Grekisk... Ja vaddå?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:googlade lite å hittade den!
en sån här har jag..
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Ser ju ut som en jordfräs på flykt från potatisodlar'n.... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:googlade lite å hittade den!
en sån här har jag..
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Det går knappt se vad det är. Leta rätt på en större och tydligare bild. Vet du märke och modellbeteckning brukar det inte vara så svårt... :wink:

Jag har min Agria Agriette Baby kvar. Jag visade den här på forumet i våras och det anmälde sig genast ett par stycken och ville ha motorn på den men jag klarade hushållsekonomin då och behövde inte sälja. Det hade varit dumt att dela sönder den och sälja motorn. Vad hade då resten varit värt?

Jag köpte den i början av åttiotalet när jag själv hade lite trädgårdsodling här, så den var ingen kultgrej då även om den var lite gammal. På den tiden fanns det något som kallades "gröna vågen" och som många smittades av. En Holder E4 motorhacka har jag också. Den har Sachs Stamo 75 motor. Där monterade jag en motorsågsförgasare så motorn även gick rent i lågvarvsregistret. Jag har förstås orginal-Bingen kvar plus en extra motor som jag hittade på skroten. Startapparaten på de här motorerna ser ut att passa på Norsjö Shopper Sachs Saxonette motorn.

Kanske låter gnetigt men det har sina orsaker. För lite drygt ett år sedan, strax innan jag gick med här, sålde jag iväg motorcykelgrejer i parti. Jag behövde ett antal tusen för att laga mina tänder och i samma veva dök en köpare plötsligt upp. Jag hade noll koll på priser och Tradera kände jag inte till alls då. Så här i backspegeln var det en idiotaffär och sådant ligger och gnager lite. De kom hit hastigt och lustigt med bil och täckt släpvagn och vi bar ut lådor med mina gamla grejer. Ibland kan det vara bra att ha det lite rörigt så av den anledningen blev inte allt sålt. I går kväll hittade jag en ask där jag sparat vissa förgasardelar från utrensningen av moped och motorcykelgrejerna i början av åttiotalet. I asken är det trottelnålar, låsbrickorna, brickan med tre invändiga taggar och en mängd trottelfjädrar. Till motorcyklar var det även något halvdussin Bingtrottlar och trottellock både beg. och NOS. Sådant är värdefullt idag, jag såg de fick över sextio kronor för en beg trottelnållåsbricka till Novolette förgasaren på Tradyra! :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har gjort tabbar i mina dar och det tyvärr fel grejer som går iväg och skiten blir kvar. Det beror nog på vad man är intresserad av och värdesätter just för tillfället. Människan är girig och har habegär så köpare finns det men jag klagar inte därför jag är ju precis likadan själv. På sjuttiotalet fick jag tag på en sådan här motor:

http://www.prewarcar.com/images/caradvert/2051_1322043026_resized_p1050353.jpg

Den var inte sämre än den på bilden snarare tvärtom. Den hade använts till något vedkapsaktigt på landet men jag tror den från början kom från en tidig "automobil". På bilden kan man se någon form av brytarspetsar vid kamaxelkåpan av mässing. Just den anordningen saknades på min motorn och där satt ett kedjehjul som drev en magnetapparat. Svänghjulet är inne vevhuset i form av stora och breda helrunda vevskivor av stål eller stålgjutgods. Endast avgasventilen är tvångsstyrd. Insugsventilen är av "snarktyp" och finns under den håliga kåpan med en skruv uppepå. Motorn var tung och ibland släpade jag ut den i källartrappen och startade den. Poff, poff, poff lät den och med en lugn och fast gång på lågtändning. Minns inte vad det var för förgasare men säkert en Schebler. I början av nittiotalet bytte jag bort den i en idiotaffär mot några kulventiler eller något annat dumt och jag tänkte säkert vad skulle jag med den gamla motorn till...

Lätt fånget men också lätt förgånget heter det ju och konstigt nog är det inte slut än. Så sent som i våras fick jag tag på ett par gamla motorer liknande den du visar på cylindergräsklipparen. Det är två stycken exakt likadana med tillverkningsnumren efter varandra. De är gamla, säkert från femtiotalet men samtidigt nya och aldrig använda. Dom är NOS helt enkelt. Jag tror dom kommer från militärens mobförråd och jag fick tag på dem till ett hyggligt pris. Tanken var att sälja om dom och tjäna en slant men det blev aldrig av och nu tvekar jag.

Motorerna ser ut så här fastän gröna i originalfärg.

http://www.oldengine.org/members/evans/vow08/douglas.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar