EKF motorn?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lillen 761 skrev:
zappafan skrev:
mbc skrev:Var köper man förstärkta kopplingar?

http://www.stuvstamopedservice.com/index.php?ID=4 kanske har... 8)
Om man inte kör hela det kittet? Andra fjädrar? Lameller?

/M
Går icke om du ska ha en Athena 80 på,för mycket vrid.
Det finns nog ingen genväg där :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blästra "plåtarna" & dit med hårdare fjädrar... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hårdare fjädrar gör mest att det blir trögt i handtaget.
Det enda som gäller är mer yta som överför kraften, och då blir det 4 lamells koppling, eller nån annan lösning.

Min 50cc EKF kör jag med nya lameller och nytillverkade plåtar som har blästrats, sen blästrar jag även korgen och tryckplattan.
Den orkar faktiskt hålla i, men skulle den börja tröttna så åker min sista 4 lamellare på den.

Kopplings centrumet går att göra enkelt själv.
Svarva ur ett centrum så att det går att få igenom en 17:s hylsa, sen är det bara att svetsa det på ett annat centrum och slipa till splinesen.
Då utnyttjar man gängen på det ursvarvade till att få fast kopplings avdragaren sen. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker väl inte att det går så tungt med hårdare fjädrarBild (har stuvstas fjädrar..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Jag tycker väl inte att det går så tungt med hårdare fjädrarBild (har stuvstas fjädrar..)
Jag kör på originalfjädrar med brickor under!

Dock den senaste tiden har jag fått använda en extra stållamell för att öka trycket. Lamellerna har blivit lite smalare på dom senaste 2-3 åren. :roll:

Har även blästrat och "slitzat" ytan. <!-- </EdIndex> --></div>
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då jag inte har en EKF eller Athena 80 så var det dom andra tipsen som var intressanta. Ska provköra min portade 5,5 med mikuni i dagarna och kopplingen är den jag är orolig för.


För att summera EKF frågorna så räcker det att ha en stake och motorblock från en EKF och resten från en vanlig 3-4 vxl. Det man kanske går miste om är då legeringen(?).

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
lillen 761 skrev:
För att summera EKF frågorna så räcker det att ha en stake och motorblock från en EKF och resten från en vanlig 3-4 vxl. Det man kanske går miste om är då legeringen(?).

/Magnus
Det är inte vevstaken som ger slaglängden. Den är vevpartiet som ger slaglängden. Vevtappen är 1mm längre ut ifrån centrum.

En annan sak ingen har nämnt, EKF har 14mm kolvbult original också! <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag sålde iväg en Athena cylinder för några år sedan som hade 42 i slag och tillhörande kolv 12mm kolvbult , men frågan är om en sk top racing vev klarar det i längden ?? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Jag sålde iväg en Athena cylinder för några år sedan som hade 42 i slag och tillhörande kolv 12mm kolvbult , men frågan är om en sk top racing vev klarar det i längden ??
låter som en cylinder som passar bättre på en gilera.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic (sorry) Bultdelning på Gilera, ngn som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kommer inte ihåg mm i huvbet, men samma som stora sachs. EKF m.fl.
gilera trimmare brukar ibland plana av höjden på sachs-athena cylindrar och använda dom på gilera. Mofa-motorerna, sachs 506 m.fl. har 12 mm kolvbult.
kan mäta i morgon om ingen annan vet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:offtopic (sorry) Bultdelning på Gilera, ngn som vet?
Ska titta på "gileraprojekthyllan" i eftermiddag, där ligger några motorer och cylindrar
Har för mig att en YZ80 cylle glappar i hålet ... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gilerahyllan inspekterad
(mätt med tumstock)
Diagonalt c-c 79mm
mellan hålen (i fyrkant) 56mm
Hålet i motorn 61,5mm
Cylinderhöjd 68,5
Tyvärr har jag ingen kolv att mäta kolvhöjd på

Nån som kan mäta en athena 80 till sachs och jämföra med? <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Braxen!

Råkade köpa på mig en Gilera solfjädertopp.
(Tänkte slöjda dit den på Z-typen, får se om det går.. :wink: ) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Den satt inte i någon svensksåld moped, den satt bl a i Hercules mopparna.Dom EKF motorerna som finns här i Sverige är importerade. Den har annan slaglängd än vanliga sachs motorer, 4vxl samt att dom sväljer 80cc cylindrar utan att bearbetning av vevhus, legeringen är tydligen inte samma som i vanliga sachs motorer heller. Här har du en till salu på tyska Ebay.
http://www.ebay.de/itm/Sachs-50-4-EKF-Motor-Supra-4-Lastboy-K50-50-GP-KTM-/251053693566?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3a73f75a7e
Vad hamnar motorn på ?
gissar själv 390 euro <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar