Jag har precis fått ta över en gammal Crescent-racer från min pappa. Den har hängt i hans garagetak i minst 20 år och förra helgen sa jag till honom att det var dags för mig att grensla den gamla järnhästen.
Jag är nu mycket intresserad av att få veta vilken årsmodell den är och tänkte då att detta måste vara det bästa forumet att få hjälp med detta. Jag har studerat de broschyrer som finns upplagda och m h a dem har jag landat på 1962-1964 års modell.
Jag har också tagit några bilder av cykeln för att ge lite fler ledtrådar. Cykeln är fortfarande bedrövligt smutsig men jag hoppas att ni har överseende med det.
Tacksam för lite hjälp.

Bild 1: Frambromsar av märket MAFAC, tror jag. De heter också Dual Forge. Jag vet inte om dessa är original just med tanke på att de är dubbelverkande. Se också stoppet för wire-skalet som sitter fäst i styrstolpen.

Bild2: Avslutning på framgaffel mot styrstång.

Bild 3: Bakväxel Simplex med nyss bytt växel-wire.

Bild 4: Ramnumret eller tillverkningsnumret om jag har förstått saken rätt. Det ska vara 269892.

Bild 5: Cykeln i sin helhet. Jag ska plocka bort pakethållaren, sorry! De hjul som sitter på just nu är ett par lånade Mavic-hjul. Originalen är på verkstad för riktning och komplettering av nya ekrar. Pakethållaren ska givetvis monteras av. Styrlindan ska väl vara vit också.
/Stefan <!-- </EdIndex> --></div>