Jag har kommit en liten bit på vägen med Compacten.
Det första jag gjorde var att demontera min nuvarande Compact för att kunna testmontera delarna på min nya, tomma ram.
Jag hade inga förväntningar på att den nya ramen skulle vara så värst rak, men jag blev faktist positivt överraskad. Det fanns inte så mycket att anmärka på, allting verkar linjera helt skapligt för att vara en Compact. Det är skönt.
Det som är, är att fästöronen för pakethållaren och skärmen har vibrerat sönder och kommer behöver riktas och svetsas:
Har även vissa problem med att skruvarna till bakdrevet precis tar i svingen:
Här vet jag inte riktigt vad det är som är fel. Hade samma problem med den gamla svingen och fick köra några extra brickor på insidan av svingen som distanser. Ska det vara några speciella skruvar till drevet med plattare skalle?
Efter testmonteringen var det dags att riva ner den igen, för att kunna lackera den.
Stötdämparaxeln satt ordentligt fastrostad, men genom att sätta den i spänn med lite distanser och en mutter på ena sidan, värma den tills att färgen brann upp och dunka till den med storsläggan någon gång följde den lydigt med ut.
Svingaxeln var tacksamt nog betydligt mer medgörlig.
Förövrigt, här är monstrositeten till fotbrygga som satt på ramen, en rejäl klump är det. Centralstöd har den också. Riktigt mästerverk i ingenjörsskap:
Sedan var det framgaffelns tur:
Den här framgaffeln hade bara ett krokigt gaffelben också:
det innebär typ att den är 50% bättre än vad min gamla framgaffel var från början, för där var båda gaffelben krokiga
Krokiga gaffelben lämpar sig dock utmärkt som skaft till verktyg, de är helt stumma, sviktar inget. Här på bilden ses ett hemmasnickrat verktyg avsett för att lossa på överjävliga navmuttrar till Saab 96 v4:
När allt sedan var demonterat var det dags att börja med att slipa ram, yttre gaffelben och sving för lack. Någonstans halvvägs genom det eländet befinner jag väl mig nu. Kan säga att den här ramen har genom åren hunnit vara lackerad i en mängd olika roliga kulörer.
Men det här får räcka med skrivande för nu, mer om underarbete, slipning, färgborttagning och skit någon annan gång.
Tack och hej!