Crescent Compact 1248 Sleeper

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Mycket bra, men vad är kapasiteten i hk. :?:
Cylindern säljs som 60-65cc 7 hästars till Yamaha DT. Tror det var runt 7hk.

Så man kan ju räkna med 7 ärliga hästar ur den nu? Cylindern är ju inte original i portarna så. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fixat kopplingen med nya lemeller och slipade lite på mellanskivan. (samma funktion som att blästra den). Så nu håller kopplingen fint. :)

Nytt toppfartsförsök med 13/28, vann 3km med att fixa kopplingen. 80km/h.
Drevade om till 14/28 och nytt toppfartförsök. 85km/h utan förlorat varvtal eller styrka! Skulle säkert orka med ett 15 drev fram för 90 knyck, men det vill jag inte montera med risk för växelkåpan. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fegis !

Bara att göra ett breddnings kit till växelkåpan.
Funkar kanon på min räser. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->MM.. har du fått tag på mer makrolon? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, fick en laddning igår, så imorgon ska jag göra några kopplingar och distanser. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
stefan
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 okt 2008, 23:00

Inlägg av stefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Nu har jag fixat kopplingen med nya lemeller och slipade lite på mellanskivan. (samma funktion som att blästra den). Så nu håller kopplingen fint. :)

Nytt toppfartsförsök med 13/28, vann 3km med att fixa kopplingen. 80km/h.
Drevade om till 14/28 och nytt toppfartförsök. 85km/h utan förlorat varvtal eller styrka! Skulle säkert orka med ett 15 drev fram för 90 knyck, men det vill jag inte montera med risk för växelkåpan. :)
Med risk för att bli idiotförklarad, men Let´s go!!
Funkar det inte med en vanlig 4,3:a och 17mm förgasare.
eller är det axet du är ute efter?????
Min E-type gör ju 70 med 4,3 på.
enda nackdelen är att man får gasa ut på 2:an annars segar det lite på 3:an.
Hade varit trevligt med en 4 växlad maskin :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
stefan skrev:
Rexxy skrev:Nu har jag fixat kopplingen med nya lemeller och slipade lite på mellanskivan. (samma funktion som att blästra den). Så nu håller kopplingen fint. :)

Nytt toppfartsförsök med 13/28, vann 3km med att fixa kopplingen. 80km/h.
Drevade om till 14/28 och nytt toppfartförsök. 85km/h utan förlorat varvtal eller styrka! Skulle säkert orka med ett 15 drev fram för 90 knyck, men det vill jag inte montera med risk för växelkåpan. :)
Med risk för att bli idiotförklarad, men Let´s go!!
Funkar det inte med en vanlig 4,3:a och 17mm förgasare.
eller är det axet du är ute efter?????
Min E-type gör ju 70 med 4,3 på.
enda nackdelen är att man får gasa ut på 2:an annars segar det lite på 3:an.
Hade varit trevligt med en 4 växlad maskin :lol:
Det räcker långt ifrån! Med 60cc och 3 växlad toppar compacter c:a 60km/h, och e-type väger lite mer så... :)
För att notera, toppar 80cc ekfer c:a 100km/h.

Så om du hade 60cc på din e-type skulle den toppa 80-90?

Jag är mest ute för toppfart, och mäter på en rak väg, inget nedförbacke eller så.

Vill inte vara otrevlig, men 70km/h med 50cc cylinder (den är väl på 50cc?) och en stor e-type låter helt orimligt på en 3 växlad sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sk tyska 4,3 hk cyllar går inte sämre en sk 60cc.
Visst väger en E-type mer , men luftmotståndet på en Compakt är ju en katastrof. Om han klarar 70km/h är ju det iofs en bedrift
men men .. bättre att fria än att fälla... <!-- </EdIndex> --></div>
stefan
Inlägg: 98
Blev medlem: 24 okt 2008, 23:00

Inlägg av stefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trimmet jag har satt på en 1209 jag köpte för länge sedan,
Vet ej om det är gjort ngt speciellt med cylle eller förgasare.
Kolven är 39,5.(var svår att hitta en ny, då den gammla satt sig :D )
14 drev fram 34 bak.
toppar 70 med gps på tanken och raksträcka.
+ mina 75 kg. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, en tyska som är lite mer än 47cc. Då är det mer troligt. :) Men ändå bra gjort! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev: Visst väger en E-type mer , men luftmotståndet på en Compakt är ju en katastrof...
Que? det är väl bara att knipa ihop bena isof. :lol: compakten ligger ju närmare backen.. staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu , räknade jag med standard styret (Texas) inte original cocos_acc.gif
Och Golden Champ sitter man ju högt som fn på <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har compacten fått en extrem makeover, eller ja. Motorn är utbytt emot en 80cc EKF. Går grymt bra!

Toppat den som bäst till 93km/h i motvind... Lyfter på 1:an med att bara gasa. :twisted:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

liten film också.
http://www.youtube.com/watch?v=BTi5JOPcENU <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nice Rexxy , men byt framskärm <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det funkar som det gör nu. Ska jag slänga dit originalskärmen måste jag modda om fästena i gaffeln, vilken jag inte orkar. (kalla mig lat) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar