Ps Mig svets är till för att svetsa aluminium, Mag svets till för stål & järn. Om man ska vara petig fördetta licenssvetsare...Humbug skrev:Lägg upp en bild på något du svetsat, så ska vi se hur bra du är påt.dr.novolette skrev:går det att misslyckas med en MIGtompa skrev:RexxyKolla in vilka snygga svetsar, det är inte ofta man ser de på moppeforum
oftast ser svetsarna ut som grodlort
Det är lätt och kritisera, när man själv är skitkass på ämnet.
Förstärk din Compact ram…. Tipps med bilder !
Går det att misslyckas med en mig svets....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
-
NiklasHögberg
Re: Går det att misslyckas med en mig svets....
där e förklaringen te de fins svetsarna i ramen med andra ord. hihi. svetsa e inte mitt ämne precis men man gör så gott man kan. e de friska grejer o svetsa i så e de kul tycker ja. <!-- </EdIndex> --></div>billykid skrev:Ps Mig svets är till för att svetsa aluminium, Mag svets till för stål & järn. Om man ska vara petig fördetta licenssvetsare...Humbug skrev:Lägg upp en bild på något du svetsat, så ska vi se hur bra du är påt.dr.novolette skrev:går det att misslyckas med en MIGtompa skrev:RexxyKolla in vilka snygga svetsar, det är inte ofta man ser de på moppeforum
oftast ser svetsarna ut som grodlort
Det är lätt och kritisera, när man själv är skitkass på ämnet.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Och så jämför dem dina licens-svetsar med mina amatör-svetsar! Då måste man ha tråkigt...
billykid skrev:
Ps Mig svets är till för att svetsa aluminium, Mag svets till för stål & järn. Om man ska vara petig fördetta licenssvetsare...
Och så jämför dem dina licens-svetsar med mina amatör-svetsar! Då måste man ha tråkigt...
Går inte att bräna bort färg + olja mm, de spottar å fräser mest, ger svetsen ett utseende som fågelskit.
Gör man rent riktigt går det bra att svetsa...för alla
PS man kan inte vara för noga med rengöring. Slipa bort allt shitt, olja, färg med mera. Mig/Mag svetsning tål inte sånt!Rexxy skrev:billykid skrev:
Ps Mig svets är till för att svetsa aluminium, Mag svets till för stål & järn. Om man ska vara petig fördetta licenssvetsare...
Går inte att bräna bort färg + olja mm, de spottar å fräser mest, ger svetsen ett utseende som fågelskit.
Mag = tråd av järn ...
Tig för man dit tillsats matrialet själv... Tig kan man ha till många material bladannat: stål, järn, rostfritt, aluminium mm
Hmmm ...Mig är liknade som Mag fast med aluminium tråd.tompa skrev:Jag skulle nog vilja rätta lite.
TIG svets är bäst för Alu
MIG är en blandsvets ALU-RF
MAG svartplår, tunnare balk
Pinne ALLT utom alu
Gas ALLT fast mindre bra till alu
Gasol, värmning
Även jag har haft licens i gas och pinne
Mag = tråd av järn ...
Tig för man dit tillsats matrialet själv... Tig kan man ha till många material bladannat: stål, järn, rostfritt, aluminium mm
-
compaktzundapp
eller annan blandgas. (En amatör som svetsat yrkesmässigt i 30 år- och fortfarande gör det.) <!-- </EdIndex> --></div>
Precis! det går alldeles utmärkt fästän lite trixigt. Skillnaden mellan mig o mag handlar inte om materialet i tråden. Det handlar om vilken skyddsgas som används. Mig - ren argon. Mag - AGAmix , mison25compaktzundapp skrev:Jag vill oxså verka kunnig å säger då att man kan visst de svetsa i alu med pinne tompa...=)
eller annan blandgas. (En amatör som svetsat yrkesmässigt i 30 år- och fortfarande gör det.) <!-- </EdIndex> --></div>
-
Conrad Engström
-
compaktzundapp
-
compaktzundapp