Fösta gången man körde moped
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag jobbade hårt för att få ihop pengar till en Zündapp Sport Combinette 1966. Så kom då äntligen dagen när man blev 15 år färden gick till Borås där jag köpte en röd fin Zündapp. Har idag en kopia av hur min Zündapp såg ut och färgen är röd
<!-- </EdIndex> --></div>

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer ihåg att 15 års dagen var ett halvår fram i tiden och farsan hade fått en grön compact av en arbetskamrat moppen var ett lik. vi höl lpå hela våren och grejade delade motor och höll på men den ville inte gå, fan vet om fassan drev med mig. I allafal jag var förtvivlad då femton årsdagen kom men då stod den där en silvergrå puch maxi! Kan ju säga att jag hade ett leende som gick från öra till öra och att köra den var ju en baggis då det ar automat. Denna blev senare utbytt mot en gilera touring men det är en annan historia. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->11 år gammal, brorsans DT125:a och ingen aning om hur man skulle göra ett "jag åker med där bak och visar" från brorsan, 3 sekunder senare var jag själv på den och fullföljde in i en grushög med en vrålskrattande brorsa ståendes en liten bit bort. Sen när man blev 12 lärde jag och en kompis oss att köra på riktigt med hans kusins K50, glömmer aldrig när vi blev instruerade "och när ni kommer upp i 5 km/h växlar ni till tvåan"
När man blev 14 fick jag låna en KS50-76 av brorsan och när man väl blev 15 så fick man sin första egna, en KS-72 som pappa köpte till mig. Moppen hade en helt nytt trimkitt: 70cc Zeta solfjäders cylinder med 70cc topp, ny Bing 17 med insug och ny ljuddämpare, den gamla effekten samt nya drev och kedja, så behöver du inte köpa gammal skit som farsan sa. Den gick riktigt dåligt och hade ett Buffalo styre på så jag fick inte lov att köra med den innan det bytts styre för brorsan, köpte ett nytt Cuppini sen byttes motor då det visst var kortvev i den som satt på.
Fan va nostalgisk man blev, nu har det 20 år senare rullat ett antal andra mopeder hemma men den första glömmer man aldrig

Fan va nostalgisk man blev, nu har det 20 år senare rullat ett antal andra mopeder hemma men den första glömmer man aldrig

Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väldigt kul att ha en Zündapp Sport Combinette 1966 som ser ut som den jag hade när jag var 15 år.
Någon ville köpa den för 25 tusen men jag säljer den inte. Jag har andra Zündappar som är fina men det är väldigt svårt att göra sig av med dom.
Sånt är livet!!!!!!!!!!!!!!!
Någon ville köpa den för 25 tusen men jag säljer den inte. Jag har andra Zündappar som är fina men det är väldigt svårt att göra sig av med dom.
Sånt är livet!!!!!!!!!!!!!!!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare DBS .Tänkte berätta om när jag var en så där 12-13 år. Mina grannar, ett äldre par hade en apollo, som stod i en gammal bagarstuga full med grejer,jag gick där och kikade på den varje gång jag var där och fikade
En kväll kunde jag inte hålla mig längre utan tjuvlånade mopeden och körde några varv runt byn (Svartbjörnsbyn) Naturligtvis vart jag påkommen och fick följande dag gå och be om ursäkt. Tiden gick och jag fyllde 15.Då kom Granngubben förbi med moppen och sa, varsågod jag vet ju hur mycket du tycker om mopeden, den är din. Gissa om jag vart glad, jag körde hela natten ända fram till morgonen. Har idag en moped som liknar den väldigt mycket nämligen en saxoped. <!-- </EdIndex> --></div>
En kväll kunde jag inte hålla mig längre utan tjuvlånade mopeden och körde några varv runt byn (Svartbjörnsbyn) Naturligtvis vart jag påkommen och fick följande dag gå och be om ursäkt. Tiden gick och jag fyllde 15.Då kom Granngubben förbi med moppen och sa, varsågod jag vet ju hur mycket du tycker om mopeden, den är din. Gissa om jag vart glad, jag körde hela natten ända fram till morgonen. Har idag en moped som liknar den väldigt mycket nämligen en saxoped. <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Snäll Gubbe
Nordpilen skrev:Tjenare DBS .Tänkte berätta om när jag var en så där 12-13 år. Mina grannar, ett äldre par hade en apollo, som stod i en gammal bagarstuga full med grejer,jag gick där och kikade på den varje gång jag var där och fikade
En kväll kunde jag inte hålla mig längre utan tjuvlånade mopeden och körde några varv runt byn (Svartbjörnsbyn) Naturligtvis vart jag påkommen och fick följande dag gå och be om ursäkt. Tiden gick och jag fyllde 15.Då kom Granngubben förbi med moppen och sa, varsågod jag vet ju hur mycket du tycker om mopeden, den är din. Gissa om jag vart glad, jag körde hela natten ända fram till morgonen. Har idag en moped som liknar den väldigt mycket nämligen en saxoped.
Snäll Gubbe

Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick en moped med 2-växlad fotväxlad Hvamotor som var trimmad och
pinnade på i ca 60 knyck - jag hade fyllt 11 och härjade vid ett träsk som
heter svanisträsk där jag endast fick köra under tiden mina föräldrar
befann sig i stugan, jodå, jag smet ofta med min skenande moped....
pinnade på i ca 60 knyck - jag hade fyllt 11 och härjade vid ett träsk som
heter svanisträsk där jag endast fick köra under tiden mina föräldrar
befann sig i stugan, jodå, jag smet ofta med min skenande moped....

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första färd på en tvåhjuling med motor var polarens farsas Rex 98cc som han har ståendes i en utbod.
En dag efter skolan bestämde vi oss för att få igång den! vi hade aldrig skruvat med någon hojj eller moppe innan men vi gav oss fan på de, vi kollade gnistan för det hade ledaren på fritidsgårn sagt att vi skulle göra till att börja med, sagt som gjort ut med stiftet och visst var det gnista..
Efter det försökte vi rulla igång den, ibland hostade den till men till slut gav vi upp, jag rullade den mot garaget med växel i, och tro på fan att den jäveln hoppade igång... på full gas!
hojjen och jag flög rätt in i en taggbuske som gick runt deras trädgård och över på andra sidan busken o ut på gräsmattan där den stod o slirade i gräset..
mitt i allt kom polarens farsa hem, han vart skitglad över att vi hade fått igång Rexen...
den körde vi fram och tillbaka på gatan med Hehe...
min första moppe var en Suzuki k50, jag hade kollat LÄNGE på blocketannonser och med polare, min budget var 3500:-... tills slut fick jag tag på en klasskamrat som hade en polare som hade en kusin, den kusinen bodde 50 meter från skolan så på rasten gick jag o mina klasskamrater dit och kikade, det hela slutade med att jag köpte den för 1500:- och en cykel!
Jag satt och brände runt på den i byn många månader innan jag hade fyllt 15..
En dag efter skolan bestämde vi oss för att få igång den! vi hade aldrig skruvat med någon hojj eller moppe innan men vi gav oss fan på de, vi kollade gnistan för det hade ledaren på fritidsgårn sagt att vi skulle göra till att börja med, sagt som gjort ut med stiftet och visst var det gnista..

Efter det försökte vi rulla igång den, ibland hostade den till men till slut gav vi upp, jag rullade den mot garaget med växel i, och tro på fan att den jäveln hoppade igång... på full gas!

min första moppe var en Suzuki k50, jag hade kollat LÄNGE på blocketannonser och med polare, min budget var 3500:-... tills slut fick jag tag på en klasskamrat som hade en polare som hade en kusin, den kusinen bodde 50 meter från skolan så på rasten gick jag o mina klasskamrater dit och kikade, det hela slutade med att jag köpte den för 1500:- och en cykel!

- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexen måste vart vassWiklund skrev:Min första färd på en tvåhjuling med motor var polarens farsas Rex 98cc som han har ståendes i en utbod.
Efter det försökte vi rulla igång den, ibland hostade den till men till slut gav vi upp, jag rullade den mot garaget med växel i, och tro på fan att den jäveln hoppade igång... på full gas!![]()
hojjen och jag flög rätt in i en taggbuske som gick runt deras trädgård och över på andra sidan busken o ut på gräsmattan där den stod o slirade i gräset..
mitt i allt kom polarens farsa hem, han vart skitglad över att vi hade fått igång Rexen...
den körde vi fram och tillbaka på gatan med Hehe...