NääPälle skrev:Tycker den var superball, byta mot min fina Compactmerca ?Ekstam skrev:Pälle skrev:Übermäktig Duett!!
Tackar så mycketden duger som bruksbil
Vad kör du för bil?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så vad kör man, mm en audi a4 quattro sport
Samt en Alfa Romeo gtj 75

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Samt en Alfa Romeo gtj 75

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Här kommer det plötsligt en "finsmakare" 
Kan berätta för dig jag i mitten av sjuttiotalet jobbade på Fiat/Alfa Romeo/Lancia verkstad. GT Junior minns jag väl. Det var mycket läckra bilar tyckte jag. Jag tror det är en 1600 kubikare utan avgasrening du har. Kan det stämma? Dom bilarna sålde i.a.f. bra då!
Dubbla överliggande kamaxlar och två stycken Weber 40 DCOE under näbben har jag för mig...
Jag kör också AUDI men ingen quattro
På skroten där jag bruka köpa delar har dom berättat att dom även skrotat någon quattro eller två. Konstigt tycker jag sådana specialbilar brukar ställas undan någonstans.
Här är en AUDI bil(d) jag gillar.
http://www.kvquattro.com/gallery/1.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Oj dåtture skrev:Så vad kör man, mm en audi a4 quattro sport
Samt en Alfa Romeo gtj 75
Kan berätta för dig jag i mitten av sjuttiotalet jobbade på Fiat/Alfa Romeo/Lancia verkstad. GT Junior minns jag väl. Det var mycket läckra bilar tyckte jag. Jag tror det är en 1600 kubikare utan avgasrening du har. Kan det stämma? Dom bilarna sålde i.a.f. bra då!
Dubbla överliggande kamaxlar och två stycken Weber 40 DCOE under näbben har jag för mig...
Jag kör också AUDI men ingen quattro
Här är en AUDI bil(d) jag gillar.
http://www.kvquattro.com/gallery/1.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det kunde sitta både Weber eller Dellorto i dom.
Det fanns också en (fyrdörrars) sedanbil som hette just Alfa Romeo 1750 men dom var inte så vanliga.
Alfettan var en vägbil, en riktig vägbil. Perfekt viktfördelning med växellådan bak och motorn fram. Väghållning som en racerbil. Riktigt snabb också på den tiden. Minns inte men över 100 hästar... 120 kanske... Låter inte mycket men bilen var väldigt lätt. Tyvärr dödades dom av rosten alldeles för snabbt....
<!-- </EdIndex> --></div>
Kan det vara en motor som från början suttit i en Alfa Romeo Alfetta???tture skrev:Jo det ska vara en 1600 i den men har bytt till en 1750 motor som är totalrenoverad och max trimmad
i min sitter det Dellorto förgasare dubbla 40
Det kunde sitta både Weber eller Dellorto i dom.
Det fanns också en (fyrdörrars) sedanbil som hette just Alfa Romeo 1750 men dom var inte så vanliga.
Alfettan var en vägbil, en riktig vägbil. Perfekt viktfördelning med växellådan bak och motorn fram. Väghållning som en racerbil. Riktigt snabb också på den tiden. Minns inte men över 100 hästar... 120 kanske... Låter inte mycket men bilen var väldigt lätt. Tyvärr dödades dom av rosten alldeles för snabbt....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nix Bertone bilarna såldes med motorer från 1300 till 2000 cc .min motor har suttit i en Bertone 1750 gtv 1969 <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Kan det vara en motor som från början suttit i en Alfa Romeo Alfetta???tture skrev:Jo det ska vara en 1600 i den men har bytt till en 1750 motor som är totalrenoverad och max trimmad
i min sitter det Dellorto förgasare dubbla 40
Det kunde sitta både Weber eller Dellorto i dom.
Alfettan var en vägbil, en riktig vägbil. Perfekt viktfördelning med växellådan bak och motorn fram. Väghållning som en racerbil. Riktigt snabb också på den tiden. Minns inte men över 100 hästar... 120 kanske... Låter inte mycket men bilen var väldigt lätt. Tyvärr dödades dom av rosten alldeles för snabbt....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Nej inte alls .1600 gtj är den mest sålda .och 2000 modellen därefter och den hade diffad bakaxel .alla delar passar mellan modellerna56:an skrev:Känner igen det... Jag ger mig...
1600cc GT Junior med Bertone kaross var i alla fall den som såldes mest här i Sverige då eller har jag fått om bakfoten där också...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, minns lite till...
gtv har för mig det stod för GT Veloce vad det nu betyder???
På den tiden var en sådan här min bil
:
http://212.112.179.24/images_full/08/0851207150.jpg
Det är nog inte för mycket sagt att den här bilen var en föregångare till dagens bilar. Eller vad sägs om framhjuldrift, motorn på tvären, kuggremsdriven enkel överliggande kamaxel, individuell hjulupphängning runt om. Fiat 128:an hade mycket bra väghållning och den var otrolig på vintern. Det måste vara mycket snö om man skulle fastna och inte komma loss. Tänk på att den här bilen kom ut på marknaden redan 1969 och långt före VW Golf som annars var så välkänd.
Bilen på bilden är en 73:a för det ser jag på grillen. Min var en 71:a och även jag hade extraljus fram och ett till förresten... Jag gillade den bilen skarpt och på den tiden orkade jag hålla på och jobba också. Jag hade den bilen i tjugoett år och den hade gått 28000 mil när jag skrotade den. 0.8 liter milen var standard bensinförbrukning och det var ofta med släpvagn. Aldrig något fel på själva motorn. Den gick som en klocka hela tiden. Kopplingslamellen fick jag byta två gånger och även en större och ett par mindre löpande rostlagningar. Även en kula till släpvagnskopplingen slet jag ned och fick byta. Eftersom jag har pippi på att smörja alla bultar och skruvar blev bilen som ett Meccano till slut. Det fanns inget som inte enkelt gick att lossa.
Även vackra sagor har sitt slut och när framhjulsupphängningen hade rostat sönder så höger framhjul åkte bakåt och skrapade mot i hjulhuset när man bromsade lagade jag det provisoriskt med skruv och plattjärnsbitar men fick ge upp följande besök hos Svensk Bilprovning. Så gott som hela bilen var slut men motorn gick fortfarande mycket bra. 1998 skildes våra vägar på en bilkyrkogård och när de skulle lyfta bilen lossnade taket. Fönsterstolparna fram var helt avrostade.
gtv har för mig det stod för GT Veloce vad det nu betyder???
På den tiden var en sådan här min bil
http://212.112.179.24/images_full/08/0851207150.jpg
Det är nog inte för mycket sagt att den här bilen var en föregångare till dagens bilar. Eller vad sägs om framhjuldrift, motorn på tvären, kuggremsdriven enkel överliggande kamaxel, individuell hjulupphängning runt om. Fiat 128:an hade mycket bra väghållning och den var otrolig på vintern. Det måste vara mycket snö om man skulle fastna och inte komma loss. Tänk på att den här bilen kom ut på marknaden redan 1969 och långt före VW Golf som annars var så välkänd.
Bilen på bilden är en 73:a för det ser jag på grillen. Min var en 71:a och även jag hade extraljus fram och ett till förresten... Jag gillade den bilen skarpt och på den tiden orkade jag hålla på och jobba också. Jag hade den bilen i tjugoett år och den hade gått 28000 mil när jag skrotade den. 0.8 liter milen var standard bensinförbrukning och det var ofta med släpvagn. Aldrig något fel på själva motorn. Den gick som en klocka hela tiden. Kopplingslamellen fick jag byta två gånger och även en större och ett par mindre löpande rostlagningar. Även en kula till släpvagnskopplingen slet jag ned och fick byta. Eftersom jag har pippi på att smörja alla bultar och skruvar blev bilen som ett Meccano till slut. Det fanns inget som inte enkelt gick att lossa.
Även vackra sagor har sitt slut och när framhjulsupphängningen hade rostat sönder så höger framhjul åkte bakåt och skrapade mot i hjulhuset när man bromsade lagade jag det provisoriskt med skruv och plattjärnsbitar men fick ge upp följande besök hos Svensk Bilprovning. Så gott som hela bilen var slut men motorn gick fortfarande mycket bra. 1998 skildes våra vägar på en bilkyrkogård och när de skulle lyfta bilen lossnade taket. Fönsterstolparna fram var helt avrostade.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för övrigt så kom golf 74 (officiellt 75, men såldes som 74 också), inte så "långt före" fiat... och golf har/hade über köregenskaper, så bra, så även jettan av mk1, slår dåtidens bmw i samma klass med hästlängder i storsätt alla utmaningar som fanns.
tyvärr kör jag ej bil längre. kör moped.. men när det är bil som gäller så är det MK1 VW golf/jetta som gäller. alternativ på sommaren, typ 1. finns inget som slår en bubbla.
en nära vän körde 240 till jobbet varje dag. fram och tillbaka, krångla aldrig. men drog soppa lite mycket... bytte till typ 3, och drar hälften så mycket men håller lika bra. om inte bättre. han har inte bytt en del förutom olja på 4 år.. av pendlande. <!-- </EdIndex> --></div>
tyvärr kör jag ej bil längre. kör moped.. men när det är bil som gäller så är det MK1 VW golf/jetta som gäller. alternativ på sommaren, typ 1. finns inget som slår en bubbla.
en nära vän körde 240 till jobbet varje dag. fram och tillbaka, krångla aldrig. men drog soppa lite mycket... bytte till typ 3, och drar hälften så mycket men håller lika bra. om inte bättre. han har inte bytt en del förutom olja på 4 år.. av pendlande. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
he-he tture du är inte bara finsmakare på moppar, även bilar med klös verkar ligga dig varmt om hjärtat..snygg alfa..tture skrev:Så vad kör man, mm en audi a4 quattro sport
Samt en Alfa Romeo gtj 75
Uploaded with ImageShack.us
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
-
volvomannen
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bytte innertak på en Bertone Coupe, det var bökigt <!-- </EdIndex> --></div>tture skrev:Så vad kör man, mm en audi a4 quattro sport
Samt en Alfa Romeo gtj 75
Uploaded with ImageShack.us
-
volvomannen
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
