsbitar men fick ge upp följande besök hos Svensk Bilprovning. Så gott som hela bilen var slut men motorn gick fortfarande mycket bra. 1998 skildes våra vägar på en bilkyrkogård och när de skulle lyfta bilen lossnade taket. Fönsterstolparna fram var helt avrostade.
<!-- </EdIndex> --></div>