<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tjaa.. om motorn får bränsle är det nog det vanliga.. kass kondning, spole, eller avmagnetiserat svänghjul. alla dessa ger samma fenomen .
gör som mig köp eller låna flongnya prylar å byt ut en del i taget då hittar du felet å kan byta ut endast den delen som är paj.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade lite på bilder på sidor som levererar nya delar och min tändspole ser inte ut som de gör där.
Läste i Pälles tråd om 2000 objektet att han i sin trampmotor hittat vad han kallade en "old school" spole som inte är ingjuten.
Min ser ut att vara inlindad i någon slags tejp så den kanske också är "old school" och i så fall kan den ju vara de 46 år gammal som resten av moppen är, brukar de hålla så länge?
Jag har en moppeverkstad precis i närheten och övervägen att lämna in den å få det fixat å inställt rätt, de sa att det brukar kosta runt 800 för delar och arbete.
Det lär värt pengarna med tanke på att jag inte vet något om motor-el eller tändinställningar, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja dom äldre spolarna är lindade med väv och någon lack för att tåla fukt ,jag har orginal spole på min -58 2000s och den har gått myckett tyvärr utan vajer i hastighets mätarn så jag vet ej hur myckett.Men med tanke på glappet på kopplings lagrett och övriga axlar så åtskilliga mil,bytte bara kopplingslager,kolvringar,lameller,packningar och skimsa axlarna rätt går hur bra som helts. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ni aldrig varit med om avmanetiserat svänghjul..?
jag har nog fixat 3-4 st moppar med det felet även polariteten kan bli fel med tanke på hur svänghjulet stått en längre tid (får bättre gnista baklänges ett fenomen som ngn hade i en annan tråd.. tror det gällde en NV 117) Brorsan fick även han lämna in sitt svänghjul till sin Java mc. Den gick aldrig igång med att kicka utan man fick alltid springa igång den. efter en ny magnetisering startar den på 1a kolvslaget.
Läs repotaget i classicmotor där Jim tillverkar en magnetiseringsapparat för svänghjul (tror inte att han skulle ta upp det ämnet om det var ett sällan förekommande problem eller..?) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är lång tid 35 år? flera moppar som gått igång har stått 10-25 år har startat utan större problem (ej avmagnetiserat) därför (det felaktiga?)påståendet från mig...
ps. tur man känner en som har en "äkta" magnetiseringmaskin (ca 50 år gammal) inte använd så ofta, dock hög fränhetsfaktor... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte prova med det enklaste först..... Byt tändstift, kan kanske med lite tur vara fel värmetal på det. Min Flinta gick 5-10 minuter sen dog den. När den svalnat en stund gick den fint tills den blev varm igen.
:crockedsmile: <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har testat med B6HS som är standard och B7HS som ska vara vettigt om man trimmar (borrad plugg, borrad fugge och kolvjack) har jag läst.
Sedan jag köpte moppen så har den gått ok men med lite baktändningar då å då.
Jag har ju lyckats åka till och från jobbet på den i nästan två veckor i sträck å sen fick den för sig att dö. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du kan ju kolla var tändningen står om den baktände för dig tidigare
o krysskilen med om den har gått på semester <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är brytare och kondensatorn bytta och motorn går igen.
Dock är ett fel från innan fortfarande kvar, ibland så tänder motorn fel, skjuter bakåt misstänker jag.
Min meckarpolare föreslog att jag ska vrida lite på plattan så att det tänder lite tidigare men åt vilket håll vrider jag då? <!-- </EdIndex> --></div>