<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår öppnade jag ljuddämparen - eller vad man ska kalla den... Inuti var det tomt, sånär som på två plattor som satt med någon centimeters mellanrum och hade vardera ett ø8mm hål borrat i sig. Dessa två hål var det ENDA sätt avgaserna kunde ta sig ut...

De var förskjutna 180° gentemot varandra och det var väl det som skulle kallas dämpning...

Insåg snabbt behovet av en ny dämpare. Så länge borrade jag upp ytterligare fyra hål i vardera plattan, så det blev som två glada munnar förskjutna 180° istället. Dämpning? Tja..., men OK genomströmning, hoppas jag.
Provkörningen blev en trevlig upplevelse: Moppen känns nu lättstartad, dock behöver jag fila på startproceduren. Behöver knappt använda choken så jag kanske har väl öppet munstycke? Får se...
Moppen kändes något mindre stark, något jag antar har att göra med 15-kuggarsdrevet. Men högre toppfart vet jag inte just om det blev... Fjärrmanövreringen till munstycket lagades med svetsning, den blev lite väl kort men när jag sågat bort en bit av vredet lyckades jag precis fästa den utanför kåpan. Det får väl bli en ny persiennstång vid tillfälle.

Så nu återstår bara att svetsa en stos till luftinsugsslangen (slangen är inte monterad men jag tror att hålet i sidan på luftburken ändå gör läget bättre än med bara de tre småhålen i bakkant)!

<!-- </EdIndex> --></div>