<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill inte vara dryg.... men finns det inte en annan tråd om olja?
Min koppling!?!? Tips!!! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har använt biltemas växelådsolja 80/90 i många otrimmade sachs motorer och jag har aldrig varit med om att dom har slirat?Det måste vara något annat. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder ju också (Som nämnt i början) Biltemas 80w90 olja. Både trimmad som otrimmad. Inget slirande där. <!-- </EdIndex> --></div>
flora skrev:Jag har använt biltemas växelådsolja 80/90 i många otrimmade sachs motorer och jag har aldrig varit med om att dom har slirat?Det måste vara något annat.
Alltså... om jag har friläge i så funkar kicken hur bra som heslt. Men klämmer jag till på kopplingshandtaget så bara snurrar kicken. Så slirar... ja men jag har inte koll på "definitionen" av slirande koppling <!-- </EdIndex> --></div>
flora skrev:Jag har använt biltemas växelådsolja 80/90 i många otrimmade sachs motorer och jag har aldrig varit med om att dom har slirat?Det måste vara något annat.
Alltså... om jag har friläge i så funkar kicken hur bra som heslt. Men klämmer jag till på kopplingshandtaget så bara snurrar kicken. Så slirar... ja men jag har inte koll på "definitionen" av slirande koppling
Du menar att kicken slirar efter att du släppt tillbaka kopplingen? Det är väl isåfall syndromet med att olja kommer på lamellerna när man frikopplar.
Om du menar att den slirar när du har kopplingen intryckt är det helt normalt, du har ju frikopplat. <!-- </EdIndex> --></div>
flora skrev:Jag har använt biltemas växelådsolja 80/90 i många otrimmade sachs motorer och jag har aldrig varit med om att dom har slirat?Det måste vara något annat.
Alltså... om jag har friläge i så funkar kicken hur bra som heslt. Men klämmer jag till på kopplingshandtaget så bara snurrar kicken. Så slirar... ja men jag har inte koll på "definitionen" av slirande koppling
Du menar att kicken slirar efter att du släppt tillbaka kopplingen? Det är väl isåfall syndromet med att olja kommer på lamellerna när man frikopplar.
Om du menar att den slirar när du har kopplingen intryckt är det helt normalt, du har ju frikopplat.
Öhhh, är det alltså jag som har hjärnsläpp. Ska man inte frikoppla när man kickar?! Jag har ju kollpingen nedtryckt när jag startar bilen!
Starta moped = friläge utan kollping intryckt
Som också "volvomannen" skriver...
I så fall funkar det ju!! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte som på en bil.
kicken går via växellådan och sen via kopplingen, och sen vidare till veven.
På en bil går startmotorn direkt på svänghjulet, alltså inte via kopplingen. <!-- </EdIndex> --></div>
kicken går via växellådan och sen via kopplingen, och sen vidare till veven.
På en bil går startmotorn direkt på svänghjulet, alltså inte via kopplingen.
[img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] Visste jag inte... men när man tänker på konstruktionen... Hmmm, inge bra på motorer...
Jaja, men jag fick ihop den!!! Å den funkar. Ska testa växla lite sen då å justera lite. <!-- </EdIndex> --></div>