Dags för det stora testet... men kopplingen kärvar!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill inte vara dryg.... men finns det inte en annan tråd om olja? :wink:
Min koppling!?!? Tips!!! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok !!
Läste inte att det löst sig :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har använt biltemas växelådsolja 80/90 i många otrimmade sachs motorer och jag har aldrig varit med om att dom har slirat?Det måste vara något annat. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder ju också (Som nämnt i början) Biltemas 80w90 olja. Både trimmad som otrimmad. Inget slirande där. <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Jag har använt biltemas växelådsolja 80/90 i många otrimmade sachs motorer och jag har aldrig varit med om att dom har slirat?Det måste vara något annat.
Alltså... om jag har friläge i så funkar kicken hur bra som heslt. Men klämmer jag till på kopplingshandtaget så bara snurrar kicken. Så slirar... ja men jag har inte koll på "definitionen" av slirande koppling :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

monark_1209 skrev:
flora skrev:Jag har använt biltemas växelådsolja 80/90 i många otrimmade sachs motorer och jag har aldrig varit med om att dom har slirat?Det måste vara något annat.
Alltså... om jag har friläge i så funkar kicken hur bra som heslt. Men klämmer jag till på kopplingshandtaget så bara snurrar kicken. Så slirar... ja men jag har inte koll på "definitionen" av slirande koppling :wink:
Du menar att kicken slirar efter att du släppt tillbaka kopplingen? Det är väl isåfall syndromet med att olja kommer på lamellerna när man frikopplar.

Om du menar att den slirar när du har kopplingen intryckt är det helt normalt, du har ju frikopplat. <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En liten fråga bara, hur mycket olja har du hällt i? <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

flora skrev:En liten fråga bara, hur mycket olja har du hällt i?
Exakt 2 dl. Mätte med dl mått... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, det är ju helt rätt mängd. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du spänt kopplingen för hårt? http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kopplingen ska slira om du kickar och har opplingen intryckt den är konstruerad så! <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

Amarace skrev:
monark_1209 skrev:
Alltså... om jag har friläge i så funkar kicken hur bra som heslt. Men klämmer jag till på kopplingshandtaget så bara snurrar kicken. Så slirar... ja men jag har inte koll på "definitionen" av slirande koppling :wink:
Du menar att kicken slirar efter att du släppt tillbaka kopplingen? Det är väl isåfall syndromet med att olja kommer på lamellerna när man frikopplar.

Om du menar att den slirar när du har kopplingen intryckt är det helt normalt, du har ju frikopplat.
Öhhh, är det alltså jag som har hjärnsläpp. Ska man inte frikoppla när man kickar?! Jag har ju kollpingen nedtryckt när jag startar bilen! :?

Starta moped = friläge utan kollping intryckt :?: :!:
Som också "volvomannen" skriver...

I så fall funkar det ju!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte som på en bil.

kicken går via växellådan och sen via kopplingen, och sen vidare till veven.
På en bil går startmotorn direkt på svänghjulet, alltså inte via kopplingen. <!-- </EdIndex> --></div>
monark_1209

Inlägg av monark_1209 »

Rexxy skrev:Det är inte som på en bil.

kicken går via växellådan och sen via kopplingen, och sen vidare till veven.
På en bil går startmotorn direkt på svänghjulet, alltså inte via kopplingen.
[img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] Visste jag inte... men när man tänker på konstruktionen... Hmmm, inge bra på motorer...

Jaja, men jag fick ihop den!!! Å den funkar. Ska testa växla lite sen då å justera lite. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar