Crescent racer - vilken ålder?

Tips, frågor och allmänt snack.
Stefan Junsved

Inlägg av Stefan Junsved »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Jag har precis fått ta över en gammal Crescent-racer från min pappa. Den har hängt i hans garagetak i minst 20 år och förra helgen sa jag till honom att det var dags för mig att grensla den gamla järnhästen.

Jag är nu mycket intresserad av att få veta vilken årsmodell den är och tänkte då att detta måste vara det bästa forumet att få hjälp med detta. Jag har studerat de broschyrer som finns upplagda och m h a dem har jag landat på 1962-1964 års modell.

Jag har också tagit några bilder av cykeln för att ge lite fler ledtrådar. Cykeln är fortfarande bedrövligt smutsig men jag hoppas att ni har överseende med det.

Tacksam för lite hjälp.

Bild
Bild 1: Frambromsar av märket MAFAC, tror jag. De heter också Dual Forge. Jag vet inte om dessa är original just med tanke på att de är dubbelverkande. Se också stoppet för wire-skalet som sitter fäst i styrstolpen.

Bild
Bild2: Avslutning på framgaffel mot styrstång.

Bild
Bild 3: Bakväxel Simplex med nyss bytt växel-wire.

Bild
Bild 4: Ramnumret eller tillverkningsnumret om jag har förstått saken rätt. Det ska vara 269892.

Bild
Bild 5: Cykeln i sin helhet. Jag ska plocka bort pakethållaren, sorry! De hjul som sitter på just nu är ett par lånade Mavic-hjul. Originalen är på verkstad för riktning och komplettering av nya ekrar. Pakethållaren ska givetvis monteras av. Styrlindan ska väl vara vit också.

/Stefan <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Årsmodellen är ca 1962-64 och lindningen på styret ska vara vitt, men vill man ha annat så är det inte ett helgerån.

Svart passar ju och bromsutrustningen är original och växelsystemet får en gammal Peugeoträv att mysa.

Bromsklossarna är dock moderna men inget som stör och ger betydligt bättre bromsverkan än små originalare.

Pakethållaren SKA bort!..... huvaligen.... ingen pakethållare på en äkta racer.
Hållaren kommer för övrigt från 80 talet.....
eller möjligtvis sent 70 tal.

Utrustningen på cykeln innebär att det är en träninghoj och ingen tävlingcykel men dock en MYCKET fin representant från Crescentfabriken 8)

Dom kromade muffarna på ramen får man gåshud av och helheten trots lite smuts ger betyg 10 på en 10 skala.
En riktig världsmästare! oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Stefan Junsved

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för ett minst sagt snabbt svar.
Bromsklotsarna som satt på var fullkomligt upptorkade och jag kan inte tänka mig att de var original heller för den delen. Gissar att de monterades under tidigt 80-tal. Nu är det å andra sidan ett ruskigt bett om man vill stanna snabbt.

Lacken är tyvärr på sina ställen rejält sliten och jag vet inte hur jag ska få till det. Vänster framgaffelben saknar till stora delar lack över huvud taget. Jag får väl plocka isär hojen i vinter och putsa och polera bäst det går.

Sadeln är en Brooks och den har väl också sett bättre tider. Framförallt är den lite vriden framtill och det är fullkomligt omöjligt att få fason på just den grejen. Kanske ska fetta in den rejält, eller? Då får jag väl sätta dit en plastpåse för lång tid framöver för att skydda kläderna.

Just nu går i alla fall hojen för fullt mellan hemmet och jobbet varje dag och det är en fröjd att köra på den. Gick upp vid fem i morse bara för att kunna sträcka ut på en lite längre tur i detta makalösa väder. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket fin Crescent! Sällan man ser ett sådant fint exemplar av denna modell. <!-- </EdIndex> --></div>
Kjell
Kontakt:

Pepita Special

Inlägg av Kjell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gratulerar till en fin Crescent 208 från 1962. Jag har en liknande men något år äldre som du kan se på min hemsida http://www.cykelhobby.com/crescentmellan.htm

Jag håller inte med Flak om att det inte är en tävlingsmodell. Crescent hade inget vassare dom här åren. <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt riktig i och med att det är en modell 208 så är det den vassaste modellen men märk väl att vassast av dom alla var modell 320 som presenterades 1963.

Grattis bägge två till var sitt exemplar av en svensk klassiker!
Man blir lite avis :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Stefan Junsved

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är verkligen glad över alla inlägg och de är kul att läsa. Din cykel ser superfin ut Kjell. Verkar inte ha lika många lackskador som min. Gissar att du har bytt ut wire-skalen till nyare dito?

Nu är mina hjul riktade, ekrar är bytta och lagren har fått sig en genomgång. Det behövdes.

En annan fråga. Jag skulle bra gärna vilja ha en liten sadelväska för de allra nödvändigaste prylarna såsom ringnycklar, reservdäck, olja et c. Vet någon var jag möjligen skulle kunna få tag på en sådan, helst i läder förstås, för att inte förstöra helhetsintrycket. Min pappa hade en men den är tyvärr borta. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar